1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب « کویر؛ زندگی، زیبایی » منتشر شد

کتاب « کویر؛ زندگی، زیبایی » منتشر شد

خانه تاریخی آیت ا.. افتخارالاسلام دربندی در شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان شامگاه گذشته پذیرای حضور مدیران فرهنگی و مسئولین استانی و عکاسانی بود که برای حضور در مراسم رونمایی از کتاب « کویر؛ زندگی، زیبایی » حضور یافته بودند.
کتاب « کویر؛ زندگی، زیبایی » مجموعه عکس های عکاس جوان آرانی است که در ظ رف چندین سال گذشته توانسته است از موقعیت های گوناگون فصلی طبیعت و آیین های محلی و اعتقادی و همچنین عمارت های تاریخی عکاسی کرده و در کتابی با این عنوان به چاپ برساند.
سجاد صادقی آرانی از جمله عکاسان فعال منطقه آران و بیدگل است که عکاسی را از سال ۱۳۸۷ به شکل جدی تر ادامه داده و این کتاب نخستین اثر تالیفی ایشان به شمار می رود.
در آیین رونمایی از این کتاب ابتدا میثم نمکی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از فعالیت های این مرکز ارایه داد و در ادامه مهندس سیف ا.. امینیان کارشناس و محقق در زمینه میراث فرهنگی به ادای سخن پرداخت. امینیان در لابه لای کلام خود پیرامون ارزش های محلات قدیمی مناطق، اشاره ای هم به هنر عکاسی و تاثیر گذاری عکس و کتاب عکس به عنوان سندی معتبر داشت و از خانواده عکاس به جهت حمایت از این امر فرهنگی تقدیر کرد. دکتر ناصر مشهدی زاده نیز در ادامه با حضور در جایگاه به شکلی صمیمانه درباره اهمیت پرداختن به استعدادهای منطقه پرداخت و منطقه آران و بیدگل را با وجود کویر و چشمه های آب و وجود معماری بی بدیل و ادیبان و شاعران و نامداران از غنی ترین مناطق فرهنگی و اصیل در کشور برشمرد .

رونمایی کتاب

عکاس: حسین عصاری آرانی

مهدی سروری مدیرمسئول رسانه پایگاه عکس چیلیک نیز از دیگر میهمانان این نشست بود که به عنوان آخرین سخنران پس از دعوت به جایگاه ، از حضور حاضرین در مراسم تقدیر کرد و گفت: شناسایی و حمایت از استعدادهای جوان و حمایت از ایشان ، همپای دیگر ارزش های فرهنگی و معماری منطقه بایستی که در دستور کار مدیران و مسئولین صاحب نام و امضاء و اعتبار قرار گیرد تا سرباز خاموش جبهه ای نباشیم که دنیا امروز در صنعت خبر از ایشان با نام های داعشیان و تکفیریان نام می برند.

سروری چشم اندازی از جایگاه تاثیرگذار رسانه عکس در بکارگیری فنون جدید مدیریت برای حاضرین ترسیم کرد و اظهار داشت: عدم اهمیت دادن به نگاه و باور جوانان ، رفتاری به دور از تقواست و بخش تکمیلی رفتارهای بی خردانه داعشیان و تکفیریانی است که هیچ شناختی از ریشه های اصالت و تاریخ و فرهنگ و ضرورت صیانت از آنها را ندارند و نقطه تمایز این دو را عمل مبتنی بر باور به ضرورت شناسایی و حمایت از جوانان برشمرد. این عکاس با نام بردن از دو عامل ایمان و مهربانی در شخصیت مدیران ، از مسئولین حاضر در مراسم خواست در سیاست گذاری ها بیش از بیان و کلام ، صادقانه به قدرت تاثیرگذار رسانه ای چون عکس ایمان بیاورند تا بیش از حرف هایی که برای آیندگان داشته ایم عکس هایی از امروز این مرز پر گهر برای ایشان گذاشته باشیم.
ایشان خود را میهمانی خارج از حوزه شهرستان خواند این بیرونی بودن را دلیلی بر قضاوت دور از احساس و علقه های عاطفی به درون دانست و یادآور شد: اگر علاقه مند به حفظ ارزش های فرهنگی و معماری منطقه به عنوان شناسنامه ای معتبر از هویت تاریخی تان هستید حمایت از رفتارهایی سلامت و پرورش نگاه هایی مستعد و توانمند را به موازات حفظ این ابنیه و طبیعت در دستور کار قرار دهند تا با وجود تنگناهای اقتصادی ناگزیر برای همگان از جمله هنرمندان ، دیگر شاهد تنهایی یک عکاس در خط سیر تولید فایل تا ارایه اثری ماندگار چون کتاب « کویر؛ زندگی، زیبایی » برای این دیار نباشیم.
سروری در بخش دیگری از صحبت های خود به قسمت هایی از دست نوشته دو تن از اساتید عکاسی کشور محمدمهدی رحیمیان و داود وکیل زاده در ابتدای کتاب که در حوزه های دانشگاهی و ایران شناسی صاحب کلام اند اشاره کرد و متن ایشان را حاوی نکاتی ظریف و ارزشمند دانست و اظهار امیدواری کرد تا عکاس از این نکات در فعالیت های رو به پیشرفت خود بهره ی بیشتری ببرد.

رونمایی کتاب

عکاس: حسین عصاری آرانی

در حاشیه این مراسم ۳۰ قطعه از عکس های کتاب در اندازه ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر به صورت نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته بود.

در خلال این مراسم لوح تقدیر اهدایی از سوی دکتر حبیب رضا ارزانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به عزیزا.. صادقی پدر عکاس تقدیم شد تا سندی باشد بر تاثیر نگاه خانواده در تربیت و حمایت از اندیشه های صحیح و متعالی فرزندان.

کتاب « کویر؛ زندگی، زیبایی » با قطع خشتی در ۱۴۰ صفحه طراحی و با نمایش نزدیک به ۱۵۰ قطعه عکس از طبیعت ، رسوم و معماری شهرستان آران و بیدگل با پوشش جلد سخت ، مقدمه ای به قلم محمدمهدی رحیمیان و داود وکیل زاده و متن هایی به قلم زهرا آقابیکی در ۳۰۰۰ نسخه چاپ و با قیمیت ۵۰۰۰۰۰ریال(پنجاه هزار تومان) از سوی انتشارات مرنجاب منتشر شده و برای تهیه علاقه مندان در سراسر کشور در اختیار « پایگاه تخصصی کتاب عکس » قرار گرفته است.
در این مراسم ابوالفضل معینی نژاد فرماندار شهرستان ، علی محمد یوسفیان معاون فرماندار ، میثم نمکی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آران و بیدگل، عباسعلی دهقانی ریاست شورای اسلامی شهر، احمدرضا سعیدی ریاست کمیسون فرهنگی شورای شهر ، دکتر محسن صانعی خزانه دار شورای شهر ، مهندس سیف اله امینیان، مشاور سازمان میراث فرهنگی، متشکر ریاست بیمه خدمات درمانی ، مهندس ناصر مشهدی زاده استاد دانشگاه، احمد منصوری دفتر نماینده مجلس ، میثم آقابیکی تهیه کننده سازمان صدا و سیما ، محمدرضا اکرمیان شهردار ناحیه ، مهدی سروری مدیرمسئول رسانه پایگاه عکس چیلیک ، مهندس سمیع ا.. صادقی عضو هیات مدیره مخابرات استان تهران و تنی چند از دیگر مدیران و مسئولین حضور داشتند.
این مراسم که به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و شورای اسلامی شهر، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پورتال خبری آران و بیدگل، انجمن عکاسان ارغوان کویر برگزار شد و با ثبت عکس گروهی به پایان رسید.
جهت مشاهده گزارش تصویری این رونمایی ” ایـنجـا “ کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
فراخوان جشنواره سراسری عکس ناشنوایان
پسین
« بودن در میان قاب تصویر » در نگارخانه آرته

به تازگي منتشر شده

۲ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • امیدورام که هر روز شاهد شکوفایی و به ثمر نشستن استعدادهای جوان این مرز و بوم باشیم.

    پاسخ
  • کتاب چاپ کردن خوب است و وقتی افراد جامعه مشکل تامین نان شب دارند دیگر کسی حاضر نیست و نمی تواند ریالی برای کتاب هزینه کند.
    کتاب چاپ کردن کار خوبی است ولی برای پخش آن بایستی سراغ مافیای فروش کتاب بروی و قوانین استعماری شان را بپذیری
    من شک ندارم در همین شهرستانی که نام بردید اگر اراده انجام این کار از سوی مافیا برای این عکاس نبود مگر اجازه و مجال فعالیت پیدا می کرد؟
    بهتر است با خود ایشان گفتگویی داشته باشید تا درد و دل اهالی طالب چاپ کتاب را بشنوید
    البته اگر خود عکاس جزو مافیا نباشد و مسیر را بر باقی علاقه مندان نبندد!

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست