1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کریم متقی: هنر “عکاسی” در بطن “جامعه” شکل می گیرد

کریم متقی: هنر “عکاسی” در بطن “جامعه” شکل می گیرد

کارگاه نمایشگاهی عکس دانشجویان عکاسی دانشگاه پیام نور تبریز به عنوان اولین نمایشگاه گروهی مجموعه عکس دانشجویی در این شهر، توانست با موفقیت چشمگیری عکاسی را از فضای محدود دانشگاه به بطن جامعه کشاند.
“کریم متقی” از اساتید سرشناس و مترجم به نام هنر عکاسی ایران، این پروژه را در واحد دانشگاهی کارگاه عکاسی ۴، به دانشجویانش سپرده است. ۲۵۰عکس، ۲۵ پروژه مجموعه عکس ۹ تا ۱۲ قطعه ای سیاه و سفید حاصل تلاش استاد و دانشجو است.

به گزارش پایگاه عکس چیلیک (Chiilick.com) ، این استاد دانشگاه در گفتگوی کوتاهی با سرویس خبر ” تارنمای عکاسی از ایران “،ضمن ابراز خشنودی از کار منظم و تلاش دانشجویان و استقبال از نمایشگاه گفت : تلاش برای کشاندن عکاسی از دانشگاه به بطن جامعه است. به این سبب از دانشجویانم در مقطع کارشناسی رشته عکاسی دانشگاه پیام نور تبریز خواستم تا پس از یک ترم آشنایی با بازار تبریز با مشخص کردن پروژه خود در واحد کارگاه عکاسی ۴ ، مجموعه عکس های خود را با رویکرد مستند به کلاس بیاورند. دست آنان را برای انتخاب موضوع پروژه نیز آزاد گذاشتم و ۲۵ پروژه مختلف سر میز آمد.
کریم متقی: هنر “متقی” با اشاره به روش هایی در ارایه این واحد درسی افزود: کار کارگاهی دانشجویان باید با محدویت لنز صورت می گرفت . یعنی باید با لنزهایی کار می کردند که فاصله کانونی ثابت (وایدترین حالت) دارند. عکس ها با دوربین دیجیتال ثبت شده و سیاه و سفید بودند . بیانیه مجموعه عکس ها نیز بر عهده خود دانشجویان بود. نظارت نیز به صورت هفته ای بر روند پیشرفت کار انجام می گرفت.
وی در مورد موضوعات عکاسی شده توسط دانشجویانش گفت: دانشجویان در عکس های خود به صورت تفکیک شده به نقش چرتکه، دوچرخه، چایخانه، غذاخوری، آهنگری، پوشش و مشاغل مختلف در بازار تبریز پرداخته بودند.
این مترجم نام آشنای عکاسی ایران در خصوص زیباشناسی و رویکرد هنری عکس های به نمایش گذاشته شده خاطرنشان ساخت: کار عکاسی دانشجویان صرفا کار هنری خاص نبود . دانشجویان از بازار تبریز گزارش می دادند. اگر غیر این بود باید فقط به زیبایی شناسی تاکید می شد. البته اگر از هر دانشجو به جای مجموعه عکس فقط چند عکس منتخب با رویکرد زیباشناسانه و صرفا هنری در این نمایشگاه انتخاب می شد، جنبه عکاسانگی نمایشگاه بیشتر می شد .
” کریم متقی ” در تشریح یکی از اهداف این کارگاه نمایشگاهی دانشجویی گفت : یکی از اهداف من این بود که دانشجویان “زندگی در بازار تبریز ” را در قالب روایت شخصی تجربه کنند.
لازم به یادآوری است ؛ استقبال اساتید ،دانشجویان، هنرمندان، شهروندان و علاقمندان به هنر عکاسی علیرغم اطلاع رسانی محدود از نمایشگاه دانشجویان دانشگاه پیام نور تبریز در نوع خود به حدی کم نظیر بود که در صورت ترک حاضرین در نمایشگاه بقیه مراجعه کنندگان می توانستند با فراغ بال موفق به بازدید از آن شوند. دانشجویان به تنهایی و با پول توجیبی خود استقبالی به یاد ماندنی از اولین کارگاه نمایشگاهی مجموعه عکس در تبریز را رقم زدند.
خاطرنشان می سازد ؛ ” کریم متقی” علاوه بر تدریس و انتشار ده ها مقاله تخصصی در نشریه های معتبر ، ترجمه کتاب های «فرهنگ مصور عکاسی»نوشته دیوید پرکل، منتقد و محقق انگلیسی حوزه عکاسی (انتشارات کتاب پرگار) ، «زیبایی در عکاسی» نوشته رابرت آدامز، (انتشارات دانشگاه هنر تهران) و «کلمات عکاسی» ، تاریخ عکاسی، راهنمای اندیشه‌ها، جنبش‌ها و تکنیک‌های عکاسی از سال ۱۸۳۹ تا به امروز” نوشته ژیل مورا (انتشارات حرفه – نویسنده) و «ارتباط بی‌واسطه با پرتره‌ها» نوشته هنری کارتیه برسون را در کارنامه خود داشته و کتاب ها و ترجمه های دیگری از وی نیز زیر چاپ است.
———————————————————————————————————————————————————————-
جهت مشاهده خبر نمایشگاه گروهی عکس ” بازار تبریز ” در نگارخانه سرو ” اینجا ” کلیک کنید.
جهت مشاهده گزارش تصویری گشایش نمایشگاه گروهی عکس دانشجویان پیام نور تبریز ” اینجا ” کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
مجمع انجمن عکاسان مطبوعات ۲۰ تیر برگزار می‌شود
پسین
شصت وپنجمین تورعکاسی چیلیک به تاکستان می رود

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست