1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. گزارش برگزاری نخستین مجمع عمومی انجمن عکاسان ایران

گزارش برگزاری نخستین مجمع عمومی انجمن عکاسان ایران

همانطور که وعده شده بود،  اسامی هیات مدیره انجمن عکاسان ایران اعلام شد و پس از آن، قرار بر این بود که گزارش این نشست نیز به محض تدوین به اطلاع برسد و اینک …
با دعوت عمومی هیات موسس انجمن عکاسان ایران در روز پنجشنبه ۲۶ آذرماه، مسئولیت هیات موسس به هیات مدیره سپرده شد تا در پس بیان آرزوها این روز در ذهن عکاسان ایران، روزی به یاد ماندنی شود.

به گزارش ” پایگاه عکس چیلیک ” اکبر عالمی، عکاس و یکی از اعضای هیئت موسس انجمن عکاسان آغازگر این مراسم بود و در ادامه معلوم شد که اجرای این مراسم نیز به او واگذار شده و الحق که در این عنوان به خوبی ایفای نقش نمود.

عالمی که خود نیز از اعضای هیات موسس بود، اظهار داشت: مسئولیتی که چهار سال پیش عکاسان به او سپردند را امشب به نتیجه می رساند و با ذکر این جمله برای هیات مدیره جدید آرزوی موفقیت کرد و عدم حضور خود را در فهرست نامزدهای هیات مدیره انجمن عکاسان ایران اعلام کرد و یادآور شد: هیچ یک از عکاسان از وظیفه ای که با انتخابات به ایشان محول می شود، سواستفاده نخواهد کرد.

مریم زندی دومین سخنران این نشست اظهار داشت: اوایل سال ۱۳۸۳ گروهی از عکاسان با تفکر تاسیس یک انجمن فراگیر در عکاسی دور هم آمدند تا با تشکیل گروهی هفت نفره مقدمه برنامه ریزی نهایی تشکیل این انجمن را مهیا کنند.

زندی ادامه داد: یازدهم اسفندماه سال ۱۳۸۴ با حضور بیش از ۴۰۰ تن از عکاسان ایرانی در فرهنگسرای نیاوران تهران این انتخابات برگزار شد و ۱۳ نفر شامل: سیدعباس میرهاشمی، اسمـاعیـل عبـاسی، سیـف اله صـمدیـان، مریـم زنـدی، اکبر عالمی، افشین شاهـرودی، ساعد نیک‌ ذات، فرزاد هاشمی، محسن راستانی، محمد ستاری، محمد فرنود، مجتبی آقایی، امیرعلی جوادیان به عنون هیات موسس انجمن عکاسان ایران انتخاب شدند.

همچنین ایشان تدوین اساسنامه، ثبت و آماده کردن شرایط برای برگزاری اولین مجمع عمومی را از اهم فعالیت های این گروه برشمرد.

مریم زندی در آخرین بخش گزارش خود، ضمن دعوت به هوشمندی در انتخاب افراد، خاطر نشان کرد: این انجمن برای پا گرفتن، ایستادن، ادامه دادن و موثر بودن به همکاری و کمک اعضایی نیاز دارد که تا حد امکان کم توقع و دارای حضوری پر رنگ باشند.

خبرنگار ” پایگاه عکس چیلیک ” اعلام کرد که عالمی در ادامه برنامه، نماینده وزارت کشور را جهت آغاز مجمع رسمی و مدیریت آن دعوت کرد و ایشان پس از حضور و تبریک از طرف وزارت کشور و سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه، با دعوت از چهار تن از بزرگان مجلس که نامزد هیئت مدیره و بازرسی نشده بودند، خواست تا برای رسمیت بخشیدن به مجمع و آغاز کار نشست به جایگاه بروند.

در این میان علی رییس شقاقی به عنوان رییس، رضا نور بختیار به عنوان منشی و فخرالدین فخرالدینی و عزیز ساعتی به عنوان ناظر معرفی شدند.
غلامرضا چغایی در ادامه از حاضرین در خصوص پذیرفتن مفاد اساسنامه سئوال کرد و حاضرین با دستان افراشته ی خود قبول آن را تایید کردند.

نکته ای را در ادامه صحبت غلامرضا چغایی در ادامه یاد آور شد که: هیچ یک از اعضای هیات مدیره، هیچ حقوقی بابت حضور و فعالیت در این گروه دریافت نخواهند کرد.

وی در ادامه موضوع حق عضویت سالانه اعضا را مطرح کرد که بعضی حاضرین صدرنشین همچون سعید صادقی تاکید کردند: برای تعیین این مبلغ، بایستی توان مالی عموم عکاسان ایران در نظر گرفته شود تا انجمن با بیشترین عضو نسبت به حرکت های بعدی اقدام نماید. این در حالی بود که بعضی دیگر، در پاسخ به این نکته توان مالی انجمن را ضامن عملکرد قوی و اصولی آن ذکر کرده و بالاخره غلامرضا چغایی، ضمن اعلام مبلغ سالیانه یکصد و بیست هزار تومان و نشان دادن دو برگ اسکناس دویست تومانی و بیان این توضیح که این مبلغ تقسیم بر سال کمتر از این رقم خواهد شد، از حاضرین نسبت به این مبلغ رای گیری و تصویب آن را اعلام نمود.

خبرنگار ” پایگاه عکس چیلیک ” بخش بعدی برنامه را، حضور محمد فروغی، مدیرعامل شرکت بازرگانی نورنگار در جایگاه اعلام کرد که علاوه بر حمایت مالی انجام گرفته و خدمات اعطایی حاضر در سالن، از تخصیص دفتری برای فعالیت هیات مدیره انجمن خبر داد و این نکته با تشویق مستمر و تایید حاضران همراه شد. همچنین نماینده شرکت کانن هم که دوربینی را برای قرعه کشی ارایه کرده بود، با حضور در جایگاه به تشرح خدمات این شرکت پرداخت.

در این بخش از مراسم نامزدهای هیات مدیره و ۵ نامزد بازرسی انجمن خود را به حضار معرفی کردند.

در ادامه برنامه ها در محل مجتمع آسمان، اکبر عالمی از استاد مسعود معصومی، مرحوم ابراهیم هاشمی، مرحوم نیکول فریدونی، مرحوم کاوه گلستان یاد کرد و با توصیه حاضرین از عبدالحسین پرتوی، سودابه قاسم لو، کورش سیدابوطالب امام، احمد ناطقی نام برد.

سیدشهاب الدین واجدی نیز با حضور در جایگاه از دبیر فقید سرویس عکس خبرگزاری مهر مرحوم مجتبی تکین یاد کرد.

پایان بخش این مراسم اعلام اسامی و دعوت از منتخبین هیات مدیره و اعضای علی البدل و بازرس انجمن و عضو علی البدل این انجمن بود و با این اعلام، نور امیدی دوباره در دلهای عکاسان سرزمین تابیدن گرفت تا با کوشش و حمایتی دوسویه، در انتظار فرایند حضور مثبت این تشکل سامان بخش، غیرانتفاعی و غیرسیاسی باشیم.

—————————————————————————————————————————————–

ذکر چند نکته در حاشیه این گزارش خالی از لطف نیست:
* برنامه با قریب به دو ساعت تاخیر آغاز شد ولی کلام شیرین اکبر عالمی هیچ انتقادی از سوی حاضرین را باقی نگذاشت.
* احراز بیشترین رای توسط مریم زندی موجی از شادی را در خانم های حاضر در سالن برانگیخت به طوری که تشویق حاضرین گواه این موفقیت بود.
* روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار جهت چاپ آگهی و اطلاع رسانی مشخص شد.
* هادی فائزی از تبریز برنده یک دستگاه دوربین کانن ۵ دی اهدایی از طرف شرکت آفومار بود که تشکر خود را با زبان آذری گفت و سیف ا..صمدیان اولین نفری بود که به استقبال وی رفته و  ایشان را در آغوش گرفت.
* سید عباس میرهاشمی که مسئولیت دریافت قرعه های انتخابی را از دو عکاس حاضر – محمود عبدالحسینی و سعید دستوری – بر عهده داشت چندین بار با لبخند تاکید کرد: در انتخاب قرعه ها به آنها نگاه نکنید.
* مدیرعامل شرکت بازرگانی نورنگار پرداخت حق عضویت ۳۰ نفر از معرفی شدگان توسط هیات مدیره را از ۳۰ استان برای مدت زمان یک سال تقبل کرد.
* عکاس کتاب قربانیان جنگ، مهدی منعم هم با چهره ای همچون همیشه مهربان و مصمم، در میان حضار به چشم می خورد.
* سیدمحمد فاطمی از بوشهر و امین ابراهیمی از مشهد دو تن از عکاسانی بودند که پیام تبریک ازدواج شان از سوی دوستان در این مجمع شاهد بودیم.
* در ابتدای برنامه، اکبر عالمی با  بالا بردن و نمایش مجله عکس، از جای خالی سردبیر این نشریه و تلاش های مجدانه ایشان یاد کردند.
* برخی با نوع دفاع و یا حمایت از میزان حق عضویت ها مخالف بودند که زمزمه های آن کماکان در گوشه های مجلس شنیده می شد.
* یکی از منتخبین قرعه کشی کیف به نام مهدی رضوی از مشهد درآمد که محمد ادیبی به جای ایشان این هدیه را دریافت کرد.
* عدم حضور شرکت های تجهیزات و پشتیبانی عکاسی در حمایت از این رویداد مهم چشمگیر بود به طوری که حمایت دو شرکت آفومار و نورنگار به خوبی مطرح شد.
* عدم حضور برخی از عکاسان عضو هیات موسس، اسباب ایجاد پرسش هایی در این زمینه را فراهم می کرد.
* حضور عکاسان جوان در فهرست نامزدی دو بخش هیات مدیره و بازرس انجمن قابل توجه بود.
* مرتضی زنده بودی از بوشهر یکی دیگر از اسامی منتخب قرعه کشی کیف، پس از اینکه اکبر عالمی را در آغوش گرفت به حاضرین اعلام کرد: بارها از نورنگار خرید کرده بودم ولی امروز با دریافت این کیف تخفیف خود را گرفتم.
* سیدمحسن سجادی در مرحله معرفی خود به عنوان نامزد اعلام کرد: اعتقاد دارم کاری که باید بشود، باید بشود.
* اکبر عالمی از اعضای هیات موسس در ابتدای مراسم بار مسئولیت عضویت را پس از چهار سال بر زمین گذاشت و با اعلام این نکته عدم حضور خود را در نامزدی هیات مدیره اعلام کرد.
* شعارهای تبلیغاتی نامزدها که بعضا با مزاح و کنایه هایی همراه بود شور و حال خاصی به مراسم داد.
* به واسطه بهرام جلالی از استاد احمد عالی هم پس از پخش نماهنگی با صحبت های بهمن جلالی و مهران مهاجر تقدیر به عمل آمد.
* تمامی سخنرانان و اعضای فعال هیات موسس، حضور موثر و مشورت های غلامرضا چغایی را در طول مراحل ثبت و برگزاری مراسم شایسته قدردانی دانستند.
* شام در نظر گرفته شده را اگرچه دانشجویی خواندند ولی محیط صمیمی سرو آن گفتگویی صمیمانه و دلنشین را باعث شد.
* حسن غفاری نامزد منتخب عنوان بازرسی انجمن در تمامی مراحل این مجمع عکاسی می کرد و در حین عکاسی از احوالپرسی با موضوع خود غافل نبود.
* در مراحل مختلف انتخابات همکاری مشتاقانه مسعود توجهی از مشهد، مهدی وثوق نیا از قزوین و کریم متقی از تبریز مشهود بود.
* مجید ناگهی در بیرون از سالن، همراه با فریبا اباذری و مژگان پارسا مقام مسئولیت عکسبرداری از چهره و چاپ برگه معرفی نامزدهای هر دو بخش را بر عهده داشتند.
* سید عباس میرهاشمی – که بارها با عنوان میرهاشمی نازنین از سوی عالمی خطاب شد – در فواصل برنامه بارها از سوی برخی حامیان به نامزدی در هیات مدیره ترغیب می شد.
* کمترین زمان سخنرانی متعلق به خانم میترا محاسنی بود که با سلام به حاضرین و تبریک به هیات مدیره و ابراز شادی از حضور در این مراسم خاتمه یافت.
* برنامه در ساعت ۱۵.۵۰ دقیقه آغاز و کمی بعد از ساعت ۲۲ با خروج حاضرین از سالن پایان یافت.

——————————————————————————————————————-

پایگاه عکس چیلیک ” ضمن تقدیر از یکایک دست اندرکاران این نشست، امید دارد که با همکاری دبیرخانه و اطلاع به هنگام از مراحل پیشبرد اهداف ذکر شده انجمن در اساسنامه، نهایت سعی خود را در اطلاع رسانی به جامعه ی عکاسان، مخاطبین، علاقمندان صرف نماید.
همچنین به نمایندگی از تمامی اعضای” پایگاه عکس چیلیک ”  از اعضای موسس این انجمن تشکر و برای هیات مدیره، توفیق خدمت، موفقیتی چشم گیر و عملکردی قابل تحسین آرزو دارد.

 

پیشین
۲۶ آذر ۸۸ یک روز ماندگار در تاریخ عکاسی ایران
پسین
نمایشگاه چهارده عکاس قاجار در عکسخانه شهر

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست