1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب عکس «ناموران کرمان» با عکس های مظفر طاهری منتشر شد

کتاب عکس «ناموران کرمان» با عکس های مظفر طاهری منتشر شد

کتاب عکس « ناموران کرمان » با عکس های مظفر طاهری عکاس باشی ، دستاورد تلاش سیزده ساله عکاس حاوی چهره ناموران ادب و هنر دهه هفتاد کرمان چاپ و منتشر شد و به دفتر رسانه «پایگاه عکس چیلیک» رسید تا در شرایط تهیه و سفارش و ارسال قرار گیرد.
در بخشی از متن نوشته شده توسط مظفر طاهری در ابتدای کتاب عکس « ناموران کرمان » می‌خوانیم: «این کتاب که شامل ۱۳۸ قطعه عکس پرتره سیاه و سفید از ۶۹ تن از شاخص ترین اهالی فرهنگ و هنر کرمان در عصر دهه هفتاد خورشیدی است، در قطع خشتی بزرگ به چاپ و منتشر شده است.

مظفر طاهری عکاسی حرفه ای را از سال ۱۳۵۸ با تخلص عکاس‌باشی شروع کرده و‌ تخصّص اصلی وی عکاسی چهره و پرتره است.

او که از سال ۱۳۷۸ به مدت ۱۵سال در دانشکده هنر و معماری صبا، دانشگاه شهیدباهنر کرمان، به تدریس عکاسی مشغول بوده، در گفت وگوی با اتاق خبر پایگاه عکس چیلیک پیرامون طرح نخستین و ایده چاپ این کتاب عکس گفت: عکس های کتاب بین سالهای ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۵ گرفته شده و شامل کسانی می شود که به نوعی در فرهنگ و هنر کرمان تاثیر گذار بوده اند و شاخصه اصلی آنها مطرح بودن و تاثیر ایشان در دهه هفتاد خورشیدی خطّهء کرمان می باشد.

وی در ادامه این گفت و گو با نام بردن از تنی چند از چهره های تاب نظیر: یدالله آقا عباسی، احمدرضا احمدی، پیروز ارجمند، دکتر عطا امیدوار، دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، امیر دژاکام، پرویز شهریاری، سیدعلی اکبر صنعتی، هوشنگ مرادی کرمانی و دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی و … اضافه کرد: کلید چاپ این مجموعه نفیس از مراسمی که آبان‌ماه سال ۱۳۹۶ به همت موسسه مفرغ کرمان با عنوان شب مظفر طاهری برگزار شد، زده شد و در آن مراسم دکتر محمدجواد فدایی معاون استاندار وقت و سرپرست استانداری اکنون کرمان، قول چاپ کتاب را دادند و بلافاصله دستور اجرایی شدن آن را صادر کردند و انجام آن را بر عهده مرکز کرمانشناسی و رییس آن مرکز سید محمدعلی گلاب زاده گذاشتند که ایشان هم تمامی تلاششان را کردند تا این کتاب با صورتی وزین و چاپ نفیس به ثمر بنشیند.
عکاس باشی خاک کریمان در خاتمه اظهار داشت: تا آنجا که من اطلاع دارم این کتاب در نوع خود، دومین کتابی است که در سطح کشور البته به غیر از تهران به چاپ می رسد و این باعث غرور و سربلندی من و همشهریان ام می باشد که توانسته ایم با رسانه ای چون عکس ، مفاخر یک دهه از کرمان را به ایران و دیگر نقاط دنیا معرفی کنیم.
یکی از نکاتی که بر جذابیت کتاب افزوده است این است که عکس ها مربوط به حدود دو دهه قبل هستند و اکثر چهره های داخل کتاب از لحاظ ظاهر تغییر کرده اند و در زمان رونمایی از کتاب تعداد ۲۹ تن از این مشاهیر به دیار حق شتافته و دعوت حق را لبیک گفتند و همین امر تکرار کتاب را با این فهرست ناممکن کرده است.

مظفر طاهری با تقدیر از مشاوره های مفید عباس افضلی ننیز ، از عوامل دست اندرکار و پشتیبانی مرکز کرمانشناسی که نهایت تلاش شان را در هرچه بهتر ارائه شدن کتاب صرف کردند، مراتب سپاسگزاری خود را اعلام داشت.

ایشان ضمن تشکر از مریم طاهری به جهت قبول زحمات مربوط به امور مربوط به کتاب از همراهی ها و صبوری ها و اظهارنظرهای همسرشان زهرا(زری) باقری در طول ایده تا پایان اجرای این پروژه سپاسگزاری کرد که اگر متانت و شکیبایی های وی نبود، این امر با آنچه امروز به بار نشسته، به انجام نمی رسید.
 پروژه کتاب عکس « ناموران کرمان » حامل نزدیک به ۱۴۰قطعه عکس از مظفر طاهری عکاس کرمانی بوده که در مسیر بررسی ها و ارزیابی های به عمل آمده با اساتید و تنی چند از صاحب نظران این تعداد به نصف کاهش یافته تا کتاب سندی تمام عیار از چهره های ادب و هنر و ناموران کرمان در دهه هفتاد خورشیدی باشد.
لازم به یادآوری است چندی پیش مراسم رونمایی از کتاب عکس ناموران کرمان با حضور مقام های استانی و جمع کثیری از اهالی هنردوست کرمان، همراه با اجرای گروه موسیقی عرفانی ارفع به سرپرستی سیدفواد توحیدی در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان برگزار شد.
مظفر طاهری ملقب به عکاس باشی درباره انگیزه تالیف این کتاب عکس در بخش مقدمه کتاب آورده است: «سال یکهزاروسیصدوهفتادودو، در مراسمی در مهمانسرای جهانگردی کرمان که در آن زمان مهمانسرای بزرگ کرمان خوانده میشد، به همراه زنده یاد بابک دبستانی (از عکاسان جوان کرمان که چندین سال پیش در اثر تصادف از میان ما رفت) نشسته بودیم که پیرمردی سپیدموی وارد شد و بابک با شادی و سرشار از انرژی بلند شد و گفت: استاد صنعتی! ولی من ایشان را به چهره نمیشناختم، چون تصویری از ایشان ندیده بودم. همان جا جرقه ای در ذهنم زده شد که چرا مجموعه ای از پرتره های اهالی فرهنگ و هنر کرمان را تهیه نکنم تا حداقل همشهریان عزیزم آن ها را بیشتر بشناسند.
اولین عکس این مجموعه را از خود استاد سید علی اکبر صنعتی در همان مهمانسرا گرفتم و به عنوان یادگار عکسی از من و استاد به وسیله بابک دبستانی گرفته شد و‌ عکسی هم از بابک عزیز در همان زمان با استاد صنعتی گرفتم که آنها را در اینجا می آورم، روحشان شاد و‌یادشان گرامی».

کتاب عکس « ناموران کرمان » در دهه هفتاد خورشیدی ، با عکس های مظفر طاهری (عکاس باشی) دستاورد سیزده سال تلاش عکاس در زمینه مطالعه و شناسایی و عکاسی از ناموران حوزه ادب و هنر کرمان به شماره شابک: ۸-۶۴-۶۱۷۴-۶۰۰-۹۷۸ در ۱۵۶ صفحه در قطع خشتی بزرگ با اطلاعاتی چون: خوشنویسی عنوان: استاد جلیل رسولی، طرح جلد: علی خسروی، عکس روی جلد: زری باقری، اسکن نگاتیو: عباس دینی، ترجمه عناوین: علی اکبر عبدالرّشیدی، یوتن و اصلاح رنگ: محمود رسایی، تنظیم و صفحه آرائی: محمدرضا فراهانی در انتشارات مرکز کرمان شناسی به مدیر مسئولی سیدمحمدعلی گلاب زاده، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت پشت جلد یکصد هزار تومان/ ۱۰۰۰۰۰۰ریال چاپ شده و جهت معرفی و ارایه در اختیار « پایگاه تخصصی کتاب عکس » قرار گرفته است.
در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از این تالیف به سایت کتاب عکس مراجعه و یا « ایـنـجـا » کلیک کنید.

پیشین
نمایشگاه گروهی عکس « به وقت زرد … » در نگارخانه ملل
پسین
مهلت ارسال اثر به جشنواره سراسری عکس سفال لالجین تمدید شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست