1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. پنجمین جشنواره عکس خانه دوست با معرفی برگزیدگان پایان یافت

پنجمین جشنواره عکس خانه دوست با معرفی برگزیدگان پایان یافت

پنجمین جشنواره ملی عکس خانه دوست با معرفی برگزیدگان، رونمایی کتاب جشنواره و تقدیر از اساتید پیشکسوت عکاسی زیارتی با حضور عکاسان مشهدی، اساتید عکاسی مشهد و تهران، مسئولین وعلاقمندان در نگارخانه رضوان مشهد به کار خود خاتمه داد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک به نقل از دبیرخانه جشنواره، محمدعلی چمی گو مدیر عامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در ابتدای این مراسم ، ضمن عرض ارادت به همه آنان که در مسیر هنری خود به امام رضا -ع- خدمت می کنند، گفت: «در همه مشاغل برای افراد موقعیتی پیش می‌آید که از شغلشان برای امور دنیوی و زندگی روزمره خود استفاده کنند اما بعضی‌ها لیاقت پیدا می‌کنند که از شغل هنری خود در مسیری استفاده کنند که هر کسی توفیق آن را پیدا نمی‌کند.»

در این آیین کیارنگ علایی، دبیر پنجمین جشنواره ملی عکس خانه دوست گفت:« در دوره‌ای به سر می بریم که عکس همگانی و همه جایی شده و امروز تقریبا جایی نیست که از آن عکاسی نشود. پیشرفت تکنولوژی و دموکراسی تصویر، موجب تورم تولید شده و عکس را از یک کالای نفیس و تامل برانگیز به یک کالای کم ارزش تبدیل کرده است. در این میان، جشنواره «خانه دوست»، به یکی از رویکردهای عکاسی پرداخته که در این سال‌ها مهجور و در سایه مانده است: یعنی عکاسی مستند گرایانه که همواره با اهدافی چون کارکرد بایگانی، توجه و شیفتگی به بشریت، توجه به طبقه فرودست، ثبت وضعیت رو به دگرگونی احوال مردم یا اماکن، روح آرمان گرایی و اصلاح طلبی شناخته شده است.
در دورانی که عکاسی مستند اجتماعی به دلیل عدم حمایت‌های مادی و معنوی لازم، و نداشتن اسپانسر و حامی رو به سکوت و انزوا می‌رود، اصرار داشتیم این رویکرد را به جد دنبال کنیم.
تلاش ما در انتخاب رویکرد مستندگرایانه و تطبیق فایل‌های خام و اصلی عکاسی شده توسط عکاسان با تک‌ تک عکس‌های منتخب داوران، نشان از این مهم دارد.
به طوری که پس از داوری تعدادی از عکس‌های برگزیده داوران را به دلیل عدم برخورداری از فایل خام یا مونتاژ و دست‌ کاری حتی جزیی در عکس از بخش مسابقه حذف کردیم و می‌دانیم اگر چه این امر خوشایند عکاسان محترم این آثار نیست، اما این اصرار در گذر زمان، ما را به افق‌های روشن‌تری از رویکرد ناب مستندگرایانه و تعهد و رسالت واقعی عکاس در این حوزه رهنمون می‌کند و تصویری واقعی از عکاسی مستند را برای آینده پایه‌گذاری خواهد کرد»

علایی با بیان اینکه جشنواره ملی عکس «خانه دوست»، در مجموع میزبان ۵۹۱۲۱ اثر در موضوع زیارت در طول پنج دوره فعالیت بوده است، افزود : هشتگ جشنواره در محیط اینستاگرام به همه ی علاقمندان این امکان را می دهد که تمام عکسهای بارگذاری شده را تماشا کنند ، و کتاب جشنواره نیز در همه ادوار منتشر و عرضه شده است و می تواند منبع مطالعاتی برای علاقه مندان به پژوهش باشد.

معرفی برگزیدگان
هیئت داوران این جشنواره شامل: مجید سعیدی ، ساسان مویدی ، محمد مهدی رحیمیان، سعید محمودی ازناوه و فاطمه بهبودی امسال عکاسان برگزیده خود را اینچنین معرفی کرد:
آرای نهایی هیئت داوران در پنجمین جشنواره ملی عکس خانه دوست در بخش عکاسی حرفه ای بدین شرح اعلام شد :
نفر نخست: شهروز جلالت از رشت ، نفر دوم: حمید عزیزی خانقاهی از سنقر و نفر سوم: حجت اله عطایی از قم.
دبیرخانه جشنواره عکس خانه دوست با اعطای دیپلم افتخار ، نشان جشنواره و مبلغ ۵۰ ، ۳۰ و ۲۰ میلیون ریال از برگزیدگان نقدیر کرد .
آرای نهایی هیئت داوران در بخش عکاسی موبایلی نیز به دین شرح اعلام شد :
ضمن تقدیر از فاطمه پزشکی مقدم از تهران، امیر عنایتی از تربت حیدریه (نفرنخست)، مطهره جلیلی از همدان (نفر دوم) و محمدسجاد نصرتی از تهران (نفر سوم)
دبیرخانه جشنواره با اعطای دیپلم افتخار ، نشان جشنواره و مبلغ ۳۰ ، ۲۰ و ۱۰ میلیون ریال از برگزیدگان تقدیر نمود .
هیئت داوران در بخش عکاسی معماری اماکن اسلامی جایزه عکاس برگزیده را به مبلغ ۳۰ میلیون ریال به امیرمهدی نجف لو شهپر از همدان اعطا کرد.
تقدیر از پیشکسوتان
در این مراسم، از حمید عربلین، امیرحسین صفرلی، علی اصغر ناصری‌مهر، حسن توکلی و فرامرز عامل بردبار به عنوان پیشکسوتان عکاسی زیارتی با اعطای نشان جشنواره ، دیپلم افتخار و هدیه نقدی تقدیر شدند.
رونمایی کتاب جشنواره
در پایان این مراسم مدیر عامل موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی محمد علی چمی گو و دبیر جشنواره کیارنگ علایی از کتاب نفیس پنجمین جشنواره ملی عکس خانه دوست رونمایی کردند .
کیارنگ علایی در توضیح این کتاب به حاضرین گفت : «در ویرایش و خروجی عکس های سیاه و سفید روشی را به کار بسته ایم که تن مایه های اضافی به حداقل برسند و تثبیت رنگ در عکس های رنگی پس از چاپ را نیز بتوانیم به خوبی کنترل کنیم، کتاب در شمارگان دوهزار نسخه و با صحافی دوخت با نخ اعلا آماده شده است که در پایان مراسم به حاضرین اهدا و از این پس نیز در کتاب فروشی ها عرضه خواهد شد».
شایان ذکر است نگارخانه رضوان تا پایان این هفته میزبان آثار برگزیده پنجیمن جشنواره ملی عکس خانه دوست خواهد بود و علاقمندان می توانند جهت بازدید آثار همه روزه از ساعت ۹تا ۱۳ و ۱۶ تا ۱۹ به نگارخانه رضوان مشهد مراجعه نمایند .
عکس ها: دریافتی از دبیرخانه
منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
سیزدهمین پرسش نظرسنجی موضوعی در پایگاه عکس چیلیک
پسین
یادداشت: فخرالدین! همسرم! سالروز تولدت مبارک

به تازگي منتشر شده

۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اسماعیل عباسی
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ۲۱:۴۹

    با سلام. خبر را در پایگاه عکاسی هم خواندم. دوست داشتم افراد داخل عکس ها را شناسایی کنم. نشد. آمدم اینجا گفتم شاید در اینجا گره باز شود. اینجا هم نشد. کلاسش را می رویم. درسش را می دهیم. با تئوری کار آشنا می شویم. اما درست جایی که کار باید انجام شود، نمی شود. عکس ها باید شرح عکس (کپشن) داشته باشند. این اصل مهم در خبررسانی است. شاید گفته شود که خبر از طریق دفتر جشنواره تهیه شده و در اختیارمان گذاشته شده. این فقط توجیه خواهد بود. در ضمن اگرچه در انتهای خبر تاریخ ۱۴ اسفند نوشته شده آیا تاریخ خود مراسم هم ۱۴ اسفند است؟ در طول مطلب اشاره ای به این نکته نمی شود. پایگاه عکاسی محلی برای اظهار نظر نگذاشته بود در نتیجه این یادداشت شامل آن گزارش هم می شود. سرفراز باشید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست