1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب «پرسش و پاسخ آزمون‌های ارشد عکاسی» منتشر شد

کتاب «پرسش و پاسخ آزمون‌های ارشد عکاسی» منتشر شد

کتاب «پرسش و پاسخ آزمون‌های ارشد عکاسی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۹» توسط بهزاد صحتی که به تازگی به چاپ و منتشر شده است، جهت معرفی و سفارش در اختیار دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک و «کتاب عکس » (KetabeAks.ir) قرار گرفت.
این کتاب که دربرگیرنده «پرسش و پاسخ‌های آزمون‌ مقطع کارشناسی ارشد رشته عکاسی در محدوده سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۹» است، توسط بهزاد صحتی و با حمایت یحیی باباپور در نشر ماسو به چاپ رسید تا در دسترس علاقمندان قرار گیرد.

در پیشگفتار کتاب «پرسش و پاسخ آزمون‌های ارشد عکاسی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۹» از قول بهزاد صحتی نویسنده کتاب آمده است: همواره شرکت در هر آزمونی، سختی‌ها و نگرانی‌های مختص خودش را دارد؛ بی‌گمان یکی از این آزمون‌ها، کنکور کارشناسی ارشد است. در سال‌های اخیر به ویژه علاقه‌مندان بسیاری به گرایش‌های هنرهای تصویری تمایل پیدا کرده‌اند. در این میان رشته عکاسی با توجه به اینکه خود یکی از زیر شاخه‌های هنرهای تصویری است و از سویی به جز رشته نقاشی در سایر رشته‌ها، یکی از منابع امتحانی است؛ به همین جهت پرداختن به دروس امتحانی رشته عکاسی از اهمیت خاصی برخوردار است. گو اینکه نگارنده با توجه به تجربه سال‌های اخیر تدریس در کلاس‌های کنکور کارشناسی ارشد، به این نتیجه رسیده است که این درس به خصوص در قبولی رشته‌های انیمیشن و ارتباط تصویری تاثیر بسیار مثبتی داشته است. این مطلب البته صرفا در خصوص درس مبانی نظری عکاسی صدق می‌کند و درس دیگر در رشته عکاسی یعنی فن‌شناسی مختص داوطلبان رشته عکاسی است. اما نکته‌ای که شاید در ابتدای مطالعات درسی برای داوطلبان رشته‌های هنری به وجود می‌آید، گستردگی عظیم منابع نظری عکاسی است که به ویژه در سال‌های اخیر رو به فزونی گذاشته است. نگارنده با توجه به پراکندگی مباحث عکاسی، بر آن شد تا مطالبی را که می‌تواند کمکی به داوطلبان عرصه هنرهای تصویری باشد، جمع‌آوری کند. از همین روی پس از کتاب‌های “معماری عکاسی” (انتشارات دانشگاه پارس)، “جمهوری عکاسی” (انتشارات ماسو) که در آنها مباحث نظری عکاسی جمع‌آوری شده است و نیز کتاب “شناخت فنی عکاسی” (انتشارات ماسو) که در زمینه مباحث فنی عکاسی است، در چهارمین گام به شرح و توضیح نمونـه سوال‌های سال‌های اخیر کنکور ارشد می‌پردازد.
این نمونه سوال‌ها علاوه بر اینکه می‌تواند سنجشی برای توانایی‌های مطالعاتی داوطلبان باشد، خلاصه و دوره‌ای نیز از مطالب درسی هر دو درس عکاسی است. ضمن اینکه به طور کلی در آزمون هر سالی، از سوال‌های سال‌های قبل نیز استفاده شده و این نکته در هر سال تکرار شده است. بنابراین توجه به شرح پاسخ‌ها می‌تواند کمک بسیار موثری در پیشرفت مباحث مطالعه شده داشته باشد.
نکته‌ای دیگر که از سوی نگارنده به فکر ارائه این کتاب برآمد، این بود که متاسفانه در نمونه‌های موجود در بازار، شرح سوال‌ها بسیار گنگ، سرسری و یا حتی در برخی موارد اشتباه است و در کلاس‌های کنکور کارشناسی ارشد، داوطلبان را گمراه و مضطرب می‌کرد. به همین جهت به نظر آمد که بودن کتابی که شرحی جامع و درست از سوال‌ها را داشته باشد، الزامی است.
با توجه به ساختار کتاب که ارجاعی و تکمیلی از جنبه موارد مطالعاتی است، بنابراین در هر کجا از متن که اشاره‌ای به عکسی خاص یا خصوصیات ظاهری عکس شده است، آن تصویر در کنار پاسخ همان سوال آورده شده است.
همچنین در مباحث فنی نیز اگر نیازی به آوردن دیاگرام یا تصویر بوده است، آن هم در کنار پاسخ همان سوال آمده است تا به یادگیری و یادآوری مطلب کمک کند. بالطبع برای مشاهده سایر عکس‌ها که نیازی به آوردن آنها نبوده است، منابع ذکر شده در انتهای کتاب مناسب‌تر هستند. نکته‌ای دیگر اینکه در این کتاب با عنایت به اینکه نام‌های بسیاری به ویژه در قسمت مبانی نظری عکاسی گفته می‌شود و تلفظ این اسامی در زبان‌ها و منابع ترجمه شده مختلف است و طراحان سوال نیز به شکل‌های مختلف آن اسامی را در سال‌های مختلف آورده‌اند، این است که در داخل پرانتز نام‌های دیگر و مصطلح را قرار دادم تا متوجه یکی‌بودن این اسامی باشید. در خصوص منابع نیز برای جلوگیری از پراکندگی ذهن داوطلب و تداوم، در انتهای هر پاسخی از نوشتن منبع خودداری کردم و همه را در انتهای کتاب آوردم؛ امید است که صاحبان منابع این کوتاهی نگارنده را با اغماض بنگرند.

در پشت جلد کتاب «پرسش و پاسخ … » دیدگاه‌های امیرحسین کیانی رتبه ۱ کنکور ارشد عکاسی سال ۱۳۹۹، مریم شعبانی رتبه ۲ در سال ۱۳۹۹، امیر ابراهیمی رتبه ۲ در سال ۱۳۹۸، فرشته حسینی رتبه۶ در سال ۱۳۹۹، ساناز قمری رتبه ۹ سال ۱۳۹۸ و یحیی باباپور رتبه ۱۰ کنکور مقطع کارشناسی ارشد رشته عکاسی در سال ۱۳۹۹ پیرامون این کتاب و تاثیر محتوای گردآوری و تنظیم شده آن، درج شده است.

کتاب «پرسش و پاسخ آزمون‌های ارشد عکاسی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۹» دستاورد تلاش دانش آموخته عکاسی بهزاد صحتی و حمایت یحیی باباپور است. انتخاب پرسش و پاسخ‌های هجده سال مداوم آزمون کارشناسی ارشد رشته عکاسی در قالب ۲۸۲ صفحه به شماره شابک: ۹-۴-۹۹۸۲۵-۶۲۲-۹۷۸ در قطع رحلی با مقدمه ای با متن و قلم نویسنده(بهزاد صحتی)، در شمارگان ۵۰۰نسخه به قیمت هشتاد هزار تومان/ ۸۰۰۰۰تومان چاپ شده و جهت معرفی و ارایه در اختیار « پایگاه تخصصی کتاب عکس » قرار گرفته است.
در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از کتاب «پرسش و پاسخ آزمون‌های ارشد عکاسی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۹» به سایت کتاب عکس به عنوان فروشگاه کتاب عکس و عکاسی مراجعه و یا « ایـنـجـا » کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
کتاب عکس «کوه آبیدر سنندج» مسعود مرادسلیمی منتشر شد
پسین
عکاسان راه یافته به جشنواره عکس تاکستان معرفی شدند

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست