1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. گزارش اختتامیه نمایشگاه گروهی « همچو این می »

گزارش اختتامیه نمایشگاه گروهی « همچو این می »

عصر روز گذشته، موسسه فرهنگی اکو پذیرای عکاسان و علاقه مندانی بود که برای شرکت در مراسم اختتامیه دومین نمایشگاه گروهی عکاسان پایگاه عکس چیلیک حضور یافته بودند تا از جمله شرکت کنندگان این برنامه باشند.

به گزارش ” پایگاه عکس چیلیک ” در این مراسم ابتدا مهدی سروری به عنوان دبیر نمایشگاه از سوی برگزارکننده به گزارشی از انگیزه و روند برگزاری این حرکت مسقل گروهی اشاره کرد و در ادامه با دعوت از جاسم غضبانپور درخواست شد تا از نگاه یک عکاس کارشناس آشنا با موضوع نمایشگاه، روح کلی ۷۲ قطعه عکس ارایه شده در نمایشگاه را برای حاضرین مورد نقد و بررسی قرار دهد.

غضبانپور با موفق ارزیابی کردن مجموعه آثار ارایه شده در نمایشگاه ابتدا خواست تا این نمایشگاه در دیگر نقاط کلان شهر تهران نیز برگزار شود تا امکان نمایش و مشاهده عکس های موفق این مجموعه در سطحی وسیعتر برای دیگر علاقه مندان نیز فراهم باشد.

ایشان همچنین ضمن تقدیر از تاثیر برگزاری تورهای عکاسی چیلیک در بروز استعدادهای جوانان عکاس، ضرورت تامل بر اهداف نمایشگاه و انسجام نگاه های گوناگون را در عین حفظ اصالت برخورد با موضوع مستند، لازم دانست و یادآور شد:

برای اینکه بتوانیم تاریخ و فرهنگ این مملکت متنوع و غنی را ثبت کنیم راهی جز ارزش گذاری و حمایت از گروه های مستعد جوان نداریم و این گروه با همت خودشان و حمایت ” پایگاه عکس چیلیک ” امروز نشان داد که در عین سلامت، برنامه ریزی گروهی و مستقل و هدایت پذیری می تواند در مسیر مستندنگاری آیین های رایج دینی و قومی موفق عمل کند.

جاسم غضبانپور در ادامه برنامه، زمان حضور خود را به پاسخ پرسش های حاضرین اختصاص داد و در جواب یکی از مسائل مورد طرح، اصل بی طرفی در عکاسی را اصلی باطل و ناآگاهانه دانست و ضرورت شناخت موضوع و طرفین درگیر و در رابطه با سوژه و همچنین  اطلاع از تاثیر گذاری نگاه عکاس را در بیان و معرفی موضوع در رسانه ای چون عکس، عاملی تعیین کننده شمرد.
وی همچنین احترام به مسائل انسانی را بر رسالت کاری و صنفی شخصیت عکاس مقدم دانست و با نام بردن از حادثه بمباران شیمیایی حلبچه و یاد کردن از عکاس شهیدسعید جانبزرگی، این واقعه را پاسخی روشن بر پرسش های متداول در بین عکاسان حرفه ای و پیگیران اینگونه دغدغه ها بیان کرد.

موسی حیدری یگانه هم از جمله حاضرین این مراسم بود که به عنوان منتقد هنری متن نقد خود را درباره نگاه های متنوع در نمایشگاه برای حاضرین خواند.
این دانشجوی کارشناسی ارشد عکاسی در بخشی از نقد خود عنوان کرد:
عکاس پس از اینکه در یافتن سوژه ناب و زاویه بکر به استیصال رسید، ناامید از عکاسی کردن، دوربین را کناری می گذارد یا اینکه باز هم در همان باتلاق رکود و تکرار تقلای زنده ماندن می کند. اینجا است که یک هنرمند خلاق تفاوت خود را به عینه نشان می دهد؛ کسی که با بهره گیری از استعداد، خلاقیت و آگاهی اش دست به ابتکار و خلق آثار جدیدتری می زند که در آن فضای محدود بسیار با ارزش هستند. یک شاعر خوب می بایست شعر زیادی بخواند، یک عکاس خلاق نیز به طور قطع، عکس های فراوانی باید ببیند. منظور از دیدن، تماشای محض نیست، بلکه مطالعه و بالا بردن شناخت خود از تاریخ، ژانر، ابزار و سوژه مورد عکاسی نیز مطرح است.

بخش بعدی برنامه اهدای گواهی حضور در نمایشگاه بود که به ترتیب به عکاسان نمایشگاه اهدا شد.
مطابق با اعلام قبلی مبنی بر انتخاب سه نگاه برتر این مجموعه، بنابر رای و نظر همسفران و دیدارکنندگان نمایشگاه از بین عکاسان: لادن شجاع، ابراهیم باقرلو، سیدشهاب الدین واجدی، حدیثه شعبانی، رضا محمدی، سمیه هاشمی، سمانه سرابی داریانی، مهدیه روستائی، سیدحسن موسوی، یدالله عبدی، ملیحه فرهادی، سیدمحسن سجادی، مهدی طاهری، فرزانه بی آزاران، سیدمحمدرضا سجادی، مهدی سروری، فاطمه رحمانی، وحید اصفهانیان، نسیبه خلیلی، علی معصومی، امین رحمانی، محمدرضا خرازی، مهدی کاظمی خالدی، نیما خالدی کیا، مونا حسن، سیدصادق موسوی، منا عبدالله پور، وجیهه سادات حسینی، مریم خادم بهمنیار، ابوالفضل خاتمی راد، زهرا رحیم زاده و مجتبی محسنی، این عنوان به نسیبه خلیلی از آمل، سیدصادق موسوی از تهران و فرزانه بی آزاران از تهران اختصاص پیدا کرد که با لوح تقدیر از ایشان تقدیر به عمل آمد.
همچنین از یدالله عبدی و حاج رضا محمدی نیز به دلیل همراهی با گروه عکاسان جوان با اهدای لوح سپاس، تقدیر به عمل آمد.

بخش پایانی این مراسم – که به صورت خودجوش روی داد – حضور نماینده گروه عکاسان نمایشگاه در جایگاه و اهدای هدیه ای از سوی همسفران تورهای عکاسی چیلیک بود که با درخواست همسفران، به واسطه جاسم غضبانپور به مهدی سروری اهدا شد.

این مراسم با ثبت عکس گروهی با حضور جاسم غضبانپور، موسی حیدری یگانه، مدیریت رسانه پایگاه عکس چیلیک و مسئول اجرایی تور عکاسی چیلیک، عکاسان حاضر نمایشگاه و برخی شرکت کنندگان در تالار شمس موسسه فرهنگی اکو پایان پذیرفت.

 

پیشین
معاون هنری وزیر ارشاد از نمایشگاه همچو این می بازدید کرد
پسین
اسامی شرکت کنندگان در جشنواره معلولان(نگاه نو)

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست