عنوان نمایشگاه:

پنجمین جشنواره عکس زمان

نوع نمایشگاه : گروهی
تعداد قطعه : 70
در قالب عکس های: رنگی و سیاه وسفید

پنجمین جشنواره عکس زمان

قاب نخست :

هوالمصوربیانیه هیأت داوران پنجمین جشنواره ملی عکس زمان
عکاسی، هنری است که بیش از هر هنر دیگر با واقعیت، ارتباط تنگاتنگ دارد. زمانی از این رشته که به ثبت مو به موی واقعیت می پرداخت، به عنوان آیینه واقعیت نام برده می شد. تجربیات تلخی که انسان در نیمه اول قرن بیستم از سرگذراند باعث رویگردانی او از واقعیت و پیدایش مکاتبی مانند سوررئالیسم یا فراواقع نگری در هنر گردید که طبیعتاً عکاسی نیز از این موضوع بی تأثیر نماند. تأثیر این رویگردانی از واقعیت از اواسط نیمه دوم قرن بیستم و پیدایش فضای، مجازی سمت و سوی خاصی به هنر داد که نتیجه آن نوعی انتزاع و ذهن گرایی است. تأثیر رویگردانی انسان غربی از واقعیت ها طی چند دهه در هنر کشور ما بسیار کند و بطئی بود. محدودیت های فراوانی که برای عکاسی واقع گرایانه و مستند اجتماعی بوجود آمد هنرمندان را مجدّاً به سوی انتزاع و ذهن گرایی سوق داد. این دگرگونی همراه با گسترش شبکه های ارتباطات مجازی و اینترنت، شرایطی را به وجود آورده که امروزه شاهدیم بسیاری از مفاهیم دستخوش تغییر شده است. مفاهیمی مانند دوستی، عشق و رابطه کاملاً تغییر کرده و ارتباطات، ابعاد تازه ای یافته است.
این دنیای مجازی که مفهوم «رابطه» را دستخوش تغییر کرده و ابعادی انتزاعی به آن داده، باعث گردیده که هنر، سمت و سویی انتزاعی به خود بگیرد. امروزه در تمامی دنیا شاهدیم که عکاسی هنری به سوی انتزاع و سوررئالیسم متمایل شده و بیشتر کارهایی که در این زمینه صورت می گیرد چنین ویژگی هایی دارند.
عکاسی ما نیز با شرایطی که اینترنت برای ما فراهم کرده و باعث می شود عکاسان، به خصوص عکاسان جوان، با تازه ترین دستاوردهای فکری و فرهنگی این رشته، در دورترین نقاط دنیا در کمترین زمان ممکن آشنا شوند از تأثیر این گرایش ها دور نمانده است. ذهن گرایی غالب بر عکاسی ما در این شرایط، در ترکیب با تجربیات هنرمندان عکاس در چند دهه گذشته، باعث شده که نوعی نگرش تلخکامانه در این زمینه حاکم شود. نگرش حاکم برعکس های رسیده به دبیرخانه این دوره از جشنواره عکس زمان نیز چنین ویژگی ای داشت … بر عهده برگزار کننده است که در دوره های آینده، با اهمیت دادن بیشتر بر وجه محتوایی جشنواره، با توجه به پیچیدگی های موضوع زمان، شرایطی را فراهم آورد که عکس های ارسالی از سوی شرکت کنندگان، با محتوای جشنواره همسویی شده و با قصد و هدف برگزار کننده بیشتر و عمیقتر آشنا شوند و با توجه به آن، در جشنواره شرکت نمایند.
گروه داوری سومین دوره جشنواره عکس زمان؛ با توجه به این موضوع و یادآوری این نکته که ماهیت این جشنواره، واقع گرایی و خلاقیت بیشتری را می طلبد، عکس های رسیده به دبیرخانه جشنواره را مورد بررسی قرار داده و در نهایت تعداد هفتاد عکس (بیست و پنج عکس در بخش الف و چهل و پنج عکس در بخش ب) از شصت عکاس را به عنوان عکس های منتخب، برگزیدند. بسیاری از عکس های ارسالی، عکس هایی بود که قبلاً در مسابقات و جشنواره های دیگر با عناوین و موضوعات متفاوت شرکت کرده و چه بسا حائز عنوان و مقام نیز شده بودند، چه بسا عکس های خوبی که با موضوع جشنواره، همخوانی نداشتند. به نظر گروه داوری، تعریف برگزار کننده از موضوع زمان می تواند هدفمند شده و در مسیر نگاه امیدوارانه به این مفهوم، گام بردارد تا هنرمندان عکاس را وادرار نماید که در انتخاب و ارسال عکس با توجه به موضوع، نسبت به خود سخت گیری لازم را داشته باشند. این سخت گیری، در دوره های آینده می تواند به ارتقاء سطح کیفی جشنواره بیانجامد.

داوران :

آقایان محمدمهدی رحیمیان، افشین شاهرودی و حمیدرضا مجیدی

الف) زمان و حماسه سیاسی و اقتصادی، زمان، امید و معنویت، زمان، ایثار و شهادت، زمان و انتظار و...
ب) نگاه آزاد و خلاق به مفهوم زمان
جشنواره سراسری شمیم بهار
نمایشگاه سالانه انجمن عکاسان مطبوعات
مطالب مرتبط با این نگارخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست