1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. گزارش دبیر سیزدهمین دوسالانه عکس ایران

گزارش دبیر سیزدهمین دوسالانه عکس ایران

سیزدهمین دوسالانه عکس ایران عصر روز گذشته در محل موزه هنرهای معاصر گشایش یافت.
به گزارش ” پایگاه عکس چیلیک ” پیش از گشایش نمایشگاه ها، مراسمی کوتاه برگزار شد و پس از صحبت های مجید ملانوروزی – مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و رییس موزه‌ی هنرهای معاصر و پیش از کلام مسعود زنده روح کرمانی، اسماعیل عباسی دبیر سیزدهمین دوسالانه عکس ایران گزارش خود را برای حاضرین خواند.

متن گزارش خوانده شده ایشان به این شرح است:

گزارش دبیر سیزدهمین دوسالانه عکس ایران

با سلام خدمت شما هنرمندان، هنردوستان و میهمانان گرامی،
خوشحالم که آغاز بکار نمایشگاه سیزدهمین دو سالانه عکس ایران را اعلام می کنم.
عدد سیزده برای سیزدهمین دو سالانه، عدد خوش یمنی بود، علتش را هم در آخر صحبت هایم خواهم گفت.
سیزدهمین دو سالانه، با فاصله ۲۷ سال از نخستین نمایشگاه عکس در سال۱۳۶۶ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود.
سیزده نمایشگاه، هرکدام با استدلال و منطق های زمانه خود ارائه شده اند. گاهی در حد یک مسابقه و جشنواره، گاهی با نگاه بین المللی، گاهی با اصرار به ملی بودن، گاهی بدون چاپ کتاب گاه با کتاب نفیس، گاهی صرفه جویانه و گاهی دست و دل بازانه، گاهی در نهایت خست عده ای از آن دفاع کرده اند و گروهی بر آن خرده گرفته اند.

عده ای به دلیل دولتی بودن از آن فاصله گرفته اند و انگشت شماری به دلیل حضور دبیر یا داوری خاص آثار خود را به دو سالانه عکس ارائه نکرده اند. عده ای به علت منزلتی که به حق یا به ناحق برای خود قائل بوده اند به میدان رقابت نیامده اند.
هرچه بوده، دو سالانه ی ما شده است همین که می بینید.

پیوسته شورایی به نام شورای سیاستگذاری، نه بر اساس نظر فردی و متکی به دیدگاه شخصی، که با روزها و ساعت ها طرح نظرهای موافق و مخالف و بحث های طولانی به نتایجی رسیده اند که محصول یک فرایند طولانی گفت و گو و خرد جمعی بوده است.
شورای سیاستگذاری سیزدهمین دو سالانه عکس ایران پس از بحث های بسیار داغ و با وجود برخی نظرهای مردد، سرانجام با اعلام فراخوان، دو گروه شرکت کننده را برای همراهی فراخواند.

گروه اول باید زیر عنوان آرت فتوگرافی آثار خود را ارائه می کردند؛ به صورت مجموعه عکس و به همراه گزاره یا استیتمنت. که در این بخش ۱۹ مجموعه برگزیده شد.
نحوه ارائه و چاپ و قاب را پذیرفته شدگان معین کردند.
دوتن از داوران نیز به آنها مشورت دادند.
در بخش دوم، آثار به صورت تک عکس بودند و رویکردی خلاقانه داشتند. سخت گیری داوران موجب شد در نهایت ۳۸ عکس در این بخش به نمایشگاه راه یابد.
انتخاب آرت فتوگرافی هم در شورای سیاست گذار، هم در هیت مدیره انجمن عکاسان ایران و هم در مدیریت وزارت ارشاد نگرانی آفرید. اکنون که نمایشگاه آماده شده است می توان سرفرازانه از آن دفاع کرد. می توان گفت تصمیم شورای سیاست گذاری درست بوده است. به همین دلیل است که می گویم عدد سیزده برای دوسالانه خوش یمن بوده است.

در نظر داشتیم و اعلام هم کرده بودیم که در کنار دوسالانه از دو عکاس پیشکسوت و دو بزرگوار تاثیر گذار در عکاسی ایران تجلیل کنیم . یکی از این بزرگواران در همان آغاز پوزش خواست و دیگری تا همین یک هفته مانده به گشایش نمایشگاه در کلام با ما بود اما به دلایل نا روشن از همراهی باز ماند. برای هر دوی این بزرگواران طول عمر و تندرستی آرزو می کنیم.

گفتیم امسال در کنار دو سالانه نشست های علمی برگزار کنیم . این امر به آقای دکتر مترجم زاده واگذار شد که طی ۵ روز و ۱۰نشست با حضور نزدیک به ۵۰ نفر مطابق برنامه ای که در اختیارتان قرار گرفته است(+) برگزار خواهد شد.

در پایان نمایشگاه مراسم اختتامیه خواهیم داشت که به آگاهی شما خواهد رسید در اینجا لازم می دانم سپاسگذاری کنم از:
۱. هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران که مرا برای دبیری سیزدهمین دو سالانه معرفی کرد.
۲.از آقای مجید ملانوروزی که همدلانه با برخوردی حرفه ای و عدم دخالت و اعمال نظر به من و همکارانم اعتماد کرد.
۳. از مسعود زنده روح کرمانی عزیز که پیوسته در همکاری سه دوره از دوسالانه ها پشتیبان من بوده است.
۴. از هیئت داوران به ویژه کیارنگ علایی که در طراحی نمایشگاه یاریمان داد. از هکاران موزه هم روابط عمومی هم بخش خدمات نمایشگاهی و از همکاران انجمن عکاسان هم روابط عمومی و هم دبیرخانه امور عمومی و تشریفات از همگی سپاسگزارم.
و سرآخر آن شعار همیشگی خود را تکرار می کنم که یک میلیون و ششصدو چهل و پنج هزارو یکصدو نود و پنج کیلو متر مربع برای عکاسان ما عرصه کوچکی نیست. کسی جای کسی را تنگ نکرده است.
سومین دوره ۱۰ روز با عکاسان نشان داد که کنارهم بودن اعضای انجمن های عکاسی و همدلی و همراهی آنان چقدر لذت بخش است.

کامروا باشید.

پیشین
برنامه نشست های تخصصی دوسالانه عکس ایران
پسین
ملانوروزی: بینال تهران جایگزین دوسالانه‌ها می‌شود

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست