عنوان نمایشگاه:

چیدمان مفهومی پرتره

نوع نمایشگاه : انفرادی
تعداد قطعه : 20
در قالب عکس های: سیاه و سفید
نام عکاس / عکاسان : مرتضی تیموری
قاب نخست :

چکیده

نوشتار پیش رو به بررسی عکاسی کارگردانی شده در آثار گریگوری کرودسون، هنرمند شهیر و پرآوازه ­ی این ژانر می­پردازد.
بی ­تردید هنر پست مدرن و در زیر مجموعه آن عکاسی مفهومی بستری مناسب برای ارائه­ ی آثار عکاسی کارگردانی شده به شمار می­رود. رویکرد اصلی عکاسی کارگردانی شده، آفرینش و ساخت تصویر با استفاده از کاربرد رسانه­ ها، ساز و کارهای گوناگون، طراحی دکور، کارگردانی مدل­های انسانی که با تکیه بر این ژانر عکاسی می­توان مفاهیم و بیان­های متعددی را به مخاطب انتقال داد و نیز به دلیل پیشرفت، مصونیت و محبوبیت آن در عرصه عکاسی معاصر، در این نوشتار برآنیم تا چگونگی شکل­ گیری و اهمیت این نوع عکاسی را مورد بررسی قرار دهیم. عکاسی کارگردانی شده با ساختن دکورها و تصنع ارتباط نزدیکی دارد که تحت امر عکاسِ کارگردان، با عناصر فراواقعی بوجود می­آید. و در برخی آثار ارجاعاتی نیز به تاریخ و هنر دارد. این ژانر با شروع دهه­ی 80 میلادی مورد توجه هنرمندان معاصر قرار گرفت. ساختن تصاویر، آفریدن مکان­هایی تازه، انتقال رؤیاها و تخیلات، مهمترین خصلت تصویرسازی معاصر به شمار می­رود.
این پژوهش با رویکردی به آثار گریگوری کرودسون- عکاس آمریکایی- بیشتر در قالبی توصیفی به تحلیل و بررسی زندگی، آثار، روانکاوی، داستان­پردازی، روایت و ارتباط تنگاتنگ عکس­های وی با صحنه­ های سینمایی، می­پردازد. دو مجموعه «گرگ و میش» و «زیر گل­های سرخ» کرودسون را به شهرت جهانی رساند. کرودسون ایده­ ها، تخیلات، رؤیاها و ذهنیات رمزآلود خود را در قالب عکس­های کارگردانی شده که در آن­ها تمام جزئیات ساخته شده و همگی مشاهده می­شوند، به تصویر می­کشد.
این پژوهش اهداف خود را بر مبنای بازشناختن مرزهای پدیده­ی مهم عکاسی کارگردانی شده در متن هنر عکاسی و تعمیم آن به آثار گریگوری کرودسون استوار کرده است. هدف دیگر؛ پاسخ به سؤالاتی است که ذهن مخاطبان و پژوهشگران را به خود مشغول داشته، شناخت بیشتر این پدیده است. روش تحقیق بر اساس توصیف و تحلیل می­باشد. و شیوه­های دستیابی به اطلاعات، ابزارهای گردآوری، روش تجزیه و تحلیل داده­های بدست آمده، به همراه استفاده از متون مصاحبه­های هنرمند، جستجو در اینتزنت و مطالعه مورد توجه قرار گرفته است.

داوران :

سیدجواد سلیمی، پروین طایی، کتایون قدس راد و فرهاد سلیمانی

مطالب مرتبط با این نگارخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست