1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب عکس « از خاک تا خیال » فرزین ناظم زاده منتشر شد

کتاب عکس « از خاک تا خیال » فرزین ناظم زاده منتشر شد

کتاب عکس فرزین ناظم زاده با عنوان « از خاک تا خیال » با مقدمه ای به قلم علی غیاثی ندوشن ، دبیرانجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان یزد منتشر و در پایگاه تخصصی کتاب عکس برای تهیه و سفارش عرضه شد.
در بخشی از مقدمه علی ندوشن مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد که نگاهی به مردم، معماری و طبیعت شهر تاریخی ندوشن در منطقه کویری ایران دارد، می‌خوانیم: « ای کاش سالهای پیش از این، ثبت آثار و بناها و نوع زندگی مردم این منطقه انجام می شد و بخش هایی از تاریخ ان به فراموشی نمی رفت. اما فرصت امروز و نگاه به اینده نیز غنیمت است و جا دارد همه مردمو سازمان های مسئول در حفظ و نگهداری آثار این منطقه و همچنین دیگر مناطق و نواحی تاریخی و باستانی استان یزد بکوشند و از هر گونه تلاشی که در این راه انجام می شود حمایت کنند. »

فرزین ناظم زاده نیز به عنوان عکاس در بخش دیگری از مقدمه مربوط به عکاس آورده است: « رنگ مایه های خاک در بعضی نواحی کویری ایران، گاهی آنقدر نزدیک به هم است که شاید در ابتدا نگاهی را برنتابد و چشمی را خیره خود نکند. گویی همه اطراف را، سکوتی از بی رنگی فرا گرفته، که گاهی فقط بوته های خشک و درختچه هایی کوتاه، که همیشه همدم و یار دیرینه خاک آن دیار بوده است، اندکی از بی رنگی آن می کاهد و کمی از تنهایی اش.
اما این ابتدا، آغاز سفری بلند در حافظه و خیال تاریخ است، که به همین حس و حال پایان نخواهد گرفت و تعابیر دیگری خواهد یافت.
زیرا در همین مناطق و نواحی است که بخش بزرگی از معماری سنتی ایران شکل گرفت و تکوین یافت و دیگر هنرهای تزیینی را نیز با خود همراه کرد و هنر برآمده از آنها را نیز متکامل تر نمود. بررسی ابعاد مختلف این سبک از معمای و توجه به خصوصیات مختلف آن، هم از لحاظ چگونگی به کارگیری مصالح و نوع ساخت و ساز و هم از منظر تناسبات دیداری و همچنین خلق فضا و ایجاد مفهوم برای آن و یا از نظر معماری پایدار در ارتباط با اقلیم و محیط به قدری عالی و در عین حال انسانی است که گویی، لاجرم به نوعی شاعرانگی و یا نوعی عرفان بصری منتهی می گرددکه به غیر از جنبه های مشترک استدلالی موضوع، هر کسی به قدروسع خود از آن بهره می گیرد و درک و حسی فردی را از آن دریافت می کند. آنچه که موجب تحسین جهانیان گردیده  و البته آنچه که ما، امروز به آن افتخار می کنیم. هرچند که مقدار این افتخار ورزی نسبت مستقمیمی با چگونگی امانت داری و یا حفظ و مرمت ما از این آثار و شهرها نیز دارد.
بنابراین بیهوده نیست که در میان همین خاک به ظاهر بی رنگ، رنگ ها آفریده می شود و فیروزه ای و آبی برروی گنبد ها و دیوارهای ابنیه ها و مساجد جان می گیرد و یا مشبک های چوب با شیشه های رنگی در پنجره ها و درها و ارسی ها ایجاد می گردد و فرش های زیبا بافته می شود، قنات های آب احداث می گردد، کشاورزی شکل می گیرد، بادگیرهای بلند این نیروی ناپیدای طبیعت را مهار و برای تهویه و ایچاد خنکی به فضای داخلی هدایت می کند و خشت و کاهگل در زیر نور آفتاب، رنگ ها و سایه روشن ها و جلوه های متفاوتی را در بافت و نمای بیرونی خانه ها و ابنیه ها، بازتاب می دهد . بافتی که به دلیل نوع اقلیم و اختلاف شدید دما در روز و شب اکثرا متراکم است.»
ناظم زاده در انتهای متن مقدمه کتاب یادآور شده: «ندوشن را باید دید… و شاید دیگر بیش از این نیازی نباشد که در مقدمه کتاب عکس برای ان نوشت، زیرا بسیاری از مفاهیمی که در سطور بالاتر امده است ، برای این شهر هم مصداق می یابد و مجال نیز اندک است … و به آن زن کهنسالی نگاه کرد که در مواجهه با دوربین می ایستد، به من نگاه می کند و تنها سیب در دستش را در واقع به همه ما و تمام کسانی که این کتاب را در آینده نزدیک و دور می بینند، تعارف می کند».

فرزین ناظم‌زاده، متولد ۱۳۴۱ در شهر رشت است و در طراحی با گرایش های معماری، معماری داخلی و مبلمان و همچنین عکاسی الهاست که تجربه و تبحر دارد. برگزاری نمایشگاه عکس انفرادی -مَروَست  تاریخی در کویر – در موزه گنجینه فرهنگ و هنر یزد سال ۹۵ و برگزاری دو کارگاه آموزشی عکاسی و چاپ کتاب عکس « خشت و آفتاب » را در سوابق اجرایی و هنری خود دارد.

کتاب عکس « از خاک تا خیال » با عکس های فرزین ناظم زاده ، با نگاهی به شهر تاریخی ندوشن در منطقه کویری ایران به شماره شابک: ۶-۳۷-۷۳۴۸-۹۶۴-۹۷۸ در ۲۱۶ صفحه در قطع خشتی، طرح روی جلد و گرافیک حمیدرضا ابوالفتحی و ترجمه فارسی به انگلیسی امین اصلانی در انتشارات سیب سرخ، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت شصت هزار تومان/ ۶۰۰۰۰۰ریال چاپ شده و جهت معرفی و ارایه در اختیار « پایگاه تخصصی کتاب عکس » قرار گرفته است.

در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از این تالیف به سایت کتاب عکس مراجعه و یا « ایـنـجـا » کلیک کنید.

پیشین
اختتامیه سومین دوسالانه عکس سرمایه اجتماعی برگزار می شود
پسین
پرفروش ترین کتاب عکس در تاریخ عکاسی ایران

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست