1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب عکس «سرو روان» متین هاشمی چاپ و منتشر شد

کتاب عکس «سرو روان» متین هاشمی چاپ و منتشر شد

کتاب عکس «سرو روان» روایت تصویری از تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی، حاوی عکس های سیدمتین هاشمی از سوی انتشارات پرگار چاپ و منتشر شد.
کتاب عکس «سرو روان» دربرگیرنده ۵۰ قطعه عکس گزارش تصویری تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی از نگاه سیدمتین هاشمی است که به همت عکاس و حمایت برخی سازمان ها و نهادهایی که در ابتدای کتاب نشان آنها نمایش داده شده، چاپ و منتشر شده است.
متن آغازین کتاب در سه بخش پی در پی با قلم سید قاسم ناظمی آذین شده است که در هر بخش ناظمی به عنوان مدیر بنیاد فرهنگی طوبی به شرح و بسط منظری پرداخته است.
در قسمتی از بخش نخست آمده: تبارشناسی تاریخ بشری ما را با دو گونه تاریخ نگاری آشنا می کند؛ نخست حکایت هایی که به دستور حاکمان و اصحاب قدرت نگاشته شده اند و دیگری روایت هایی که از میان آثار هنری اعم از شعر و داستان، نمایشنامه و نقاشی، عکس و فیلم و … به دست آمده اند.
ناظمی در قسمتی دیگر از بخش دوم کلام آورده: شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی اتفاق عظیمی بود که ما معاصران هنوز در بهت و حیرت آن فرو مانده ایم. ما هنوز به درک درستی از این رویداد و اتفاقات بعدی آن نرسیده ایم، همچنان که انقلابیون ۱۳۵۷ دقیقا نمی دانستند در پی در انداختن طرحی هستند که قرار است بخش عمده ای از جهان را بر علیه استبداد و استعمار برانگیزاند و بسیاری از معادلات جهانی را بر هم زند…
ناظمی در قسمتی دیگر از بخش سوم کلام به موضوع کتاب عکس پرداخته و یادآور شده: باید کار سیدمتین هاشمی را ستود و باید “سرو روان” را گرامی داشت چرا که این اثر بخشی از تاریخ ما را صریح و بدون روتوش پیش روی آیندگان خواهد گذاشت.
صابر قاضی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی در میانه کتاب در قالب متنی به شرح و ارزیابی تهیه گزارش هایی تصویری از این دست پرداخته است.

قاضی در بخشی از این متن آورده است: … بنا به اصرار دوستی؛ نگارنده مسئولیت نوشتن یادداشتی در مورد آثار هنری عکاس جوان و پرتلاشگر؛ سید متین هاشمی از مراسم تشییع این شهید والامقام را پذیرفت. همواره در عکاسی؛ ثبت قسمتی از تاریخ بشریت مهم است. در قرن بیستم هزاران هزار عکس از سیاست مداران؛ هنرمندان؛ ورزشکاران و افراد مشهور گرفته شده است که این اتفاق باعث آشنایی مردم با چهره افراد مذکور شد. اما در تاریخ کمتر کسی است که عکس های تشییع جنازه اش به عظمت و بزرگی تشییع پیکر سردار مقاومت برسد و این حرکت عظیم قسمتی از تاریخ معاصر ما را تشکیل می دهد.
قاضی در بخش پایانی متن خود پیرامون عکس ها یادآور می شود: عکس های سید متین هاشمی با رویکردی صریح و مستند، به ثبت اتفاقاتی که در مقابل حیرت زدگی ایرانیان و نیز جهانیان شد؛ می پردازد. انتخاب تم سیاه سفید بر باورپذیری و نگاه مستندگرایانه تاکید می کند و در تحریک فضای معنوی عکس ها نیز موفق عمل می کند. انتخاب زاویه دید عکاس در آن لحظه؛ چنان مخاطب را به موضوع نزدیک می کند که گویا مخاطب لحظه معنوی را تجربه می کند.

کتاب در ابتدا با نشان مراکزی چون: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، حوزه هنری آذربایجان شرقی، سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی، صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی و شرکت تیراژه چاپ تبریز صنایع چاپ و بسته بندی از آنها یاد کرده و عکاس در انتهای کتاب ضمن سپاس گزاری از حمایت پدر و مادر، از اساتیدی چون: مرتضی تیموری و کریم متقی و دوستانی چون: سعید فرجی، صابر قاضی و فرشید احمدپور تقدیر کرده است.

کتاب عکس «سرو روان»/ Fluent Cedar روایت تصویری از تشییع پیکر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در قالب ۵۵ صفحه به شماره شابک: ۴-۱۱-۶۶۲۴-۶۲۲-۹۷۸ در قطع خشتی با طراحی فرشید احمدپور و ناظر چاپ بهبود زارعی، حاوی دو یادداشت از سیدقاسم ناظمی و صابر قاضی، صفحه آرایی، لیتوگرافی و چاپ: تیراژه چاپ تبریز، نوبت چاپ: نخست بهمن ۱۳۹۸، در شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۴۵۰۰۰/چهل وپنج هزارتومان در انتشارات پرگار در « پایگاه تخصصی کتاب عکس » به عنوان بانک اطلاعات تالیفات عکس و عکاسی کشور عرضه شده است.
در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از کتاب «سرو روان» به سایت کتاب عکس مراجعه و یا «ایـنـجـا» کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «فلانور» در گالری نگاه
پسین
در چنین روزی عکس برتر سال ۲۰۰۶ توسط عکاس آمریکایی به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست