1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. پنجمین جشنواره فیروزه در تبریز به بار نشست

پنجمین جشنواره فیروزه در تبریز به بار نشست

طی مراسمی با حضور شهردار کلانشهر تبریز، ریاست کمیسیون فرهنگی شورای شهر و ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره ملی عکس فیروزه تبریز با حضور نزدیک به ۳۵۰ تن از عکاسان میهمان و میزبان از سراسر کشور به بار نشست.

به گزارش ” پایگاه عکس چیلیک ” (Chiilick.com) به نقل از دبیرخانه پنجمین جشنواره ملی عکس فیروزه، در این مراسم ابتدا مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز ضمن خیرمقدم به عکاسان، از تاثیر شگرف هنر عکاسی در اعتلای فرهنگ و هنر شهروندی یاد کرد و عکاسان را در این جبهه فرهنگی، پیاده نظام های موثر در تربیت اقشار جامعه دانست.
حسین آذرنیا از اعتماد جامعه عکاسان کشور به جشنواره فیروزه قدردانی کرد و اظهار داشت: آنچه باعث رشد و اعتلای جشنواره ملی عکس فیروزه شده است – صرفا – اعتماد عکاسان سراسر کشور بوده است.

ایشان پیش از ترک جایگاه به پاس تعهد خود در پاسداری از فرهنگ و ارزش های کلانشهر تبریز در تلاش برای برگزاری موفقیت آمیز جشنواره، نشان ویژه هفته نکوداشت تبریز را به کریم متقی، دبیر متعهد و دلسوز جشنواره تقدیم کرد که این قدرشناسی، با تشویق و تایید رضایت عکاسان حاضر در سالن مواجه شد.
کریم متقی در ادامه ضمن تقدیر از قدرشناسی عکاسان حاضر در این دوره به عنوان نمایندگان عکاسان سراسر کشور، رشد استانداردهای لحاظ شده در مسیر برگزاری جشنواره را تا حدی قابل قبول دانست تا رضایت خاطر عکاسان جلب شود و در ادامه معذوریت خود را از وجود هر گونه خطا و لغزش در مسیر برگزاری اعلام کرد و افزود: هر خطا و جفایی اگر بود از سوی بنده بود و گرنه از طرف سازمان و ستاد اجرایی همه چیز به بهترین شکل ممکن فراهم و مهیا بوده است.

 پنجمین جشنواره عکس فیروزه

متقی ضمن تشکر از همکاری اهالی رسانه در پوشش فراخوان جشنواره، از ” پایگاه عکس چیلیک ” تقدیر کرد و در ادامه از نگارخانه چیلیک (ChiilickGallery.com) به عنوان تنها مرجع دارنده آثار عکاسان ادوار برگزارشده دوم و سوم فیروزه نام برد و وظیفه دبیرخانه ای حرفه ای و سلامت را امانت داری و قابل استناد بودن برشمرد.
دبیر پنجمین جشنواره عکس فیروزه همچنین یادآور شد: به دلیل آگاهی عکاسان سایر استان های کشور، هم اکنون نگاه های برتر این دوره در بخش اخبار این رسانه منتشر شده و ۱۱۳ قطعه فایل عکس راه یافته که در نگارخانه چیلیک قابل مشاهده می باشد.
ایشان ضمن تقدیر از حضور عکاسان پذیرفته شده، اظهار تاسف خود را از ظرفیت محدود پذیرش عکاسان ابراز داشت و یادآور شد: حجم استقبال اگر چه قابل پیش بینی بود ولی محدودیت های موجود در پذیرش و پشتیبانی به ما امکان حضور عکاسان بیشتری را نمی داده است که امیدوارم در دوره های بعدی هر دبیری که بر سر کار بود بتواند شایسته تر میزبان گروه عکاسان مشتاق و علاقه مند به حضور در جشنواره فیروزه تبریز باشد.

محمد مهدی رحیمیان نماینده گروه های داوری نیز برای ارایه گزارش از روند داوری در بخش های جشنواره وارد جایگاه شد و به موازات ارایه این نکات، توصیه هایی را همچون برگزاری کارگاه های آموزشی در طول سال برای عکاسان یادآور شد.
رحیمیان به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه در رشته عکاسی برگزاری جشنواره عکس فیروزه را یکی از مهمترین رویدادهای عکاسی کشور دانست که همواره از آن به نیکی یاد خواهد شد.

پخش نماهنگ ” اسماعیل عباسی ” نیز بهانه ای شد برای اهدای تندیس ویژه پنجمین جشنواره ملی عکس فیروزه تبریز و تقدیر از یک عمر کوشش استاد در امر تحقیق، پژوهش، ترجمه، تالیف و تدریس و تربیت نسل هایی از عکاسان با رفتار و مشی معلمی در عکاسی کشور که با حضور ایشان در جایگاه و تقدیر و تشویق ویژه ی عکاسان حاضر همراه شد و نخستین نسخه زیر چاپ کتاب ” درک عکس ” به ترجمه کریم متقی نیز به ایشان اهدا شد.
رونمایی از تمبر یادبود ” پنجمین جشنواره ملی عکس فیروزه تبریز ” از دیگر بخش های این مراسم بود که با امضای مسئولین فرهنگی هنری کلانشهر تبریز و تشویق عکاسان حاضر در محوطه همراه شد.

در راستای گرامی داشت نام و یاد استاد فقید خانعلی صیامی نیز ابتدا نماهنگی از تصاویر ایشان از خطه آذبایجان و گفت وگوهایی از عکاسان برتر کشور چون: سیف ا.. صمدیان، امیرعلی جوادیان، کریم متقی، افشین شاهرودی، علی رضا کریمی صارمی، افشین بختیار و عباس میرهاشمی نمایش داده شد و با دعوت از خانواده ایشان به جایگاه از همسر و فرزندان این هنرمند فقید تجلیل شد.

 پنجمین جشنواره عکس فیروزه

در بخش تقدیر از عکاسان برگزیده نیز به این ترتیب از نامبردگان بخش های گوناگون جشنواره تقدیر به عمل آمد:
در بخش چهره شهر:
رتبه نخست: سهیلا صنم نو از تبریز با اهدای تندیس و مبلغ سی میلیون ریال.
رتبه دوم: سینا شیری از تهران با اهدای تندیس و مبلغ بیست و پنج میلیون ریال.
رتبه سوم: غدیر آبشناس از بیرجند با اهدای تندیس و مبلغ بیست میلیون ریال.
رتبه چهارم: علی رضا وحید از تبریز با اهدای مبلغ ده میلیون ریال
رتبه پنجم: مهدی پورنصر از تبریز با اهدای پنج میلیون ریال

در بخش معماری:
رتبه نخست: مهران چراغچی بازار از تبریز با اهدای تندیس و مبلغ سی میلیون ریال.
رتبه دوم: بختیار رنجبری از تبریز با اهدای تندیس و مبلغ بیست و پنج میلیون ریال.
رتبه سوم: محمد هادیان از تبریز با اهدای تندیس و مبلغ بیست میلیون ریال.
رتبه چهارم: محمدرضا معصومی از تهران با اهدای مبلغ ده میلیون ریال
رتبه پنجم: علی سراج همدانی از اهواز با اهدای پنج میلیون ریال

در بخش پرتره محیطی:
نگاه برتر: امید امیدواری از شیراز با اهدای تندیس و مبلغ بیست میلیون ریال

در بخش محلات قدیمی و دروازه های نه گانه:
نگاه برتر: علی رضا وحید از تبریز با اهدای تندیس و مبلغ بیست میلیون ریال

در بخش طبیعت و زندگی بومی و غیرشهری:

نگاه برتر: مهدی سعادت از ارومیه با اهدای تندیس و مبلغ بیست میلیون ریال

همچنین از ثنا زارعی با ۹ سال سن به عنوان جوان ترین متقاضی و علی اصغر آدمی دهکردی از اصفهان با ۷۲ سال سن با اهدای لوح از سوی دبیرخانه جشنواره تقدیر به عمل آمد.
مسئولیت دبیری پنجمین جشنواره ملی عکس فیروزه تبریز را کریم متقی عهده دار بوده و داورانی چون: کریم ملک مدنی، محمد مهدی رحیمیان، میرعباس آل یاسین، نادر فارغی، رومین محتشم، مهدی مقیم نژاد، کیارنگ علایی و محسن بایرام نژاد برعهده داشتند.
پایان بخش این مراسم ثبت عکس گروهی با مسئولین فرهنگی هنری و عکاسان پیشکسوت و اعضای ستاد اجرایی و عکاسان راه یافته و منتخب و اعضای گروه داوری بود که انجام گرفت و پس از آن عکاسان به دعوت شهردار تبریز، دکتر صادق نجفی ضیافت نهار را میهمان ایشان بودند. در این مراسم پیشکسوتان عکاسی کشور و منطقه آذربایجان همچون: محمدعلی جدیدالاسلام، محمدرضا امتنانی، حمید قندریز، سروش خیری، حسین جاودانی، میرعباس آل یاسین حضور داشتند.
جشنواره ملی عکس فیروزه تبریز تنها جشنواره زنده و پویای عکاسی در کشور الست که همه  ساله با ارایه فراخوان به عکاسان و پذیرش آنها با توجه به سوابق عکاسی شان، نسبت به پذیرش آنها اقدام کرده و امسال نیز عکاسان بومی و غیر بومی از ۱۹ تا ۲۴ شهریورماه جاری در این جشنواره به تولید فایل عکس پرداختند.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
گزارش تصویری: کارگاه های آموزشی جشنواره عکس فیروزه
پسین
اختتامیه جشنواره تجسمی اردبیل و برگزاری کارگاه آموزشی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست