1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارش تصویری
  4. گزارش تشییع پیکر عکاس هنرمند ابوطالب امام+ گزارش تصویری

گزارش تشییع پیکر عکاس هنرمند ابوطالب امام+ گزارش تصویری

جامعه عکاسی کشور ظهر روز هجدهم اسفندماه با خبر درگذشت ” کورش سید ابوطالب امام ” مواجه شد که علاوه بر عکاسان، برخی هنرمندان سایر رشته های هنری همچون: مجسمه سازان و سینماگران و نقاشان را از شنیدن خبر درگذشت این عکاس متاثر کرد.

پاییز و زمستان سال جاری جامعه عکاسان ایران دو شخصیت را همچون ” بهمن جلالی ” و ” ابوطالب امام ” از دست داد که هر کدام به نوبه خود خسارتی غیر قابل جبران برای این صنف هنری محسوب می شود و در این میان چیزی جز رضای الهی به تقدیر نیست که التیام بخش این فقدان ها باشد.

گزارش تشییع پیکر عکاس هنرمند ابوطالب امام

مقارن با ساعت ۹ صبح امروز ۲۰ اسفندماه بنا به اطلاع قبلی، قرار تشییع پیکر ” کورش سید ابوطالب امام ” از مقابل خانه هنرمندان در تهران بود و آنچه زیبایی این مراسم را دوچندان کرد حضور پیش از موعد پیکر بود تا همچون دوران زندگی این مرحوم، گویای نظم ابوطالب امام باشد و میزبانی او از تمامی کسانی که به میهمانی اش می آمدند تا برای آخرین بار شاهد بدرقه این عکاس فقید باشند.
رفته رفته حضور جمعیت چشمگیرتر می شد و تنها آوای کلام الهی بود که در محیط مقابل خانه هنرمندان – که بارها شاهد حضور این عکاس فقید بود – به گوش می رسید.
بهت مانده در محیط، بهتی غریب نبود و به تازگی عکاسان کشور این حس را تجربه کرده بودند و اکنون بایستی دوباره مبهوت، عزیزی دیگر را تا قطعه هنرمندان بهشت زهرا”س” بدرقه می کردند.

حضور نامداران عرصه هنر همچون ایرج اسکندری و خسرو سینایی و بزرگان عکاسی و مسئولین انجمن های عکاسی نشانی بر آیین سپاس از این عکاس بود و آثار مانای او.
شاید نتوان تمامی حاضرین را برشمرد ولی تا چشم کار می کرد بزرگان و اساتید و عکاسانی بودند که به پاس قدردانی از رشادت های رزمندگی و عکاسانه این عکاس با پشتکار آمده بودند تا التیامی باشند بر همسر این عکاس بانو فرزانه افتخاری. عکاسانی چون: اصغر بیچاره، محمد صیاد، محسن شاندیز، اسماعیل عباسی، سیدعباس میرهاشمی، سیف الله صمدیان، رعنا جوادی، مهدی منعم، جعفر دانیالی، سعید صادقی، محمدحسین حیدری، ساعد نیک ذات، ساسان مویدی، فریدون گنجور، مجید دوخته چی زاده، حسین چنعانی، محسن راستانی، کمال الدین شاهرخ، منوچهر یگانه دوست، سعید محمودی ازناوه، اسماعیل داوری، یوسف گرامی، کاووس صادقلو، محمد رازدشت، اباصلت بیات، فرهاد سلیمانی، مجید ناگهی، مجتبی آقایی، سعید منزه، احمد نصیرپور، جواد پورسعید، حسین بهرامی، حسن قائدی، یلدا معیری، ساتیار امامی، منصوره معتمدی، فرزین شادمهر، ولی الله صابری، ابراهیم نبی پور، رسول اولیازاده، نصرالله حاجی حمید فروتن و …

اباصلت بیات اولین آغازگر جلسه بود که آیاتی چند از کلام ا.. مجید را قرائت کرد و بعد با درخواست مهدی سروری پیکر ” کورش سید ابوطالب امام ” از داخل آمبولانس به کنار جایگاه و در مقابل حاضرین بر روی دست های همرزمان دیروز و عکاسان پیشکسوت و نامداران حاضر با ذکر لااله الا الله به جایگاه منتقل شد و در کنار پیکر ” کورش سید ابوطالب امام “، صندلی چرخدار(ویلچر) او که سالها برش نشست و ساک و دوربین عکاسی اش بود که حضور عکاسان و خبرنگاران عکاس را به خود معطوف کرد.
کاووس صادقلو به نمایندگی از انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران نفر دومی بود که این متن را خطاب به عکاسان و هنرمندان و حاضرین در این آیین خواند.
سیدعباس میرهاشمی سخنران بعدی این مراسم بود که همچون همیشه با کلامی ساده و کوتاه از شخصیت ” کورش سید ابوطالب امام “گفت: صحبت زیادی ندارم؛ چون آن‌ها که باید ابوطالب را بشناسند، شناخته‌اند. او بیش از هر چیز به ماندگاری فکر می‌کرد و خودش هم با عکس‌هایش ماندگار شد. امیدوارم همه ما ایستادگی را از همین‌جا یاد بگیریم.

گزارش تشییع پیکر عکاس هنرمند ابوطالب امام

خسرو سینایی آخرین سخنران این مراسم بود که پیرامون ابعاد شخصیت حرفه ای ” کورش سید ابوطالب امام ” در قالب سخنانی موجز با حاضرین گفت: چندی پیش یکی از دوستان مطبوعاتی از من پرسید چرا این همه هنرمند از میان ما می‌روند؟ و بعد از آن دیدم که تیتر زد: «چه پوست‌کلفتیم ما!». ولی امروز که به یادم آمد، می یبینم خیلی هم پوست‌کلفت نیستیم. اگر معنی پوست‌کلفت ‌بودن استقامت و باور به زندگی باشد، باید از کسی یاد بگیریم که تا آخرین لحظه زندگی را باور داشت و به من آموخت استقامت یعنی عشق ورزیدن به کاری که می‌کنیم. او شرایط مالی درخشانی که نداشت هیچ! شاید گاهی در سختی هم به سر می‌برد. اما عشقش به زندگی به من آموخت که می‌توان استقامت بیش‌تری داشت.

سپس بر روی دستان قدرشناس حاضران، پیکر ” ابوطالب امام ” تا آمبولانس تشییع شد و پس از آن عکاسان و حاضران گروه گروه قرار بعدی حضورشان را در بهشت زهرا”س” می گذاشتند.
آنچه در این میان حائز اهمیت بود حضور عکاسان در سنین گوناگون جوانان و پیشکسوتان بود که تا آخرین قدم نیز حتی این عکاس را همراهی کردند.
ساعت ۱۲:۱۰ ظهر پیکر این عکاس پس از شستشو و تغسیل به سوی قطعه هنرمندان روانه شد و همزمان با ساعت ۱۲:۵۰ پیکر ” کورش سید ابوطالب امام ” در آغوش خاک قرار گرفت و از دست مشایعت کنندگان به آسمانیان سپرده شد.
این در حالی بود که با همکاری و هماهنگی سه گروه از انجمن های عکاسی: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، انجمن عکاسان ایران و انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران مراسمی در خور شان این عکاس برگزار شد.
این مراسم با پذیرایی خانواده از شرکت کنندگان در مراسم به صرف نهار پایان پذیرفت.

لازم به یادآوری است جلسه یادبود این عکاس فقید بعدازظهر روز جمعه ۲۱ اسفندماه از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶ در مسجدالجواد”ع” واقع در میدان هفت تیر تهران برقرار می باشد.

جهت مشاهده بخش اول گزارش تصویری ” پایگاه عکس چیلیک ” “اینجا” و بخش دوم “اینجا” کلیک کنید.

جهت مشاهده گزارش تصویری این مراسم در خبرگزاری فارس ” اینجا ” کلیک کنید.

پیشین
گزارش تصویری(۲): وداع با استاد بهمن جلالی
پسین
گزارش تصویری خاکسپاری ابوطالب امام، عکاس دفاع مقدس

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست