1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. کتاب عکس چشمه با حضور عکاسان کتاب رونمایی شد

کتاب عکس چشمه با حضور عکاسان کتاب رونمایی شد

کتاب عکس « چشمه » دستاورد نگاه عکاسان حوزه هنری مازندران حاوی گزارشی از مراسم تشییع پیکر شهدای غواص با حضور عکاسان کتاب رونمایی شد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک در این مراسم که عصر روز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه جاری به انگیزه گرامی داشت هفته هنر انقلاب اسلامی در سالن اجتماعات شهید هادی باغبانی در حوزه هنری استان مازندران برگزار شد، مادر شهید صادق معلمی نیز با عنوان تنها شهید شناسایی شده در گروه شهدای تشییع شده در سالن حضور یافتند و نسبت به همت و تلاش عکاسان ادای احترام کردند.

در ابتدای این مراسم پخش مستند «بازگشت شگفت سیمرغ» به کارگردانی رضا اکبریان با موضوع واکنش های مردمی در مواجهه با کاروان حامل پیکر شهیدان غواصان گمنام، احوال حاضرین در سالن را دستخوش فضایی متفاوت کرد و در ادامه دکتر سینا دلشادی مدیریت حوزه هنری استان مازندران در جایگاه حاضر شد و ضمن خیر مقدم پیرامون هنر عکاسی و نقش آن در معرفی و نهادینه کردن ارزش ها سخنانی را ایراد کرد.

دلشادی در بخشی از سخنانش گفت: میزبان اصلی برنامه امروز ، خانواده شهدا هستند ، چرا که هنر اصلی را ایشان آفریده اند .
رئیس حوزه هنری مازندران ، رونمایی از کتاب عکس « چشمه » را اختتامیه ی باشکوهی برای هفته هنر انقلاب اسلامی دانسته و از زحمات هنرمندان و کارکنان حوزه هنری در شکل گیری برنامه های این هفته قدردانی کردند .
دکتر دلشادی در پایان به ضرورت حمایت مدیران فرهنگی و مستندنگاری رویدادهای ارزشمند و متعالی جامعه اشاره کرد و دعوت از حضور عکاسان را به دلیل ضریب نفوذ بالای عکس در بین اقشار مختلف جامعه و جذاب و خاصیت پیام رسانی عکس یکی از بهترین هنرها برای ماندگاری نام و نگاه و باور عکاسان و پدید آورندگان ضروری دانست.

مهدی معصومی گرجی معاون فرهنگی هنری و مسئول خانه عکاسان این مرکز به عنوان مدیر هنری کتاب عکس چشمه، ضمن تبیین نقش عکس و اهداف برگزاری نشست تخصصی و تولید کتاب عکس چشمه ، گزارشی را از روند این فعالیت تالیفی برای حاضرین بیان کرد.
معصومی گرجی ، هنر عکاسی را رسانه ای زنده دانست که لحظه های گذرا را ثبت می کند. معصومی در خلال صحبت های خود به اسباب رشد جایگاه عکاسی، انسجام هنرمندان عکاس، پیش بُرد هنر عکاسی را در استان، حمایت از تولید اثر فاخر، شناسایی و جذب استعدادهای جوان و … هم اشاره ای گذرا داشت.
مسئول خانه عکاسان مازندران و معاون فرهنگی-هنری حوزه هنری مازندران ، اعضای خانه عکاسان حوزه هنری انقلاب اسلامی را دارای استعداد بالایی خواند و پروژه بعدی این گروه را پرداختن به موضوع سبک زندگی ایرانی-اسلامی اهالی استان برشمرد.
ایشان در پایان از حمایت مدیران فرهنگی و نهادهای مرتبط در به بار نشستن این پروژه شایسته خواند و برای حرکت های موفق ملی و ارزش گذاری به عکاسان مستندنگار، همکاری مضاعف و پشتیبانی های بیشتری را از سوی مدیران دست اندرکار و حامی عکاسان خواستار شد.

پایان بخش قسمت نخست این مراسم ، دعوت از مادر شهید محمدصادق معلمی به عنوان تنها شهید شناسایی شده گروه غواصان شهید استان مازندران بود که با حضورشان در جایگاه تمامی عکاسان صاحب اثر به احترام ایشان در جایگاه حضور یافته و پس از ابراز لطف مادر شهید معلمی به برگزارکنندگان مراسم، تمامی عکاسان لوح تقدیرشان را از دست این بانوی فرهیخته دریافت کردند.

سپس از سوی حوزه هنری استان مازندران تصویر شهید محمدصادق معلمی همراه با لوح تقدیر و هدیه ای فرهنگی و ویژه، از سوی سینا دلشادی و حجه الاسلام سیدولی هاشمی و مسئول خانه عکاسان به ایشان اهدا شد.
بخش دوم برنامه به: «ضرورت پرداختن به عکس مستند و تاثیر آن در جامعه» با حضور « محمد نوروزی » از عکاسان پیشکسوت در عکاسی خبری و عکاسی مطبوعات و « مهدی سروری » مدیرمسئول رسانه پایگاه عکس چیلیک با موضوع: «عکس به مثابه رسانه» برگزار شد.
نوروزی در آغاز کلام بحث تکریم اساتید فقید عکاسی و آرزوی سلامتی برای پیشکسوتان عکاسی را طرح کرد و در ادامه به تفاوت های عکاسی در سالهای انقلاب و روزهای جنگ هشت ساله پرداخت و شناخت ویژگی های عکاسی دیجیتال را امکانی مناسب برای ثبت وقایع و مستندنگاری رویدادهای جامعه دانست.
این عکاس صاحب کسوت سپس به بحث اخلاق در عکاسی و رعایت حریم و حدود شخصی موضوع های مستند و انسانی در سایر شئون پرداخت و در نهایت عکاس موفق را -با وجود موانع و محدودیت ها- عکاسی دانست که موفق به بررسی شرایط محیطی و شناخت و بکارگیری راه های وصل به نتیجه و ثبت عکس موفق و موثر عکاس فقید عبدالحسین پرتوی نظیر عکس بیعت همافران در مدرسه رفاه در بهمن ماه سال ۱۳۵۷ خواند.
نوروزی در زمانی نزدیک به یک ساعت سرفصل هایی را بیان کرد که در نهایت پروژه کتاب عکس چشمه را به نتیجه رساند. کتابی که دستاورد یک باور عمیق، شناخت و تشخیص صحیح در ثبت مختصات زمانی و مکانی موضوع دارد.

پایان بخش این کارگاه تخصصی عکاسی، تعریف « مهدی سروری » از ساختار رسانه های عمومی و تخصصی عکاسی بود و پرداختن به حقوق متقابلی که مخاطب و رسانه ها به لحاظ اخلاقی در قبال هم برعهده دارند.
سروری نقش رسانه های تخصصی را در آگاهی بخشی به جامعه عکاسی موثر یاد کرد و یادآور شد: «در شرایط کنونی مگر چند رسانه دقیق و پیگیر و بروز در حوزه عکس و عکاسی در کشور داریم که با وجود انواع محدودیت ها همچنان به فعالیت مشغول اند و هنوز نگاهی جدی از سوی عکاسان و سیاست گذاران به سوی هیچ کدام شان دیده نمی شود!»
ایشان با وجود شبکه های اجتماعی و امکانات این تکنولوژی در دنیای وسیع و سریع ارتباطات، عمده فعالیت برخی از عکاسان حرفه ای را به دلیل عدم شناخت کافی از ساختار اطلاع رسانی و تعریف رسانه، محدود به کانال ها و گروه های خودساخته معرفی کرد و همین ضعف را عامل جدی قهر ناخواسته عکاسان از اجتماع و تقویت تشکیلات عکاسی دانست. قهری که باعث شده تا شاهد کمترین سهم عکاسان در تعداد اخبار عکاسی تولیدی و ارسالی در سایر رسانه های عمومی باشیم و با وجود این روند تخریبی متاسفانه! هنوز شاهد چشم آگاهی هم در میان اعضای هیات مدیره انجمن های عکاسی و سیاست گذاران عکس و عکاسی کشور نیستیم که – نه با خوش گفتاری که با عملکردشان – مانع از این روند مخّرب باشند.
سروری در بخش دیگری از صحبت های خود، بسیاری از رفتارهای ناصحیح از سوی نهادهای متولی و اُرگان های دولتی را متاثر از خطای عکاسان دانست که هیچگاه سعی نکردند باور سلبی مسئولین را نسبت به تاثیر مثبت عکس تغییر دهند و همین بی اعتنایی باعث شده که بخش منفی ذهن مدیران ما نسبت به هنر عکاسان -به عنوان یک هموطن هنرمند دغدغه مند و صاحب تاثیر در حفظ ارزش های اجتماعی و ثبت آسیب ها- فعال تر باشد تا بخش حمایتی نگاه ایشان از شخصیت صنفی و فعالیت شخص عکاس.

مدیر مسئول پایگاه عکس چیلیک چاپ کتاب عکس چشمه و حمایت هماهنگ ساختار مدیریتی حوزه هنری را متاثر از این باور و همین ایمان دانست که وقتی اعتماد می کنند نتیجه اعتماد و حمایت شان را امروز در قالب یک تالیف ارزشمند شاهد هستیم که با گذشت زمان ارزش این مستندنگاری به مراتب بیش و بیشتر خواهد شد.

اسامی عکاسان صاحب اثر در کتاب عکس چشمه و حاضرین در این مراسم به این ترتیب معرفی شده است: عقیل تشکری ، علیرضا صداقتی ، سیدمنصور معصومی سنگتراشانی ، اصغر عالیشاه ، مهدی معصومی گرجی ، سینا دلشادی ، علی سلحشور ، داریوش منصوری ، محسن غلامی ، مصطفی نیک نقش ، عبدالرحمن طبری ، حسین خادمی ، مرتض جعفری ، حسین بهرامی ، سیدولی شجاعی لنگری ، حامد پراکند ، امیرعلی رزاقی ، میکاییل صادقی ، محمدجواد صالحی ، مریم رسولی ، مونا سعادت نیا ، صدیقه نجف زاده ، زهرا محمدی ، سمانه شیرازی ، سیده فاطمه آقامیری و مهدیه مرتضوی .

آخرین برنامه این مراسم ثبت عکس گروهی حاضرین در سالن و عکاسان بود که با حضور عکاسان پیشکسوت استان همچون: سیداحمد طاهرپور، میرصفی اندیکلایی، ابراهیم فلاح، مصطفی مکبری، عقیل تشکری و … انجام گرفت.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایش منتخب آثار جشنواره عکس سرمایه اجتماعی
پسین
سفر یک روزه عکاسان کُرد به روستاهای کُردنشین

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست