1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. پیام « کاوه بغدادچی » پیرامون مسابقه فرش دستباف ایرانی

پیام « کاوه بغدادچی » پیرامون مسابقه فرش دستباف ایرانی

« فرش دستبافت ایران » از دیرباز همیشه پای ثابت زندگی ایرانیان بوده است.
در شادی‌ و ماتم‌، در کودکی‌ و بزرگ‌سالی، در تنهایی‌ها‌ و با هم بودن‌‌ها و خلاصه در مراحل مختلف زندگی همیشه در کنار ایرانیان حضور داشته است. در واقع فرش دستبافت ایرانی جزوی از خاطره جمعی ایرانیان و فرهنگ مشترک مردم این سرزمین شده است.
در خارج از مرزهای کشورمان هم « فرش دستبافت » یکی از اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین پارامترهایی است که مردم کشورهای دیگر، « ایران » را با آن می‌شناسند و بخش مهمی از بار هویت ایران و ایرانی را بر دوش می‌کشد.
شاید همین‌قدر کافی باشد تا بدانیم برگزاری جشنواره‌ی عکسی با موضوع « فرش » که برای ما ایرانی‌ها، چنین پدیده‌ی مهم، باارزش و هویت‌سازی‌‌ است، چقدر می‌تواند حائز اهمیت باشد.
نخستین جشنواره‌ی سراسری عکس « فرش دستباف ایران » که اردی بهشت ۸۸ برگزار شد، به حق یکی از حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌های عکاسی ایران بود.
برگزارکنندگان آن به تمام تعهداتشان در فراخوان عمل کردند و با خوش‌قولی خود جشنواره‌ی آبرومندی را رقم زدند.
کار داوری و برپایی نمایشگاه و پرداخت حق‌التالیف آثار به موقع و طبق جدول زمان‌بندی قبلی انجام شد و دعوت و پذیرایی از ده عکاس برگزیده در جزیره‌ی کیش هم طبق آنچه در فراخوان ذکر شده بود، صورت گرفت و در حرکتی ماندگار، « کتاب جشنواره » هم با کیفیتی قابل قبول چاپ شد و به دست عکاسان شرکت‌کننده رسید و خلاصه برعکس بسیاری از جشنواره‌هایی که امروزه شاهد بدقولی‌هاشان هستیم، چیزی از بندهای فراخوان نخستین جشنواره‌ی سراسری عکس « فرش دستباف ایران » مغفول نماند.

حالا که در آستانه‌ی برگزاری دومین دوره‌ی چنین جشنواره‌ای قرار داریم، امیدوارم با یاری مسئولین امر در وزارت بازرگانی و مرکز ملی فرش ایران یک‌ بار دیگر مانند دوره‌ی نخست، شاهد برگزاری جشنواره‌ای با استاندارد‌هایی در خور نام بلند « فرش دستبافت ایران » باشیم.
امیدوارم عکاسان در این دوره از جشنواره توجه عمیق‌تری به معنای فرش ایرانی داشته باشند و با دیدی اساسی‌، جامع‌ و چندلایه، زوایا و جنبه‌های با اهمیت‌تری را که تاکنون کمتر به آنها پرداخته ‌شده است را به تصویر بکشند و هیات ارزیابی و داوری هم توجه بیشتری داشته باشند به انتخاب و تقدیر از آثاری که با دیدی متفاوت قصد کاوش در معنای فرش ایرانی را دارند و لزوما دارای دیدگاهی مستند یا دم‌دستی نیستند.

امیدوارم با توجه به اهمیت جهانی فرش دستباف ایران مسئولین جشنواره به فکر ایجاد وب‌سایتی دائمی برای نمایش عکس‌های برگزیده‌ی دوره‌های گوناگون جشنواره باشند که خود به تنهایی می‌تواند تبلیغ بسیار خوبی برای این کالای ارزشمند صادراتی‌مان باشد.
امیدوارم این جشنواره‌ به مانند بسیاری از جشنواره‌های مشابه در کشورمان، پس از چند دوره به تعطیلی کشیده نشود و گرفتار مصلحت‌ها و نیازهای کوتاه‌مدت و زودگذر مدیران و آرشیو تصویری ادارات نشده و تا روزی که فرش و صنعت وزین فرش ایرانی پابرجا است این جشنواره‌ هم بماند و در پایان امیدوارم که ویراستار و گرافیست محترم کتاب دوره‌ی دوم، حروف‌چینی نام خانوادگی مرا به زبان انگلیسی بدون اشتباه بنویسد!

کاوه بغدادچی – دی ماه ۱۳۸۹ قزوین——————————————————————————————————————————————————————————–

لازم به یادآوری است ” پایگاه عکس چیلیک ” بنابر رسالت رسانه ای خود، حمایت از مسابقه های معتبر را از معرفی و اطلاع رسانی تا نمایش آثار راه یافته در برنامه های جاری و هر روزه خود داشته است.
بخشی از این حمایت، تسهیل شرایط دیدار علاقمندان از عکس های راه یافته به نمایشگاه مسابقه ها می باشد که دستاورد زحمات گروه برگزارکننده، دبیرخانه، اجرایی و هیات محترم داوران است.جهت مشاهده عکس های راه یافته به اولین دوره مسابقه سراسری عکس فرش دستباف ایران ” اینجا ” کلیک کنید.
جهت دریافت فرم شرکت در دومین دوره مسابقه فرش دستباف ایران ” اینجا ” کلیک کنید.
پیشین
نشست تخصصی و نمایشگاه عکس در نیشابور
پسین
بیست و پنجمین تور عکاسی چیلیک به ورامین می رود

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست