1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کورش ادیم و نمایشگاه گروهی « دیستوپیای توتستان »

کورش ادیم و نمایشگاه گروهی « دیستوپیای توتستان »

نمایشگاه گروهی از آثار عکاسی سه تن از عکاسان با عنوان « دیستوپیای توتستان » با آثاری از کورش ادیم ، امیر علیمی و اشکان تیرداد از روز جمعه ۱۷ مهر ماه جاری در نگارخانه هپتا (هپتا گالری) برگزار خواهد شد .
Poster-Final  به گزارش پایگاه عکس چیلیک در این نمایشگاه تعداد ۲۴ قطعه عکس در اندازه ۴۰ در ۶۰ سانتیمتر و ۶۰ در ۱۰۴ سانتیمتر با موضوعی انتقادی بر شکل ساخت و ساز برخی شهروندانی است که محیط زیست را قربانی مطامع شخصی کرده اند چنانچه در کارت دعوت به این نمایشگاه می خوانیم : « دیستوپیای توتستان » راوی مکان نگاری تامل برانگیزی از فضایی در شمال غرب شهر تهران می باشد که با رویکردی انتقادی سعی بر نشان دادن آزمندی برخی ملاکان برای مال اندوزی بیشتر و تخریب فضای سبز شهری نموده است.
در قاب نخست نمایشگاه « دیستوپیای توتستان » به قلم کورش ادیم آمده است: شاید این تنها از خصوصیاتِ ملت ایران نباشد و جنگ و تهدید و تعصب تنگناهایی چنین و چنان بیافریند که مردمان جهان ِ سوم در قرنِ اخیر یکسرنگرانِ بود و باش ِ خود باشند و البته پس از تامین سکنی و غذا و پوشش و به موازاتِ آن یا لختی پس از آن و به مجرد این که فراغتی از معاش حاصل شد شایسته باشد که رفاه و امنیت و از پس آن فرح و شادمانی حاصل آید و از آنجا که مصادیقِ گشایش و لذت و خوشنودی از زیستن و ” بودن ” در فربه گیِ اقتصادی و قدرت حاصل از آن رخ می نماید ، ” دارندگان ” همواره همان ” خواهندگان ” اند و ” خورندگان ” ! . چنگ اندازی در خاک و آب به مساعدت آتش طمع و باد دائم التزاید غرور و تمامیت خواهی ، زمین و سرزمین ما را در معرض بی سرانجامی و بدعاقبتی قرارداده است . توتستانی که درسالهایی نزدیک در منطقه ی غرب تهران ( به وسعت هکتارها ) ماوا و سایه ساز و فرحزاد بود اینک به مددِ قوه ی شهوتناکِ خواهندگی منال و مکنت به سوختگاه ِ علف و بته و درختچه و درختانِ نامراد مبدل شده است . دارندگانش به بی رحمی سوزاندند تا تغییر کاربریِ ملک مددشان کند به افراشتن سازه هایی بی شکل و بی قواره و انبوه گرچه حفره ی طمع شان را حاشا که همه ی خاک ِ توتستان پُرکند . کاش جای تغییر کاربری این خاک تغییری در احوالات کج مج خود می دادند و زیستگاهِ چندین نباتِ حیات را به ناکجا آبادی بد منظر و باش گاهِ تخدیر و بودگاه ِ مهاجرین و پنهانگاه غربتیان و ناهنجاران ِ اجتماعی مبدل نمی کردند . عکسهای پیش رو ترکیبات و تقسیماتی با نظرگاههای انتقادی زیست محیطی دارند . اگرچه توجه زیبایی شناسانه به موازات نگاه دلسوزانه و منتقدانه در این مصداق ِزیست شهری اندوهناک به جد لحاظ شده .

معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست هم در متنی با عنوان زیستگاههای شهری و لزوم توجه هنرمندانه به تهدیدها آورده است:

آثارمحیط زیست شهری به خصوص کلان شهرها در دهه های اخیر و در پی خسارات و تهدیدات انسانی مورد توجه بیشتری قرار گرفته، چرا که سلامت جسمی و روانی میلیون ها شهروند در گرو کیفیت محدوده محیط زندگی آنهاست. شهر تهران نیز با بیش از ۱۰ میلیون نفر سکنه،کلان شهری است که با مشکلات فراوان محیط زیستی دست و پنجه نرم می کند؛ کلان شهری که در روزگاری نه چندان دور به جای رویش بی رویه آهن و سیمان، صاحب باغ و درخت فراوان بود. «باغ» ها از حیات بخش ترین زیست بوم های شهری به حساب می آیند که در تلطیف و تصفیه هوا، ایجاد نشاط، ارایه منظر، همچنین پاسخگویی به نیاز بی جایگزین انسان به طبیعت نقش بسیار مهمی دارند. اما به دلیل جمعیت رو به تزاید و البته سوءاستفاده از نیاز به مسکن، هر روز با قطع اشجار و تغییر کاربری باغات تهران روبرو و شاهد رجحان منافع اقتصادی زودبازده وکوتاه مدت بوده ایم که بیشترین لطمه و آسیب را به ساختار زیستی تهران زده است.

انعکاس این لطمه را شاید بیش از هر جا بتوان در روح حساس هنر جستجو کرد؛ آنجا که انتقال پیام بهتر صورت می گیرد و انگیزه برای مقابله با روندهای مخرب هم بیشتر ایجاد می شود. افزایش آگاهی های عمومی مردم به کمک هنرمندانی که در حوزه های مختلف، دغدغه محیط زیست دارند، فرصت مغتنمی برای مسوولان و متولیان است تا به پشتوانه مردم آگاه و وجدان های زنده به اهداف خود برای توسعه پایدار دست یابد. اگر چه در کنار چنین حرکت هایی، ضرورت دارد موضوع در برنامه ریزی شهری، در اجرای طرح های تفصیلی و در نظارت بر امور شهرسازی از سوی شوراها مورد توجه خاص قرار گیرد.

با تشکر از برگزارکنندگان نمایشگاه عکس « دیستوپیای توتستان » که به نظر می رسد تلاشی برای نقش آفرینی شهروندان مسئول در به تصویر کشاندن ابعاد منفی و آزاردهنده نابودسازی باغات تهران با هدف تغییرکاربری باشد، یک بار دیگر بر نقش هنرمندان برای احیای طبیعت و محیط زیست تاکید کرده و برای همه آنان در رشته های مختلف هنری آرزوی توفیق دارم.
نمایشگاه گروهی عکس « دیستوپیای توتستان » در ساعت ۱۶ روز جمعه ۱۷ مهر ماه جاری گشایش یافته و تا ساعت ۲۱ ادامه خواهد یافت. علاقه مندان می توانند همه روزه تا پایان روز جمعه ۲۴ مهر ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از عکس های این نمایشگاه دیدن کنند.

نگارخانه هپتا (هپتا گالری) در تهران ، خیابان پاسداران ، خیابان اختیاریه جنوبی ، خیابان رازقی شمیرانی ، شماره ۳۰ واقع شده است .

منبع: پایگاه عکس چیلیک

 

پیشین
مهلت ثبت نام در اردوی ملی عکس تعزیه لامرد اعلام شد
پسین
نمایشگاه عکاسان گیلانی در نگارخانه مارلیک

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست