1. خانه
  2. بانک اطلاعات عکاسان خارجی
  3. کلارنس جان لافلین
کلارنس جان لالین عکاس خارجی │ پایگاه عکس چیلیک www.chiilick.com

کلارنس جان

لافلین

1905

کلارنس جان لافلین به عنوان یک عکاس آمریکایی پر کار شناخته شده است که سبک کاری او سورئال بود و در اواخر دهه سی تصاویری بسیار خیره کننده و زیبا خلق کرد.
او در یک خانواده سطح متوسط در لیک چارلز، ایالت لویزینا به دنیا آمد. دوران سخت کودکی و علاقه شدید او به ادبیات بعد ها کار او را تحت تاثیر قرار داد. به دنبال یک خشکسالی در سال 1910 خانواده او زندگی خود را از دست دادند و مجبور به مهاجرت به ایالت نیواورلان شدند.کلارنس کودکی درون گرا بود و دوستان کمی داشت، به همین خاطر با پدرش رابطه صمیمی و نزدیکی داشت. پدر عشق و علاقه به ادبیات را در وجود پسر قرار داد و در سال 1918 پسرش را با مرگ خود تنها گذاشت. پس از مرگ پدر او مجبور شد تحصیل را برای کسب معاش خانواده اش رها کند و بین سالهای 1924 و 1935 مشاغل متفاوتی را آزمود. اگرچه او تحصیل را رها کرده بود اما به دلیل علاقه به ادبیات و مطالعات قوی خود فردی بسیار باسواد محسوب می شد. دایره لغات او بسیار و علاقه اش به زبان گواهی بر زیرنویس های استادانه او برای عکس هایش است. او در ابتدا به سراغ نویسندگی و شعر رفت و داستانها و شعرهای بسیاری را در سبک فرانسوی نوشت که بیشتر آنها منتشر نشده اند.
کلارنس عکاسی را در سال 1934 آغاز کرد و در آن زمان بیشتر آثارش تحت تاثیر کارهای پائول استرند، ادوارد وستون ،من ری و ایژن آجت بود. اولین پروژه رسمی لافلین عکاسی و مستند سازی معماری نیواورلان به عنوان یک عکاس خدمات مدنی در سازمان مهندسی ایالات متحده بود. او همچنین برای مجله ووگ (Vogue) عکاسی می کرد. اما محدودیت های شغل دولتی و درگیری وی با ویراستار مجله باعث شدند تا او این مشاغل را رها کند و بیشتر به پروژه های شخصی خود بپردازد.

برخی از نمونه آثار

لافلین در کارش طیف گسترده ای از سبک ها و تکنیک های عکاسانه را از آبستره های هندسی ساده تا مدل های قیاسی بسیار گسترده را مورد استفاده قرار می داد. اولین نمایشگاه جان لافلین در سال 1936 در موزه ایزاک دلاگو برپا شد. آثار معماری او از نیواورلان در سال 1940 در گالری جولین لوی ، نیویورک همراه با آثار آجت از پاریس به نمایش در آمدند. در دوران جنگ جهانی دوم کلارنس لافلین برای بخش عکاسی آرشیو ملی تصاویری تهیه کرد و سپس در بخش های متفاوت ارتش به خدمت پرداخت و در آنجا توانست درعکاسی رنگی متخصص شود. کلارنس جان لافلین تا سال 1946 به عنوان عکاس آزاد در حیطه عکاسی معماری کار می کرد. کتاب عکاسی او با عنوان ارواح می سی سی پی در سال 1948 چاپ شد. این کتاب تاکنون 20 بار تجدید چاپ شده است. عکس های او در نشریات معتبری ازجمله هارپر، آمریکن هریتیج، لایف، اپرچر، لوک و آرت نیوز چاپ شده اند.
بسیاری از مورخان کلارنس جان لافلین را اولین عکاس واقعی در سبک سورئال دانسته اند. اغلب عکس های او نوستالژیک هستند و تاثیر عکس های عکاسانی نظیر آجت را نشان می دهند. لافلین درباره خود می نویسد: ” من در ابتدا عکاس نبودم بلکه خود را یک نویسنده می دانستم. خوب یا بد، این اندیشه مفاهیم بسیاری را در من پرورش داد… من سعی داشتم در عکاسی علایق خودم را در شعر و داستان و نقاشی و روانشناسی و معماری با هم بیامیزم. ارزش تصاویر من به این است که تمامی این علایق در آنها تلفیق شده اند.”
لافلین در دوم ژانویه 1985 در حالی که انبوهی از تصاویر و کتاب ها را به یادگار گذاشته بود از دنیا رفت و در شهر پاریس به خاک سپرده شد.

عکاسان ایرانی

عکاسان بین المللی

فهرست