عنوان نمایشگاه:
چکیده
نوشتار پیش رو به بررسی عکاسی کارگردانی شده در آثار گریگوری کرودسون، هنرمند شهیر و پرآوازه ی این ژانر میپردازد.
بی تردید هنر پست مدرن و در زیر مجموعه آن عکاسی مفهومی بستری مناسب برای ارائه ی آثار عکاسی کارگردانی شده به شمار میرود. رویکرد اصلی عکاسی کارگردانی شده، آفرینش و ساخت تصویر با استفاده از کاربرد رسانه ها، ساز و کارهای گوناگون، طراحی دکور، کارگردانی مدلهای انسانی که با تکیه بر این ژانر عکاسی میتوان مفاهیم و بیانهای متعددی را به مخاطب انتقال داد و نیز به دلیل پیشرفت، مصونیت و محبوبیت آن در عرصه عکاسی معاصر، در این نوشتار برآنیم تا چگونگی شکل گیری و اهمیت این نوع عکاسی را مورد بررسی قرار دهیم. عکاسی کارگردانی شده با ساختن دکورها و تصنع ارتباط نزدیکی دارد که تحت امر عکاسِ کارگردان، با عناصر فراواقعی بوجود میآید. و در برخی آثار ارجاعاتی نیز به تاریخ و هنر دارد. این ژانر با شروع دههی 80 میلادی مورد توجه هنرمندان معاصر قرار گرفت. ساختن تصاویر، آفریدن مکانهایی تازه، انتقال رؤیاها و تخیلات، مهمترین خصلت تصویرسازی معاصر به شمار میرود.
این پژوهش با رویکردی به آثار گریگوری کرودسون- عکاس آمریکایی- بیشتر در قالبی توصیفی به تحلیل و بررسی زندگی، آثار، روانکاوی، داستانپردازی، روایت و ارتباط تنگاتنگ عکسهای وی با صحنه های سینمایی، میپردازد. دو مجموعه «گرگ و میش» و «زیر گلهای سرخ» کرودسون را به شهرت جهانی رساند. کرودسون ایده ها، تخیلات، رؤیاها و ذهنیات رمزآلود خود را در قالب عکسهای کارگردانی شده که در آنها تمام جزئیات ساخته شده و همگی مشاهده میشوند، به تصویر میکشد.
این پژوهش اهداف خود را بر مبنای بازشناختن مرزهای پدیدهی مهم عکاسی کارگردانی شده در متن هنر عکاسی و تعمیم آن به آثار گریگوری کرودسون استوار کرده است. هدف دیگر؛ پاسخ به سؤالاتی است که ذهن مخاطبان و پژوهشگران را به خود مشغول داشته، شناخت بیشتر این پدیده است. روش تحقیق بر اساس توصیف و تحلیل میباشد. و شیوههای دستیابی به اطلاعات، ابزارهای گردآوری، روش تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده، به همراه استفاده از متون مصاحبههای هنرمند، جستجو در اینتزنت و مطالعه مورد توجه قرار گرفته است.
سیدجواد سلیمی، پروین طایی، کتایون قدس راد و فرهاد سلیمانی
https://chiilick.com/?p=117945