1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. پیرامون دومین جشنواره ملی عکس «من و شهر؛ زشت و زیبا» در گفتگو با دبیر اجرایی جشنواره

پیرامون دومین جشنواره ملی عکس «من و شهر؛ زشت و زیبا» در گفتگو با دبیر اجرایی جشنواره

منبع: وقایع استان –

پیشنهاد سردبیر » پیرامون دومین جشنواره ملی عکس «من و شهر؛ زشت و زیبا» در گفتگوی «وقایع استان» با «سید مهرداد شریفی» دبیر اجرایی جشنواره /رو در رو با شهر

سمیه انصاری فر
***
عکس یک رسانه مهم و تاثیر گذار در دنیای امروز است و از ظرفیت های آن می توان در بخش های مختلف از جمله فرهنگی و اجتماعی استفاده کرد. برگزاری روزافــزون نمایشگاه ها و جشنواره های متعدد عکس در شهرهای مختلف نشان دهنده اهمیت این بخش در عمومی تر کردن موضوعات اجتماعی و ایجاد حساسیت در جامعه چه در میان مسئولین و چه مردم است.
در استان مرکزی نیز برگزاری جشنواره های عکس با موضوعات مختلف و علاقه جوانان به عکاسی و وجود عکاسان حرفه ای و مطرح در سطح ملی و بین المللی نشان می دهد که عکس بعنوان یک رسانه جایگاه خود را پیدا کرده است. در این میان ارگان ها و سازمان ها نیز در راستای اهداف و وظایف ذاتی خود به دنبال استفاده از این ظرفیت بالقوه برای آگاهی بخشی در سطح جامعه و نقد عملکرد خود هستند. سال گذشته بود که شهرداری اراک به عنوان مدیریت شهری این کلانشهر جشنواره ای را با نام «اولین جشنواره ملی عکس من و شهر؛ زشت و زیبا» برگزار کرد تا همانطور که از نام آن برمی آید از دریچه نگاه عکاسان به زیبایی ها و زشتی های شهر بپردازد.
هم اکنون این جشنواره در آستانه برگزاری دوره دوم خود است به همین بهانه گفتگویی با سید مهرداد شریفی دبیر اجرایی این جشنواره داشته ایم. او یکی از عکاسان باسابقه و مطرح استان است.
شـــریفی در خصوص جشنواره و هدف برگزاری اش می گوید: هم اکنون فراخوان «دومین جشنواره ملی عکس من و شهر؛ زشت و زیبا» با محوریت شهری و شهر اراک در سه بخش شهروندی (غیرحضوری)، ملی و بومی (هر دو به صورت حضوری) منتشر شده است.
وی افزود: هدف از این جشنواره استفاده از رسانه عکس جهت بازنمایی محاسن و معایب شهر اراک است و در واقع برگزار کنندگان به دنبال این هستند تا نشان دهند چقدر عکس می تواند در این مسیر کارآمد باشد و از آن استفاده بهینه ببرند.
این هنرمند عکاس ادامه داد: بنا به همین رویکرد در دو بخش حضوری و غیرحضوری موضوعاتی در نظر گرفته شده است از جمله شهر و آسیب های اجتماعی، حمل و نقل و ترافیک، فضای سبز شهری، مدیریت پسماند، ایمنی و آتش نشانی در بخش غیرحضوری و زیبایی ها و جاذبه های شهر اراک همچون (بازار تاریخی اراک، اماکن مذهبی، نمادهای داخلی و بیرونی، مساجد، تکایا، زیارتگاه ها، بناهای تاریخی، خانه های قدیمی، المان های شهری و …) در بخش حضوری آن مدنظر است.
شریفی در توضیح این دو بخش و تفاوت هایش می گوید: این جشنواره ملی است و عکاسان سراسر کشور می توانند در آن شرکت کنند؛ اما با این تفاوت که امسال در بخش حضوری آثار عکاسان بومی و غیر بومی به طور مجزا داوری می شود.
وی ادامه داد: در بخش غیربومی متقاضیان شرکت در جشنواره باید رزومه خود را به دبیرخانه جشنواره ارائه دهندکه بعد از بررسی آن و گزینش نهایی عکاسان منتخب برای حضور در تور دوروزه عکاسی در اراک معرفی می شوند. عکاسان بومی یعنی عکاسان اراک و استان نیز به همین منوال در دور روز جشنواره از اراک با لحاظ عناوین ذکر شده آن عکاسی می کنند و در نهایت آثارشان به طور جداگانه بررسی و ارزیابی می گردد.
دبیر اجرایی «دومین جشنواره ملی عکس من و شهر؛ زشت و زیبا» توضیح داد: علت این تفکیک این است که عکاسان شهرمان اشراف بیشتری بر موضوعات جشنواره دارند و این در کیفیت کارشان تاثیر خواهد داشت بنابراین سعی کردیم با این کار فضای جشنواره را عادلانه تر کنیم.
شریفی در مورد بخش غیرحضوری گفت: در این بخش که عنوانش شهروندی است همه عکاسان بدون گزینش خاصی می توانند شرکت نمایند و عکس های خود را به این بخش ارسال کنند.
وی با بیان اینکه چشم انداز این جشنواره تداوم و استمرار در سال های بعد است، ادامه داد: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک با توجه به حیطه کاری خود که پرداخت به مسائل فرهنگی، ورزشی و اجتماعی است به دنبال استفاده از ظرفیت های هنرهای مختلف بعنوان عنصر و ابزاری مهم و تاثیرگذار است و در این میان عکس به دلیل بیان موجز و واقع گرایانه اش یک فن هنر مورد توجه است.
شریفی افزود: در واقع هدف برپایی این جشنواره علاوه بر خلق آثار هنری ماندگار و تاثیر گذار ایجاد ارتباط دو سویه هنرمندان خلاق و استفاده از ظرفیت‌های آنها در ساخت شهری مناسب در راستای آموزش و ترویج فرهنگ شهروندی و شهرنشینی است.
وی ادامه داد: امسال دومین سال برگزاری این جشنواره است و تمام تلاش این است که در امتداد اهداف جشنواره سمت و سوی هنری و عکاسانه خود را حفظ کند و در این راستا می توان هر سال به تجربیات مفیدتری نسبت به گذشته دست یافت.
دبیر اجرایی این جشنواره افزود: برای نیل هر چه بهتر به اهداف تعریف شده جشنواره، پسندیده است که علاوه بر عکاسان، عموم مردم نیز در تقابل با آثار تولیدی آنان قرارگیرند. دوره قبل علاوه بر برپایی نمایشگاه از آثار برگزیده، کتابی نیز ازاین آثار منتشر شد و همچنین عکس ها به صورت مجازی نیز در وب سایت های معتبر مختلفی منتشر شدند که بهتر است این امر و اشکال جدیدتری از ارایه نیز در این جشنواره ادامه یابد.
وی در پاسخ به این سوال کــه باب شدن جشنواره های عکس شهری چقدر در فرهنگ سازی و آگاهی اجتماعی موثر است، گفت: این گــونه از جشنواره ها چند سالی است که در شهرهای مختلف قوت گرفته و به نظر می رسد دست اندرکاران اجرایی شهرها متوجه اهمیت آن شده اند.
وی گفت: شهرهای مختلف به تجربیات خوبی در این زمینه رسیده اند، پسندیده است اگر تجربیات اجرایی شهرهای مختلف در این زمینه با یکدیگر به اشتراک گذاشته می شد تا بررسی و آسیب شناسی انجام می گرفت و تاثیرات و بازخوردهای آن، چه در حوزه هنری و چه در حوزه اجتماعی و شهری بررسی و تحلیل می شد.
شریفی ادامه داد: در واقع این موضوع مطرح است که عکس در مواجه با جامعه درساحت یک رسانه و یا در جایگاه متعالی تر هنری آن چه رویکرد هایی می تواند داشته باشد و بالعکس؛ که البته این بحث گسترده ای است و در ویژگی های ممتاز «عکاسی مستنداجتماعی» و ارتباط متقابل و دوسویه این گونه خاص واقع گرایی رسانه ای و هنری می گنجد.
وی ادامه می دهد: «عکس مستند اجتماعی» به طور خاص در مواجه با انسان و اجتماع است و در اصل ماهیت خود را از اجتماع می گیرد که در این جشنواره گونه خیابانی و شهری آن بیشتر مدنظراست.
دبیر اجرایی «دومین جشنواره ملی عکس من و شهر؛ زشت و زیبا» می گوید: عکاسی مستند اجتماعی به دلیل دغدغه های انسانی اش با اهداف جشنواره هایی از این دست بسیار هم پوشانی و قرابت دارد؛ بنابراین عکس و عکاسی می تواند رسالت مهمی را در جامعه به دوش بکشد، چرا که این گونه عکاسی وام دار عنوان «اجتماعی» است.
شریفی افزود: هم اکنون در کشورهای به اصطلاح توسعه یافته بحث ارایه آثار هنـــری به شیوه های مختلفی از جمله برپایی نمایشگاه در به چالش کشیدن بسیاری مسایل ساری و جاری اجتماعی و یا ایدئولوژیک متداول است؛ به طور مثال در حوزه عکاسی ارایه یک مجموعه عکس توانایی آن را دارد تا ذهن اجتماع را به مسئله ای درگیر کند که این امر خود میتواند باعث تصحیح یک ناهنجاری در اجتماع گردد و یا بیان کننده زیبایی های رفتار اجتماعی آن جامعه و گسترش آن باشد.
وی در خصوص مهلت ارسال آثار در بخش های مختلف گفت: در بخش شهروندی علاقمنـــدان می توانند تا پنجم آبان آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند و همان روز نیز آخرین مهلت ثبت نام اینترنتی بخش حضوری است.
گقتنی است این جشنواره در آذرماه برگزار و داوران آن اسماعیل عباسی، مهدی مقیم نژاد و پیمان هوشمند زاده هستند.

پیشین
بازتاب گلایه‌های عکاسانی که حق مادی و معنوی‌شان پایمال شده است عکس‌دزدی
پسین
«نقرس» نتوانست زندگی را از «مهدی» بگیرد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست