1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. پروژه عکاسی از « غار کرفتو » با هدف تالیف کتاب عکس

پروژه عکاسی از « غار کرفتو » با هدف تالیف کتاب عکس

پروژه عکاسی از « غار کرفتو » به عنوان یک اثر باستانی_تاریخی در استان کردستان با هدف تالیف کتاب عکس برگزار می شود.
در این پروژه که در قالب ۱۱۹ومین تور عکاسی چیلیک برگزار می شود نشست آموزشی_توجیهی با حضور یکی از کارشناسان به همراه نمایش عکس هایی از نماهای داخلی و بیرونی این غار برای همسفران تدارک دیده شده و در نهایت پس از برگزاری یک سفر متمرکز بر این موضوع، عکس های تولیدی مورد ارزیابی و انتخاب قرار می گیرند.
غار کَرَفتو در ۷۰ کیلومتری شمال‌غرب شهر دیواندره در استان کردستان ایران جای دارد. این غار باستانی، یک غار آهکی است که در دوران سوم زمین‌شناسی شکل گرفته‌ است. بخش‌هایی از این غار، دست‌کَند است و کتیبه‌هایی از دوران پیش از تاریخ دارد. در معماری این غار علاوه بر ایجاد اتاق‌ها و راهروهای عبوری، سعی شده تا اتاق‌ها با هم مرتبط باشند. نورگیرهایی به سمت بیرون تعبیه شده‌اند که در هر طلوع و غروب دقت در محاسبه و بکارگیری منافذ نوری غار، تاثیر و فوایدشان را به خوبی نشان می دهند. بر دیوارهای غار در بعضی از اتاق‌ها نقوشی به صورت تجریدی از حیوانات، انسان و گیاه حجاری شده‌است.
با توجه به پژوهش‌های به عمل آمده، در دوران میان‌زیستی کرفتو در زیر آب بوده‌است و در اواخر این دوره ارتفاعات آن از آب خارج شده‌ است.
غار کرفتو از غارهای آهکی و طبیعی است که در ادوار مختلف تغییرات و دگرگونی‌های عمده و دخل و تصرفات بسیار در آن به وجود آمده‌ و در حال حاضر طول غار حدود ۷۵۰ متر است و راه‌های فرعی متعددی از آن منشعب می‌شود.
غار کرفتو در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شماره ثبت ۳۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ در سر در ورودی یکی از اتاق های طبقه سوم دارای کتیبه‌ای یونانی است که از این غار به عنوان معبد هراکلس نام برده‌است.

در طراحی این سفر گروهی، آموزش های پیش از سفر منظور و برنامه سفر به گونه ای طراحی شده است که عکاسان همسفر در نشستی با حضور یکی از کارشناسان حاضر شده و شرح و توضیح های لازم را با عکس دریافت کرده و در کارگاهی دیگر پس از برگزاری سفر نسبت به نقد و بررسی فایل های تولید شده اقدام می کنند.

این در حالی است که همسفران با مشارکت در انعکاس گزارش تصویری تور عکاسی و حضور در دفتر « پایگاه عکس چیلیک » نشستی را با مضمون نقد و بررسی سفر، نمایش و گفتگو پیرامون عکس های ثبت شده همسفران تجربه خواهند کرد.

تورهای آتی « پایگاه عکس چیلیک »  با هدف عکاسی از: شالی و شالیکاران، طبیعت سوباتان، روستای سرآقاسید، همدان، مزرعه آفتابگردان، آبشار ویسادار و … در دست هماهنگی و طراحی است که پس از برنامه ریزی معرفی خواهند شد.
علاقمندان جهت دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون نحوه برگزاری، می توانند با شماره های دفتر پایگاه: ۸۸۳۴۸۸۲۴ (مسئول تور۰۹۱۲۲۷۹۷۷۱۷) تماس حاصل نموده و یا برای اعلام حضور و همچنین ثبت نام در تور عکاسی از غار کرفتو « ایـنجـا » کلیک کنند.
منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
«دورنما»ی «فاطمه یعقوبیان» از مناظر در گالری نگر
پسین
نمایشگاه عکس تاریخی «آلبوم‌خانه اَسترآباد» در موزه عکسخانه شهر

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست