1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. چیدمان ترکیبی عباس کوثری از تعزیه‌ها

چیدمان ترکیبی عباس کوثری از تعزیه‌ها

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا ) –

1446119252106_656.jpg
عباس کوثری چیدمانی ترکیبی از عکس و ویدئو را ۹ آبان‌ماه در گالری «ای. جی» به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، نمایشگاه آثار عباس کوثری با عنوان «قرمزها و سبزها» چیدمانی ترکیبی از عکس و ویدیو است که به مراسم آئینی و سنتی تعزیه در ماه محرم می‌پردازد.

او در یادداشتی برای این نمایشگاه نوشته است:«در جهان شیعه، ایستادگی در برابر ظالم و پافشاری بر اصول،سبب ایجاد فرهنگ شهادت شده است. این مفاهیم با داستان‌هایی مانند «سوگ سیاوش» که به پیش از اسلام بر می‌گردند، در هم تنیده شده‌اند.

در ماه محرم، مراسم تعزیه به شبیه‌خوانی واقعه‌ی تاریخی شهادت امام حسین(ع) و یارانش توسط سپاهیان یزید می‌پردازد. این صورت نمایشی که هر ساله در تکیه‌ها و حسینیه‌های سراسر ایران برگزار می‌شود با ایجاد فاصله‌گذاری میان بازیگر و شخصیت تاریخی همزاد پنداری در تماشاگر را سبب می‌شود. ایفاکننده‌های این نقش‌ها، نابازیگرانی هستند که از میان مردم همان محله‌ی برگزاری تعزیه انتخاب شده‌اند؛ مردمی که تا دیروز مشغول به کار حرفه‌ای در طبقه اجتماعی خود بوده‌اند. بدین دلیل، حضورشان در این لباس و در میان مردم تا قبل از آغاز مراسم هیچ توجهی از سمت مردم بر نمی‌انگیزد و آن‌ها را به تکیه‌های نامانوس بدل می‌کند. امام حسین(ع) و یارانش با رنگ معنوی سبز و سپاهیان یزید با رنگ قرمز از یکدیگر متمایز شده‌اند.

نکته‌ی قابل توجه این است که این نواده‌ی پیامبر توسط ظالمینی به شهادت رسیده‌اند که خود را از پیروان راستین اسلام می‌دانستند – همان گونه که امروزه شیعیان توسط ستیزه‌جویان مسلح به نام اسلام به شهادت می‌رسند.»

به گزارش ایسنا، این نمایشگاه، ۹ آبان‌ماه افتتاح خواهد شد و تا چهارم آذرماه ادامه دارد. علاقه‌مندان برای بازدید از این آثار می‌توانند به گالری (ای.جی) واقع در تهران، خیابان ولیعصر،خیابان پسیان، شماره ۳ مراجعه کنند. ساعت بازدید از نمایشگاه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ساعت ۲۰ خواهد بود.

عباس کوثری متولد ۱۳۴۹ عکاس مستند و دبیر بخش عکس روزنامه‌ «شرق» و مجله‌ی «شبکه آفتاب» است.او در سال۱۳۸۸ نامزد دریافت جایزه‌ی «پری پیکته» در فرانسه شد و آثار او در کلکسیون‌های دائمی LACMA و British Museum نگهداری می‌شود.

انتهای پیام

پیشین
عکس میدان هفت تیر تهران ۴۴ سال پیش
پسین
عکس‌هایی از کابوس‌ها و رویاهای یک درخت

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست