1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. گفت وگو با مژگان طریقی درباره نمایشگاه عکس « همچو این می »

گفت وگو با مژگان طریقی درباره نمایشگاه عکس « همچو این می »

در پی حضور سرکار خانم مژگان طریقی، به عنوان یکی از بانوان عکاس در آیین گشایش مجموعه آثار دومین نمایشگاه گروهی عکاسان ” پایگاه عکس چیلیک ” گروه خبر و گزارش این رویداد گفت وگویی کوتاه را با این کارشناس عکاسی انجام داده است که از نظر می گذرد.
ایشان علاوه بر اینکه در گروه نخستین دانش آموختگان عکاسی از دانشگاه تهران و دانشکده هنرهای زیبا می باشند دبیر و داور چندین جشنواره و سوگواره هم بوده و در حال حاضر مدیریت موزه عکسخانه شهر را عهده دار هستند.

• ارزیابی شما از عکس های ارایه شده در این نمایشگاه چیست؟
ابتدا لازم می بینم توضیح بدهم که من در ارتباطی نزدیک با تورهای عکاسی ” پایگاه عکس چیلیک ” هستم و این نکته باعث شده که یک آشنایی ابتدایی با عکاسان این نمایشگاه داشته باشم.
من در چند مقصد تور عکاسی چیلیک به شهر یزد و اردکان و همچنین جنگل ابر همراه با بعضی از این عکاسان جوان بودم. کارهای عکاسی آن تور را در روز نخست بررسی کردیم و به نسبت همان کارها، عکس های این نمایشگاه را که مقایسه می کنم باور دارم که کیفیت نگاه این عکاسان از آن مرحله دانشجویی بالاتر رفته و به یک بلوغ مناسب رسیده است. احساس می کنم این عکاسان در پی جستجوهایی مناسب و هدفمند راه عکاسی و فعالیت شان را پی گرفته اند.

• کمی بیشتر در مورد عکس دانشجویی و عکس هایی هدف دار توضیح بفرمایید؟
تعریف ما از کار دانشجویی این است که عکاسان در بدو آموزش های ابتدایی و پایه، دارای نوعی کنجکاوی و تجربه گرایی هستند که شاید تنها با یک فرم ساده، موضوعی سطحی و یا یک اتفاق پیش پا افتاده اقدام به عکسبرداری می کنند ولی اتفاقی که در مجموعه نگاه های این نمایشگاه ما مشاهده می کنیم چیزی متفاوت تر یا به عبارتی کامل تر از این نوع نگاه است. شما با یک نگاه ساده و یک شناخت نسبی می توانید جنس و هویت نگاه بعضی از عکاسان را در مجموع آثار ارایه شده تشخیص بدهید که این تشخیص در نوع خودش یک موفقیت جدی است.

آیا نوع و نظام آموزشی مستتر در تورهای عکاسی چیلیک را با توجه به جوان گرایی و آموزش های غیرمستقیم تایید می کنید؟ آیا همراهی برخی اساتید در عکاسی و این سفرها می تواند برای نگاه جوان مفید باشد؟

گفت وگو با مژگان طریقی درباره نمایشگاه « همچو این می » ببینید! ما بایستی در ابتدای بحث آموزش مقوله ی خلاقیت و تقویت اعتماد به نفس را در جوان جدی بگیریم.
البته که دانش و اطلاعات هم در کنار تجربه پیش کسوتان و مجربین در جایگاه تاثیرگذاری است ولی برای متمایز شدن و ماندن بایست که خلاقیت را در مراحل مختلفی داشته باشید. به طور قطع یک سری آموزش ها در عکاسی اکتسابی و سری دیگری هست که در ذات و شخصیت عکاس و علاقه مند به عکاسی باید شناخت و نسبت به آن اطمینان داشت.
اعتقاد دارم که آن چیزی که باعث می شه که در کنار یک معلم خوب و یک گروه سالم و برنامه ریزی صحیح موفق باشید تعریف یک پروژه و یا یک سبک نو در نوع نگاه و عکاسی است.
این تلاش ها تنها در صورتی که به اهدافی چون تشخیص هدف، تعیین هویت و تمایز در شکل عکاسی و … برسد می تواند موفق و ماندگار باشد چرا که امروزه خلاقیت است که می تواند در میان انبوه تولیدهای عکاسی نگاه را متمایز کند.

آیا پرداختن به پروژه های مدت دار می تواند برای این گروه از عکاسان مفید باشد؟
همینطوره! اگر این اتفاق بیافتد هم شناخت عکاس از خودش تکمیل می شود و هم معرفی عکاس به جامعه هنری به شکل صحیحی انجام می شود. این عکاسان با توجه به قدرت نگاه و اشتیاقی که به هنر عکاسی در ” پایگاه عکس چیلیک ” دارند با تعریف کردن پروژه های موضوعی و مدت دار یک ساله، دو ساله و یا چند ساله آثار شاخص تر و متمایزتری می توانند برای ارایه به جامعه داشته باشند.

• نظر شما پیرامون استقلال حرکت و فعالیت مستقل عکاسان بی هیچ گونه دریافت حمایتی از نهاد یا ارگان متولی چیست؟
ابتدا عرض کنم که باید به شخصیت جوان، چه در موضع کلام و چه در میدان عمل بها داد. اینکه باید به بزرگترها و پیشکسوتان احترام گذاشت یک وظیفه است ولی دنیای امروز برای جوان و در اختیار جوان و متعلق به جوان ها است. اینکه امروزه با پیشرفت تکنولوژی شما می بینید جوان های ما کارهایی تولید می کنند که در آثار بزرگترها و حتی پیشکسوتان هم به این قدرت و ظرافت یافت نمی شود بخش عمده اش برعهده علم و فناوری است که اغلب در حیطه تمایلات و تجربیات جوانان است.
تجربه اثبات کرده که هر کاری برای مانایی در دنیای امروز اگر با نظارت و حمایت بر عهده جوان گذاشته شود و به تفکر و ایده های هنری جوانان سپرده شود نتیجه دار و اثربخش خواهد بود. این روش برنامه ریزی و هدایت های مستقل، بهترین روش جلب، جذب، حمایت و هدایت تاثیرگذار برای جوان نیز می تواند باشد.

• نظرشما پیرامون فضای آموزشی و محیط فرهنگی تورهای عکاسی چیلیک که در آنها شرکت هم داشته اید، چیست؟
به نظرم با توجه به محدودیت هایی که به ویژه خانم ها در انتخاب محیط های سلامت و فرهنگی دارند این تورها موقعیت مناسبی برای تجربه و تقویت دانش عکاسی است.
بدون تردید با توجه به شرایط جامعه دیگر نمی توان به این سادگی یک سفر عکاسی را به تنهایی برنامه ریزی کرد ولی شرکت در تورهای عکاسی چیلیک این موقعیت را به سادگی تمام در اختیار همه علاقه مندان و دانشجویان قرار داده است که استفاده کنند.

عکس خبر: مهدی طاهری
گفت وگو از: سیدصادق موسوی

 

پیشین
جشنواره فیروزه چهارم به هیچ عنوان در شان تبریز و عکاسان تبریز نبود
پسین
دومین روز «ده روز با عکاسان» برگزار می‌شود

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست