1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. ژازه را فراموش نکنید… عکس‌های کوروش ابوطالب امام عرضه شدند

ژازه را فراموش نکنید… عکس‌های کوروش ابوطالب امام عرضه شدند

منبع : ایسنا –

“ژازه را فراموش نکنید، او هنرمند معمولی نبود، بلکه ابداع‌کننده بسیاری از سبک‌ها و کارها به‌شمار می‌رفت. از تجربیات و کارهایش الهام بگیریم بعد استفاده کنیم؛ کپی محض نکنیم.”

نمایشگاه عکس‌های کوروش ابوطالب امام با عنوان “یاد آهن و ژازه” در تهران گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نمایشگاه با ۱۹ اثر سیاه و سفید و رنگی عصر روز گذشته درحالی در گالری سیحون به‌نمایش درآمد که یاد و خاطره ژازه طباطبایی را در اذهان زنده کند. عموم عکس‌های این نمایشگاه در سال ۷۲ ثبت شده‌اند.

ابوطالب امام گفت: وقتی ژازه از دنیا رفت، به‌دلیل شرایط زمانی و موقعیتی که وجود داشت سبب شد تا نام وی در خبرها گم شود و پس از آن نیز صحبتی به میان نیاید. حالا من نمایشگاه را برای این برگزار کردم تا یادی از کارها و خود ژازه باشد، کارهایی که برای خیلی از ما نقطه‌ی عطفی است، نقطه‌ای که بتوانیم به آن ارجاع کنیم.

او تاکید کرد، ژازه آدم معمولی نبود که با رفتنش، کارهایش فراموش شوند، او بنیان‌گذار بسیاری از کارها و سبک‌ها در نقاشی و مجسمه به‌شمار می‌رفت و در هنر کشور ما تأثیر زیادی گذاشت. کارهایی که ژازه می‌کرد، شاید در دنیا کم‌ نظیر به‌شمار رود و کمتر هنرمندی باشد که به این شیوه کار کند. من با وجود آشنایی با مجسمه‌هایش هنوز تمام زیر و بم را نمی‌دانم، چون بعضی از آثارش حرکت و حس دارد.

به تعبیر ابوطالب امام، با رفتن ژازه چیزی تغییر نمی‌کند. ما هم اگر می‌خواهیم از کارهایش استفاده کنیم اول شناخت پیدا کنیم و بعد ایده بگیریم.

دوست سال‌های دور و نزدیک مرد مجسمه‌های آهنی ایران، مدعی شد، ژازه مجسمه‌هایش را زیاد ارایه نمی‌کرد و تنها سال‌ها پیش در یک نمایشگاه که به همت شهرداری وقت برگزار شد کارهایش را نمایش داد. روابط عمومی اصرار داشت که یک کار به شهردار وقت اهدا شود… همان‌جا بود که دوتا از کارهایش کم شد. مدت‌ها پی‌گیری کرد تا توانست آن‌ها را پس بگیرد.

وی ابراز کرد، نوشته‌های ژازه طباطبایی هم در بایگانی و آرشیو شخصی‌اش ماندند و هیچ‌وقت از آن‌ها استفاده نشد؛ آن چیزهایی هم که به‌کار می‌رفت، گاهی سانسور می‌شد؛ در واقع ژازه خودسانسوری می‌کرد.

نمایشگاه “یاد آهن و ژازه”  تا روز پنجشنبه، ۲۰ تیرماه جاری، هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در گالری یادشده واقع در خیابان خالد اسلامبولی، کوچه چهارم، پلاک ۳۰ دایر است.

 

پیشین
درصدد گشایش انجمن عکاسان ایران هستیم/ درکشور ما نهاد خاصی برای حوزه عکاسی وجود ندارد
پسین
قانون راه‌اندازی استودیوهای عکاسی حرفه‌ای مدون شود

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست