1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. گزارشی از نخستین سمپوزیوم عکاسی همدان

گزارشی از نخستین سمپوزیوم عکاسی همدان

نخستین سمپوزیوم ملی عکاسی همدان با حضور استاد فخرالدین فخرالدینی و معرفی سفیران هنر و انسان دوستی برگزار شد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، نخستین سمپوزیوم ملی عکاسی همدان با محوریت بشردوستی و آسیب‌های اجتماعی همزمان با روز ۱۹ آگوست روز جهانی عکس تاریخی با معرفی سفیران هنر و انسان دوستی برگزار شد.
مهدی شریفی ، دبیر این مراسم با اعلام این نکته اظهار داشت: این نخستین بار است که گردهمایی بزرگ عکاسان در قالب سمپوزیوم در خارج از تهران و با حضور چهره ماندگار عکاسی ایران « استاد فخرالدین فخرالدینی » و عکاسانی چون: کمال الدین شاهرخ و داریوش محمدخانی برگزار می شود.
وی گفت: از آنجا که عکاسان نقش مهمی در ثبت وقایع دارند و امروزه عکس یک رسانه محسوب می شود و ارتباط معناداری با اعضای جامعه دارد و گسترش علاقه مندی به این فن و هنر ارزنده در بین افراد در سنین مختلف، در راستای شناخت و ایجاد حساسیت در بین عکاسان ، محوریت نخستین سمپوزیوم ملی عکاسی کشور با مشورت اساتید و کارشناسان  مرتبط بشردوستی و آسیب های اجتماعی تعیین شد.

شریفی افزود:گسترش روز افزون آسیب های اجتماعی (ترک تحصیل ، اعتیاد، سرقت، تشکیل گروه های معا رض و وندالیسم و…) به وی‍‍‍‍‍‍‍‍ژه در سال های اخیر در بین نوجوانان وهمچنین شیوع مفسده های آشکار وپنهان ، افزایش قابل توجه بزهکاری ها وکج روی های اجتماعی و آلودگی به مواد مخدر، به ویژه در میان جوانان و نوجوانان جامعه مستلزم تعمق و چاره اندیشی اساسی است.

دهه ۸۰نقطه انفجار آسیب های اجتماعی است و ما نمی توانیم از کاهش یا برطرف کردن این آسیب ها صحبت کنیم، زیرا چنین کاری ممکن نیست و تنها راه چاره کنترل این آسیب هاست. تمام آسیب های اجتماعی میل به گسترش دارند که اگر در شکل ساختا ری به صورت جدی قصد پیشگیری داشته باشیم، شاید تا حدودی موفق شویم. بنا براین انجام هرگونه برنامه ریزی و فعالیت در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در بین اعضای جامعه بویژه نوجوانان ضروری است و در این راستا نخستین سمپوزیوم ملی با هدف ایجاد حساسیت و شناخت در بین عکاسان به این موضوع مهم اجتماعی با حضور کارشناسان و اساتید مطرح کشور صورت گرفت.

شریفی ادامه داد: مجموعه هنری رسانه ای سیمرغ برای چندمین سال پیاپی و در سطح ملی اقدام به برپایی ویژه برنامه ای کرده است تا جایگاه عکاسی کشور و نقش آفرینی این قشر فرهیخته را به خود و جامعه یادآور شود و روز جهانی عکاس مصادف با ۱۹آگوست روزی که نخستین عکس در تاریخ عکاسی توسط ژوزف نیسفور نی یپس ثبت شد. در همین راستا با دعوت از معاون هنری وزارت ارشاد برآن شدیم تا مطالبه ای هر چند ساده اما مهم داشته باشیم و آن پیشنهاد درج روز ملی عکاس در تقویم ملی و مصادف با روز جهانی آن است
البته روز تولد استاد فخرالدین فخرالدینی نیز پیشنهاد شده است و انجام آن در دست بررسی و پیگیری است.
در این ویژه برنامه که با حضور عکاسان و علاقمندان رونق گرفته بود، مدال سفیر هنر و انسان دوستی کشور بهمراه سفیرنامه به چهره ماندگار این عرصه « استاد فخرالدین فخرالدینی » اهدا شد و از دومین جلد از کتاب آثار استاد فخرالدینی رونمایی شد.
همچنین با توجه به تلاش های بشر دوستانه و داوطلبانه، این عنوان به کمال الدین شاهرخ اهدا شد.

در این برنامه از محمدمهدی استعدادی، پیشکسوت عکاس غرب کشور که بیش از ۷۰ سال از عمر خود را در عکاسی گذرانیده است، تقدیر شد.
در ادامه از « پایگاه عکس چیلیک » به عنوان رسانه مستقل و فعال در عرصه اطلاع رسانی اخبار عکس و عکاسی در سطح کشور و وقایع الاتفاقیه تقدیر و مدال سمپوزیوم به نمایندگان ایشان تقدیم شد.

مدیرعامل مجموعه رسانه ای سیمرغ ضمن تشکر از سیف الله صمدیان و اسماعیل عباسی دو چهره نام آشنای عکاسی کشور به جهت حمایت از این سمپوزیوم گفت: اعتماد به قشر جوان و توانای متعهد انگیزه ای ست برای تکرار برنامه های مشابه و با کیفیت در سطوح مختلف، این چهارمین بار بود که مجموعه هنری رسانه ای سیمرغ در سطح ملی در این راستا گام برداشت و این حمایتها مسئولیت آن را در فعالیت مستقل، متعدانه و پویا افزایش می دهد.

مجموعه هنری رسانه ای سیمرغ، نماینده و عضو دائم انستیتو عکاسان حرفه ای استرالیا و تنها عضو هنری کشور در cso ملل متحد است. این مجموعه از جمله برگزار کنندگان پاسداشت روز جهانی عکس تاریخی از سال ۲۰۱۵ تاکنون در سطح استان همدان با حضور عکاسان از سراسر کشور بوده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
«برآب افتاده»های مهدی رضوی در نگارخانه سیحون
پسین
نمایشگاه عکس «آبستره در جاده» در نگارخانه آرته

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست