1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب عکس « مراسم رزیف » اصغر بشارتی چاپ و منتشر شد

کتاب عکس « مراسم رزیف » اصغر بشارتی چاپ و منتشر شد

کتاب عکس « مراسم رزیف» با عکس هایی از اصغر بشارتی چاپ و منتشر شد و جهت تهیه علاقمندان در اختیار « پایگاه تخصصی کتاب عکس » (KetabeAks.ir) قرار گرفت.
در ابتدای کتاب عکاس متنی را خطاب به دارندگان کتاب آورده است و در باب معرفی خود نوشته: اصغر بشارتی را شاید برخی فقط با عنوان « عکاس زیر آب » بشناسند؛ اما من عکاس «مستند اجتماعی» را همزمان با ورودم به این رشته شروع کردم. در واقع من در سال های آغازین فعالیتم عکاسی «مستند اجتماعی» را در کنار «عکاسی خبری» و «عکاسی زیر آب» همزمان انجام می دادم.
از همان سال ۸۶ که حیطه خبر، مرا در مسیر عکاسی قرار داد و با تشویق های «انوشیروان ملایی پور» پای در راه عکاسی گذاشتم و در همین رابطه شروع به تهیه مجموعه عکس هایی از مراسم و آیین های مختلف مردم کردم. ثبت مستند مراسم تاریخی و فرهنگی این منطقه و اهمیت آن، روز به روز بر همتم افزود و تصمیم بر این شد به یاری خدا لنز دوربینم را در مسیر آداب و رسوم مردم جزیره «قشم» قرار دهم. سال ۸۷ بود که نخستین مجموعه عکس «مستند اجتماعی» من از مراسم «رزیف» آماده شد و حاصل آن نخستین کتابم را متولد کرد …
«اصغر بشارتی» در ادامه پس از تقدیر از اعضای خانواده اش، به نام هایی چون: دکتر حقدل، محمد امین اخلاصی، محمد رکنی، منصور وحدانی، وحید داور، حمیدرضا محسن پور، مهدی علیا، محمدرضا قاسمی نژاد و خانم نقی زاده به عنوان عکاسان، راهنمایان و مشوقان در این تحقیق و عکاسی از مراسم و ارایه در قالب یک اثر تالیفی اشاره کرده است.
بشارتی سرانجام متن انشایی خود را در بخش مقدمه به این صورت به سرانجام رسانده است: در پایان امیدوارم بتوانم خدمتی هر چند کوتاه برای مردم این سرزمین کنم و با چکاندن هر دکمه شاترم، تلالو سنت و تلاش و پشتکار را در چهارچوب دوربین به نمایش بگذارم.

در آغاز کتاب نیز محمد امین اخلاصی در قالب متنی جامع به موضوع و عنوان کتاب و تشریح تاریخی مراسم و آیین های محلی و ضرورت مستندنگاری از آنها پرداخته است.

محمدامین اخلاصی در بخشی از این مقدمه جامع و تاریخ تگاری بومی آورده است: آلات موسیقی مراسم رزیف شامل چند دهل و دف و یک یا دو سنج کوچک دستی است. گروه اجرایی این مراسم که معمولا بالغ بر بیست و پنج نفر و گاهی تا شصت نفر است در دو صف مقابل هم در حالی که هر یک چوب خیزران در دست دارند، قرار می گیرند. گروه همخوان با اجرای حرکت های موزون، متناسب با صدای دوهل با عصاهایی از خیزران که هدایت کننده ی حرکات ایشان است به نوبت آوازهای رزیف را میان خود رد و بدل می کنند. نوازندگان در میانه دو صف گروه همخوان به صورت ثابت یا در حال حرکت به نواختن دوهل با چوب می پردازند. موسیقی این مراسم متشکل از آواهای متعددی است که از ریتم نسبتا سنگینی برخوردارند. بیشتر آوازها به زبان عربی گاهی آمیخته با کلماتی از زبان های فارسی و سواحلی است اما ترانه های بومی و اشعار فارسی نیز اجرا می شود. کلام و محتوای شعرها بیشتر در ذکر نام خدا و مدح پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) و نیز شرح ماجرای سفرهای دور و دراز دریایی با لنج ها و کشتی های بادبانی است. موسیقی رزیف یا ازوا در اعیاد مذهبی، مراسم بدرقه دریانوردان «هوزار» یا بادبان کشی و نیز در مراسم دامادبَران هنگامی که گروه داماد سواره بر شتر را تا منزل عروس همراهی می کنند اجرا می شود.

در بخش عنوان کتاب عکس بر روی جلد نیز بیننده عبارات تکمیلی « بندر لافت ۱۳۹۰ – ۱۳۹۳ و نام عکاس «اصغر بشارتی» را می تواند مشاهده کند.

در متن پشت جلد کتاب عکس «مراسم رزیف» نیز با اشاره به بخشی از متن کتاب آمده است:
“قدمت این آیین دیرپای به موازات و قدمت تاریخ دریانوردی خلیج فارس است از زمانیکه ایرانیان باستان و اقوام متمدن آن روزگار به نقش و اهمیت باد پی بردند و با شناخت بادها و تسخیر آنها موفق به انجام سفرهای دریایی دور و دراز شدند. در مورد وجه تسمیه و دلیل نامیدن این مراسم خاص تحت عنوان «رزیف»  یا « ازوا» و نیز درک وجوه مشترک و تمایزات این آواها از همدیگر از منظر موسیقیایی و نیز جنبه های مردم شناسی هنوز مطالعه جدی انجام نشده و به طور قطع نمی توان بر پایه و اساس علمی اظهار نظر نمود.”

کتاب عکس «رزیف» اصغر بشارتی دستاورد تلاش عکاس در بندر لافت طی سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ است.  انتخاب ۷۷ قطعه عکس رنگی توسط عکاس در قالب ۹۶ صفحه به شماره شابک: ۴-۰۴۵۵-۰۰-۶۲۲-۹۷۸ در قطع خشتی با مقدمه ای از: «محمدامین اخلاصی»، پردازش فنی عکس ها: «مهدی وثوق نیا»، ترجمه انگلیسی: «صادق طاهری» در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت پشت جلد شصت هزار تومان/ ۶۰۰۰۰تومان چاپ شده و جهت معرفی و ارایه در اختیار « پایگاه تخصصی کتاب عکس » قرار گرفته است.
در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از این تالیف به سایت کتاب عکس مراجعه و یا « ایـنـجـا » کلیک کنید.

پیشین
یادداشت: مضامین سرمایه اجتماعی در نگاه عکاسان سرمایه اجتماعی
پسین
کتاب «آشنایی با محصولات عکاسی پایه شیشه ای تاریخی» منتشر شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست