1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب « تاریخ عکاسی » منتشر شد

کتاب « تاریخ عکاسی » منتشر شد

کتاب « تاریخ عکاسی » بیومونت نیوهال/Beaumont Newhall با ترجمه آذرنوش غضنفری چاپ و منتشر شد و به دفتر رسانه «پایگاه عکس چیلیک» رسید تا در شرایط تهیه و سفارش و ارسال قرار گیرد.
در بخشی از متن پیشگفتار ابتدای کتاب تاریخ عکاسی توسط نویسنده بیومونت نیوهال/Beaumont Newhall آمده است: «از سال ۱۸۳۹، عکاسی، ابزاری حیاتی برای ارتباط و بیان بوده است. رشد این همکار هنرهای تجسمی، موضوع این کتاب را شکل می دهد. کتاب حاضر بیشتر تاریخ یک رسانه است تا یک تکنیک، که از طریق چشمان کسانی دیده شده است که در طول سالها تلاش کرده اند تا بر آن مسلط شوند، آن را درک کنند، و آن را بر اساس دید خودشان قالب ریزی نمایند.
عکاسی در عین حال یک علم است و یک هنر، و هر دو جنبه به طور غیرقابل مجزایی در سرتاسر صعود حیرت انگیز آن از یک جایگزین برای مهارت دست تا یک فرم هنری مستقل، در هم تنیده شده اند. فن آوری عکاسی در این نوشته، تا سرحدی مورد بحث قرار گرفته است که عکاس را تحت تاثیر قرار می دهد…».
در فهرست مطالب ارایه شده در این کتاب این سرفصل ها با زیرفصل های مربوط به شان فهرست بنده شده است: پیشگفتار، تصویر ناپایدار، اختراع، داگرئوتیپ: آینه ی دارای حافظه، کالوتیپ:قلم طبیعت، پرتره برای میلیون ها، عکاسی هنری، راه جدید ارتباط، فتح قلمرو حرکت، عکاسی پیکتوریالیستی، عکاسی صریح، درجست و جوی فرم، دید سریع، عکاسی مستند، فتوژورنالیسم، رنگی، مسیرهای جدید، یادداشت ها، نمایه.

پایان بخش مطالب کتاب دربرگیرنده متنی ویژه است با عنوان «سخن پایانی» که در قسمتی از آن می خوانیم: «عکاسی استودیویی فرایند پیچیده ای است که درک نور و قواعد مربوط به فیزیک نور و تسلط بر ابزار عکاسی حداقل های مورد نیاز آن است. هر چه شناخت عکاس از ابزار نور و عکاسی بیشتر باشد و هر چه استفاده او از این ابزارها، به دلیل مهارت او، ناخودآگاهانه تر، انجام گیرد توانایی و طبیعت موفقیت بیشتری در رسیدن به نتیجه مطلوب خواهد داشت. ناخودآگاهی در حین انجام عکاسی و در عین حال بدون اِشکال انجام شدنِ کار فقط با تکرار و تمرین و درونی کردن قواعد و مهارت های عکاسی پدیدار خواهد شد، اما این صرفا به بُعد تکنیکی عکاسی استودیویی برمی گردد.»

در پشت جلد کتاب « تاریخ عکاسی » متنی به قلم دکتر محمد خدادادی مترجم زاده برای پیدایش دید نخست مخاطب نسبت به محتوای کتاب به این شرح آمده: «شاید می اندیشیم هر آن چه را که باید درباره ی تاریخ عکاسی بدانیم، می دانیم.
اما با خواندن این کتاب درمی یابیم که چیزهای زیادی را نادیده گرفته ایم؛ و این نادیده های ظریف، تاثیر عمیقی بر درک و کنش عکاسانه ی ما گذارده است. مسیر عکاسانه ی ما در نیم قرن اخیر می توانست آگاهانه تر و مطلوب تر به اکنون خود برسد. انتشار این کتاب در دوره ای که برخی، مرور دوباره و ترجمه ی کتابی چنین دقیق و موجز از تاریخ عکاسی جهان غرب را برای به روزشدگی ضروری نداشته و تنها ترجمه های آخرین ها را شایسته تر می دانند؛تلنگری است که از بلوغ جامعه عکاسی ما در بازگشت به گذشته به منظور تصحیح کاستی های قبلی خبر می دهد. اینک باید خوشحال بود که فرهنگ عکاسی ما نیز کتاب ارزشمند تاریخی بیومونت نیوهال را در اختیار دارد. این کتاب برای کسانیکه در همهمه ی پدیداری تحولات سریع در حوزه های نظری عکاسی، کماکان به عمق و اعتبار و ریشه های رخ دادها نه به عنوان متغیری تاریخی و ناکارآمد، بلکه به مثابه ی ابزاری پویا برای نگرش به وضع معاصریت جهان و ایران اهمیت می دهند، بسیار به کار می آید. بر اساس آنچه در ترجمه کتاب دیدم، خانم آذرنوش غضنفری که خود دانش آموخته ی عکاسی است، دربرگردان معقول و صحیح مطالب این کتاب، تلاشی در خور کرده است. خواندن این کتاب را نه تنها به دانشجویان و صاحبنظران عکاسی، بلکه به تمامی علاقمندان به دنیای شگرف عکاسی توصیه می کنم.»

کتاب « تاریخ عکاسی » بیومونت نیوهال/Beaumont Newhall با ترجمه آذرنوش غضنفری به شماره شابک: ۸-۰-۹۸۳۶۲-۶۰۰-۹۷۸ در ۴۱۲صفحه در قطع خشتی، با ویراستاری محسن حسن پور اسلانی و طراحی جلد: گروه طراحان تارک و صفحه آرایی پاشا دارابی در انتشارات مرکبّ سپید، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت پشت جلد سی وپنج هزار تومان/ ۳۵۰۰۰۰ ریال چاپ شده و جهت معرفی و ارایه در اختیار « پایگاه کتاب عکس » قرار گرفته است.

در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از این تالیف به سایت کتاب عکس مراجعه و یا « ایـنـجـا » کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
فراخوان مسابقه عکس «خوبی را معروف کنیم»
پسین
نمایشگاه گروهی عکس « دختران ایل » در فیروزآباد فارس

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست