1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کریمی صارمی: عکس عاشورایی ابزار بی کلام و تاثیر گذار

کریمی صارمی: عکس عاشورایی ابزار بی کلام و تاثیر گذار

سالیان زیادی است که از قیامش می گذرد، از محرم غرق خون و خشم و کینه …
از محرم و تنهایی حسین و یارانش، از نوزاد در گهواره خوابیده از تیری که او را هدف گرفت. اما هنوز هم محرم می آید و غوغایی بپا می شود. نه از خشم و خون و کینه محرمی از جنس حسین و قیامش، عاشورا و نماز ظهرش…محرم با تمامی نماد ها و نشانه هایش می آید و شورشی در خلق عالم بپا می کند. سال ها می گذرد و سعی می شود این فرهنگ والای عاشورایی حفظ شود، فرهنگی که در هر شهر و منطقه جلوه ای خاص دارد. از دسته های سینه زنی گرفته تا آیین دسته چوبی و تعزیه که از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد.

برای سومین سال سومین دورۀ مسابقۀ ملی عکاسی نگاه سرخ برگزار می شود و امید است قدم کوچکی باشد در ثبت و انتقال این حرکت عظیم فرهنگی. در این باره گفتگویی ترتیب دادیم با یکی از داوران این مسابقه «علیرضا کریمی صارمی » که کارشناسی ارشد عکاسی اش را از دانشگاه هنرهای زیبای کالیفرنیای آمریکا گرفته وی بنیانگذار و رئیس آژانس عکس ایران و داور بیش از ۸۰ جشنواره و مسابقات عکاسی بوده است. در ادامه ما حصل گفتگوی ما را می خوانید:

* به نظر شما عکس بعنوان یکی از هنر های تجسمی تا چه اندازه می تواند در ثبت آیین عاشورایی هر منطقه موثر باشد؟

عکس به عنوان یکی از رسانه های بصری در جهان وسیله ارتباطی قدرتمندی است که هر مقوله ای را می تواند در قالب خود بیان کند.
عکس ابزار بی کلام و تاثیر گذار در حوزه فرهنگ است که می تواند ارتباط تنگاتنگ و درستی را با مخاطبین خود برقرار کند.
به اعتتقاد بنده مشکل اساسی در ایجاد ارتباط با مخاطبین است، هر چه دانش عکاسی، قدرت ذهنی و اندیشه بشر بالاتر باشد مطمئنا آن عکاس در ارتباط با مخاطبین خود موفق تر است. در کشور ما عکاسان در ژانرهای مختلف با زاویه دید و تفکر خود عکاسی می کنند و بقوله عکاس معروف برزیلی سباستیائو سالگادو «عکاسان با فرهنگ خود عکاسی می کنند.» اگر بخواهیم تعریف درستی از فرهنگ داشته باشیم باید بگوییم فرهنگ کلیه معارف، دانسته ها و دانش مادی و معنوی است که در جامعه وجود دارد و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.
حال با توجه به موضوع این مسابقه باید دید شرکت کنندگان تا چه اندازه با مفاهیم والای عاشورای حسینی آشنا هستند و تا چه میزان می توانند بر اساس دانش دینی و مذهبی خود تصاویری خلق کنند که ارتباط مثبت روحی و روانی با مخاطبین برقرار کند.

*نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد را در فرهنگ سازی قیام عاشورا چطور ارزیابی می کنید؟
یکی از وظایف اصلی هر مرکز هنری و یا سیستم فرهنگی قوام بخشی فرهنگی در زمینه های مختلف درک جامعه است.
این کانون فرهنگی که اقدام به برگزاری چنین برنامه ای کرده است باید بر اساس اهداف تعیین شده گام بردارد. هر چه اهداف والاتر و ارزشمندتر باشد جامعه عکاسان نیز طبیعتا عکس های بهتری را ارائه می دهند. هر اندازه عکاسان خلاق تر و زاویه نگاهشان باز تر باشد مردم آن جامعه نیز درک بصری بهتری دارند و به موازات آن از طریق این ابزار فرهنگی می توان در نشان دادن مفاهیم والای عاشورا موفق تر بود و قشر بیشتری را متوجه آن کرد.
این کانون بعنوان نهاد برگزار کننده این مسابقه می تواند با برگزاری نشست های تخصصی در طول سال باعث ایجاد اندیشه ای نو در عکاسان شود و در پی آن با خلق تصاویری بدیع و خلاق از سوی عکاسان مردم یک منطقه و حتی کشور ارتباط تنگاتنگ و درک عمیقی از این قیام مذهبی- فرهنگی پیدا می کنند.

*چه راهکارهایی می تواند در برگزاری گسترده تر این مسابقه در سال های آتی به ما کمک کند؟
پس از برگزاری این مسابقه نهاد متولی می تواند با برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی پیرامون فلسفه ی عاشورا، قیام آن حضرت و نقش آیین های عاشورایی از زمان شکل گیری تا امروز صحبت های جامع و مبسوطی شود. چرا که ما معتقدیم هر چه سطح اطلاعات و دانش عکاس بیشتر باشد و از سوژه شناخت عمیق تری داشته باشند مطمئنا عکس های بهتری ارائه می دهند.
بنابرین بکارگیری از استادان علوم دینی که با هنر، بخصوص هنر تصویری آشنایی کامل داشته باشند می تواند تاثیر بسزایی در نوع نگاه، تفکر و اندیشه عکاسان در حوزه عکاسی دینی داشته باشد.

*با توجه به تمدید شدن مهلت ارسال عکس به مسابقه چه توصیه هایی به شرکت کنندگان، پیرامون انتخاب و گزینش اثر ارسالی دارید؟
توصیه ما به عکاسان این است که عکس هایی انتخاب کنند که متفاوت با عکس های ارئه شده در دوره های قبل و جشنواره های مشابه باشد. انتظار داریم عکاسان سراسر کشور با نگاهی متفاوت و هنرمندانه به مقوله عاشورا وارد شوند و آثاری ناب و درخور ارائه دهند.

پیشین
برترین های نهمین جشنواره عکس خبری دوربین مشخص شدند
پسین
گزارش تصویری: گشایش سومین دوره ده روز با عکاسان(۲)

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست