1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کیارنگ علایی : ذکر نکاتی را جهت تنویر افکار عمومی لازم می‌دانم

کیارنگ علایی : ذکر نکاتی را جهت تنویر افکار عمومی لازم می‌دانم

جریان زندگی در مسیر فراز و فرودهایی تعریف شده که گاه! در طی این جریان، عیار انسان ها و جریان سوارها عیان می شود.
خطا و اشتباه و مسامحه و گاه! یک خبط ناخواسته! چیزی نیست که ذات آدمی از آن مبرّا باشد و در این عرصه چه خاطی و چه عذر پذیر، بایستی با نگاهی غیرسفیهانه به خود و دیگری در سوی سلامت این جریان قرار گیرند تا در عرصه قضاوتی که می کنند و می شوند، کلیّت جریان و چرایی آن مغفول نماند! و در این سیر، دیگران شاهدی بر تکرار خطایی عمیق‌تر و جریح‌تر نشوند.
این روزها در شبکه اجتماعی چشم اندازی تعیین کننده برای اهالی هنر و هنرمندان معاصر مهیّا شده و اتهامی انتسابی به بهانه‌ای واهی با عنوان «کیارنگ علایی و مدرک جعلی» برای برخی فرصتی فراهم کرده تا در سیر این جریان، عیارنمایی کنند.
جریانی که بسیاری با استعانت از ادبیات فضای سیاست زده این روزها سعی می کنند تا با دستمالی که تمیز نیست، سراغی از لایه‌ای بگیرند که انتظار شیشه‌ای بودنش را در کلیّت عدم شفافیت‌ها داشته‌اند.
جریانی که با ساختار هجمه و ریشه‌های سفاهت، سعی و هدفش عذرخواهی نیست، پذیرندگی نیست، شفاف نیست، سکوت بانیان و حامیان را نمی‌بیند، ادعای فریادها را نمی شنود، نه ادب می‌کند و نه مبادی آداب است، نمی داند چه می خواهد و چه نمی‌خواهد؛ آنچه را نمی‌داند بپذیرد و خلاصه در شرایط اسفناک عکاسی کشور چنان پیش می‌برد که گویی یک «سهل انگاری» و خطای انسانی معمول، تمام بهشت عکاسی را به فنا برده است.
شاید! همین جریان‌شناسی باعث شده تا کیارنگ علایی با ارایه متنی بدون امکان درج نظر از سوی مخاطب آنچه را که لازم دیده اظهار کند و شاید! عبارت یکی از اساتید عکاسی در این جریان تمام کلام لازم در بررسی این فرآیند باشد که نوشت: شب تاریک همواره شرمنده نورصبح گاهی است. شهامت عذرخواهی، قابل احترام و فرصت طلبی، عین رذالت است.
کیارنگ علایی در متنی که در صفحه شخصی اش منتشر کرده آورده است:

مخاطبان و همراهان ارجمند!
با عنایت به اظهارنظرهایی که در روزهای گذشته در خصوص مدرک دکترای اینجانب در فضای مجازی صورت گرفته، اظهار چند نکته را جهت تنویر افکار عمومی لازم می دانم.
نخست این که گواهی نامه‌ی یادشده بر مبنای ارزیابی رزومه حرفه‌ای و شغلی، دستاوردهای من در علم و پژوهش، فعالیت‌های هنری و اجرایی و برگزاری دوره های مختلف آموزشی به من اعطا شده، و تا پیش از این نسبت به اعتبار آن محل هیچ سوال و خدشه‌ای نبود، چرا که بودنش تأثیر بخصوصی نداشت و من جز در دو رزومه و نه هیچ جایگاه شغلی و اداری به ذکر آن نپرداخته‌ام، ذکر این مدرک در آن دو رزومه نیز بی‌هیچ نیتی و حاکی از اعتماد من به مرجع صادرکننده این گواهی افتخاری در آن زمان بوده است.

اما این گواهی چگونه صادر شده است؟
من در سال دوهزار و هفده میلادی به پیشنهاد دوستی با این دانشگاه آشنا شدم و زمانی که مطلع شدم این دانشگاه بر اساس کارنامه‌ی هنری، معادل‌سنجی می‌کند از طریق ایمیل به استعلام از آن دانشگاه پرداختم و در چندین نوبت ایمیل وضعیت را بررسی کردم و به پاسخ این استعلام ها اعتماد کردم، چرا که در آن مقطع برای پی‌بردن به میزان اعتبار مرجع مربوطه هیچ کار دیگری از دست من برنمی آمد.
نظر به این که مبنای چنین کاری را حسن نیّت و اعتماد متقابل می‌دانستم، فکر نمی کردم که لازم است با بدبینی و بی‌اعتمادی به این اقدامِ مرجع مربوطه نگاه کنم.
در این مورد من سهل انگاری کردم و مسئولیت این اشتباه خود را می‌پذیرم؛ اما پذیرش این دوره به صورت افتخاری بوده و بر اساس رزومه و دوره‌های آموزشی، در آن سال حائز این گواهی دکترا شناخته شدم، من پیش از دریافت این مدرک، سابقه‌ی بیست و پنج سال کار مستمر هنری و بیست سال تدریس داشتم و کسب این گواهی (که به طور رسمی به هیچ سازمان، ارگان، اداره و نهادی ارائه نکرده‌ام) دخالت و تاثیری در موقعیت شغلی یا وضعیت کاری بنده مطلقا! نداشته است، من نه از عنوان این مدرک در وبسایت رسمی‌ام در این سال ها استفاده کرده‌ام و نه رفته‌ام جایی بگویم: «مرا دکتر صدا کنید».
من اشتباه کردم مدارک و فعالیت های‌ام را برای معادل سنجی به دانشگاه مربوطه ارسال کردم؛ آیا شما هیچ اشتباهی در زندگی‌تان نمی‌کنید؟
مدرک من تجربه، هنر و کارهای من اعم از فیلمسازی، عکاسی، تالیف و ترجمه چندین کتاب، پژوهش و مقاله بوده است و فعالیت من در هیچ دانشگاه یا مرکز آموزشی، دعوت به سخنرانی یا داوری، دعوت به کار اجرایی، کیوریتوری، دبیری و هر کجا که همکاری با آن ها داشته‌ام مطلقا! بر اساس این مدرک نبوده است.
لازم به توضیح است اینجانب در سال نودوسه، پس از یک ونیم سال که در نوبت بررسی شورای ارزشیابی وزارت ارشاد بودم، طبق رای کارشناسان آن شورا، مدرک درجه دو هنری(معادل کارشناسی ارشد) دریافت کردم، این درجه معادل فوق لیسانس در رشته عکاسی و مورد بهره برداری و فعالیت رسمی بسیاری از مدرسین در دانشگاه های ایران است.
ذکر این نکته نیز لازم است که فعالیت من در حوزه آموزش دانشگاهی، بر اساس علاقه و عشق است نه کسب جاه و مال، و نه تنها هیچ اصراری بر تداوم فعالیتم در هیچ دانشگاهی چه به عنوان مدرس مدعو، چه به عنوان مدیر گروه ندارم، که در اغلب کسوت‌های مدیریت آموزشی که تاکنون در آن بوده‌ام، تنها چیزی که دریافت نکرده ام، حقوق مادی بوده است و شخصا! هیچ وقت مطالبه مالی را به عنوان مبنایی برای کار یا سنجش کیفیت فعالیت‌ام در ذهن نداشته‌ام، اگر جایی خودشان مبلغی را داده اند پذیرفته‌ام و اگر نه؛ بی هیچ ذهنیتی کارم را کرده‌ام.
گواه این ادعا، به طور کامل در مراکزی که من در آن‌ها فعالیت آموزشی و همکاری اجرایی کرده‌ام، موجود است.
من نزدیک به سی سال است که در هر جا که دعوت به همکاری شده ام، به حد غایت کوشیده‌ام کیفیت و تخصص را وارد آن فضا کنم، از جیب خودم برای کمک به اعتلای عکاسی، هزینه‌ها کرده‌ام و ذهن من خالی از چرتکه‌اندازی‌های مادی و حساب و کتاب و منفعت طلبی است.
در این سه دهه فعالیت نه جایی استخدام بوده‌ام و نه دنبال چنین موقعیت هایی بوده‌ام.
اتفاقا! همگان می‌دانند که در سه سال گذشته، تمام کلاس‌های عمومی خود را به خواست خودم لغو کرده‌ام تا به کارهای پژوهشی‌ام برسم و زمانم را صرف آن کنم، کلاس خصوصی هم به اندازه انگشتان یک دست نداشته‌ام حتی و اغلب عزیزانی که به من لطف دارند و هر هفته درخواست برگزاری کلاس خصوصی دارند به شرکت در کلاس‌های عمومی دیگر مدرسین دعوت کرده‌ام.
من با انتشار این بیانیه و توضیحات به قصد روشنگری و تنویر افکار عمومی، مسولیت سهل انگاری در اعتمادی که کردم و انتخاب نادرست خود ناشی از همان اعتماد را می‌پذیرم، انتخابی که از سر بی‌اطلاعی و عدم آگاهی عمیق من از ماهیت این مدرک، ناشی شده است.
اشتباه کردن با همه‌ی ما عجین است، کم یا زیاد. مشکل جایی است که ما اشتباه‌مان را قبول نکنیم!
به این ترتیب از جامعه عکاسی و همه‌ی کسانی که این خطای من باعث بی اعتمادی و دلسردی آنان شده پوزش می‌خواهم و امیدوارم این عذرخواهی من حس امید و اعتماد را به آنان بازگرداند.
با احترام
کیارنگ علایی
بیست وسوم تیرماه نودونه

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
تسلیت به محضر عکاس پیشکسوت «جهانگیر چراغی»
پسین
در چنین روزی «جودی بیبر» عکس مشهور بی بی عایشه را عکاسی کرد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست