1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. گزارش فارس از دفاع مقدس در «۱۰ روز با عکاسان»

گزارش فارس از دفاع مقدس در «۱۰ روز با عکاسان»

منبع: خبرگزاری فارس –

 

پایان انتظار ۳۵ ساله برای نمایش عکس‌های کاظم‌زاده/ این عکاس موقع عکس‌گرفتن درد می‌کشید

قاب‌های عکسی که از سال‌ ۵۹ تا به امروز منتظر دیده شدن بودند تا تلخی روزگاری که بر مام وطن رفت را بازگویند؛ عکس‌هایی از بانوی عکاس و شهید عکاس که برای نخستین بار به نمایش درآمده است.

خبرگزاری فارس: پایان انتظار ۳۵ ساله برای نمایش عکس‌های کاظم‌زاده/ این عکاس موقع عکس‌گرفتن درد می‌کشید

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، نخستین بار است که نگارخانه ممیز خانه هنرمندان ایران، این عکس‌های دیده نشده را تجربه می‌کند. عکس‌هایی از «مریم کاظم‌زاده» خبرنگار و عکاس و در جاهایی امدادگری که سال‌ها در جبهه‌های غرب و جنوب کشور ایستادگی کرد و هیچ وقت در مأموریتش کوتاهی نکرد؛ حتی بعد از زمانی که همسرش «اصغر وصالی» به شهادت رسید.

در ابتدای ورود به یکی از اتاق‌های نگارخانه، تابلویی روی دیوار نصب شده که روی آن نوشته شده است: «از سال‌ ۵۹ تا به امروز قاب عکس‌هایم منتظر دیده شدن بودند تا تلخی روزگاری که بر مام وطن رفت را برایتان بازگویند.. کسی مقصر هست یا نه؛ اینجا محکمه نیست .. می‌دانم هر زمانی قصه خودش را دارد و شاید دیروز را امروز نشاید. اما عکس‌ها می‌توانند امروز هم برای شما حرف داشته باشند… اکثر عکس‌های پیش روی شما مهر و آبان ۵۹ ثبت شده است».

هر کدام از عکس‌های مریم کاظم‌زاده کلی حرف برای گفتن دارد؛ مقاومت، درد و داغ عزیز، تابوت‌های خالی که قریب است پیکر شهیدی در آن قرار گیرد، گرسنگی و در نهایت وحدت مردم.

 

مریم کاظم‌زاده در نمایشگاهی از آثارش

 

با اینکه کوته‌نظران می‌گویند دفاع مقدس مخاطب ندارد، این طور که می‌بینیم، نمایشگاه از حضور بازدیدکنندگان خالی نمی‌شود که بیشترشان هم جوان هستند.

یکی از همین بازدیدکنندگان مرتضی زمانی است؛ وی جنگ را درک نکرده اما به عمق تک تک عکس‌های روی دیوار رفته و پشت سر هم آن را دنبال می‌کند؛ او درباره عکس‌ها گفت: این عکس‌ها دلخراش است؛ جنگ موضوع مورد علاقه من نیست اما خیلی نکات در این عکس‌ها دیده می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه که در این عکس‌می‌بینم این است که رزمنده‌ها و مردم ناچار شدند که در مقابل حملات دفاع کنند. کارشان ارزش زیادی دارد. اما در اصل نگاهم این است که کسانی که دنبال جنگ هستند، چرا چنین رفتاری می‌کنند؟! دیدن رفتار جنگجویانه آدم‌ها مرا اذیت می‌کند و از آدم‌ها دلسرد می‌شوم.

روی دیوار اتاق دیگری از نگارخانه ممیز عکس‌هایی از عکاس شهید «محسن چویدار» نصب شده است؛ عکس‌هایی که این جوان ۲۲ ساله طی ۳ سال از مناطق جنگی گرفته است؛ او سرانجام طی مأموریت عکاسی به شهادت رسیده و در گلزار شهدای آبادان آرام می‌گیرد.

 

عکس‌های شهید چوبدار

 

عباس میرهاشمی مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس درباره عکس‌های شهید چوبدار گفت: این مجموعه عکس‌ها از سال ۵۹ تا ۶۲ توسط شهید چوبدار گرفته شده است؛ در مجموع می‌توان گفت با اینکه وی ۲۲ ساله بود، تخصصی عکس گرفته و خیلی مبتکرانه است.

 

عکس‌های شهید چوبدار؛ ایستادن بانوی خوزستانی در مقابل سنگر عراقی

 

وی افزود: در یکی از کارهای شهید چوبدار تصویر بانویی دیده می‌شود که اسلحه به دست در مقابل سنگر عراقی‌ها ایستاده است. سنگری که عراقی‌ها در زمان اشغال خوزستان در منطقه ساخته بودند. این کادربندی حرفه‌ای نمونه‌‌ای از صدها عکس از این شهید است.

 

عکس‌های شهید چوبدار

 

میرهاشمی درخصوص جمع‌آوری عکس‌های شهید چوبدار گفت: شهید چوبدار این مجموعه را که عکاسی می‌کرد، برای ظهور به آقای احمد علیزاده‌نوحی می‌داد؛ آقای علیزاده از عکاسان حرفه‌ای آبادان است؛ وی این عکس‌ها را طی سال‌ها نگهداری کرده و بعد تحویل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس می‌دهد؛ ما هم طی برنامه «۱۰ روز با عکاسان» تصمیم می‌گیریم که این عکس‌ها را برای نخستین بار به نمایش بگذاریم.

این بخش از نمایشگاه با مخاطبان زیادی روبرو است؛ مهدی محمدپور یکی از بازدیدکنندگان است که وی عکاس بوده معمولاً در جشن تصویر سال شرکت می‌کند؛ وی اظهار داشت: من در دوران جنگ ۷ ـ ۸ ساله بودم؛ این عکس‌ها مستندی از جنگ است؛ در یکی از عکس‌ها دیدم جوان کم سن و سال شهید شده و پیکرش روی زمین افتاده است. در این عکس می‌توان احساس کرد که عکاس همزمان با گرفتن عکس، درد می‌کشید. 

 

عکس‌های شهید چوبدار؛ نظر بازدیدکننده درباره این عکس دردکشیدن عکاس است.

 

وی یادآور شد: دل و جرأت این عکاس برای حضور در منطقه و علاقه برای ثبت لحظات جنگ ستودنی است. الان هم از یک طرف کسانی هستند که از طبیعت عکاسی می‌کنند اما عکاسان شجاعی داریم که برای ثبت مقاومت رزمنده‌ها از سوریه و عراق و مدافعان حرم عکس می‌گیرند.

 

عکس‌های شهید چوبدار

 

و اما بخش دردناک این نمایشگاه، مربوط به عکس‌هایی می‌شود که به دلیل تغییر و شاید تخریب نگاتیوها شبیه آثار موزه‌ای شده‌اند؛ عکس‌هایی که گاهی به قیمت جان یک عکاس جنگ تمام شده است. در این تابلوها معمولا قارچ‌ها و کپک‌های روی فیلم است که بعد از چاپ به شکل گیاهان رشد کرده و شاید ریزش برف دیده می‌شود.

 

تخریب عکس‌های دفاع مقدس

 

عباس میرهاشمی درباره این عکس‌ها گفت: نزدیک به ۳ دهه است که از خلق این آثار می‌گذرد و کپک‌ها و خط و خش‌هایی که روی آن ایجاد شده بیان جدیدی به همراه دارد.

وی ادامه داد: در حال تلاش هستیم که مانع آفات این آثار بشویم و این آثار به بهترین شکل ارائه شود. اما آسیب‌هایی که به عکس‌ها و نگاتیوهای جنگ را وارد شده نگران کننده است.

 

تخریب عکس‌های دفاع مقدس

 

مدیرانجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس بیان داشت: در بین این عکس‌ها، آثار عکاسان حرفه‌ای و رزمنده‌ها دیده می‌شود؛ با اینکه ۲۷ سال از پایان جنگ می‌گذرد، این آثار، موزه‌ای شده و زود است که آثار جنگ در این مدت کوتاه به این روز بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع عزم ملی برای نجات این عکس‌ها لازم است چون اینها اسناد تاریخ ما هستند.

انتهای پیام/ج

پیشین
اسناد برده‌داری قاجاریه رسانه‌ای شد+تصاویر
پسین
نمایش آثار ۹ عکاس در «تصویر کوچک، آینه بزرگ»

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست