1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. یادداشت : نمایشگاه عکس تقریب در غیاب عکاسان تقریب

یادداشت : نمایشگاه عکس تقریب در غیاب عکاسان تقریب

نمایشگاه عکس خبری تقریب دستاورد جشنواره ای با همین عنوان است که روز گذشته با حضور «احسان رافتی» دبیر این جشنواره و معاون خبر خبرگزاری تقریب گشایش یافت.
یکی از عکاسان صاحب اثر در پی اطلاع رسانی پایگاه عکس چیلیک مبنی بر روز و زمان و موقعیت نمایش عکس های راه یافته از این نمایشگاه دیداری داشت و در پی دیدار از این نمایشگاه، نقطه نظراتی را با برگزارکننده در قالب یادداشت درمیان گذاشت.
متن دریافتی از سوی حسین عصاری آرانی ، عکاس صاحب اثر در این نمایشگاه به این شرح است:
—————————————————————————————————————————————————————————————————————–
این روزها، روزهای مبارکی است. امت اسلام در زیر سایه پر برکت پیامبر مسلمانان و به مناسب سالروز میلاد آن حضرت، پیمان وحدت و همدلی را که وی به جهان معرفی کرد، تازه می کنند.

برای جامعه هنری نیز خبرهایی خوب در این روزها منتشر شده که از جمله آن جشنواره عکس تقریب است. بانیان این جشنواره بی شک با درکی درست به اهمیت رسانه عکس در رساندن پیام همدلی و همبستگی جامعه اسلامی پی برده اند که خشت اول این جشنواره را بنا نهادند و ادامه آن اسم و رسمی نیکو برای ایشان خواهد بود.
روز ۱۳ آذر ماه نمایشگاه عکس های برگزیده این جشنواره عکس بنا بر اعلام دبیرخانه با تعداد ۷۳ قطعه عکس از ۳۷ عکاس در نگارخانه خانه عکاسان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به نمایش در آمد. برای رعایت انصاف باید گفت هم تیم داوری، هم تیم اجرا و هم بسیاری از افرادی که عکس هایشان به نمایشگاه راه یافته، نام های آشنا در عرصه ی هنر عکاسی هستند.

به عنوان یکی از عکاسانی که آثارش به نمایشگاه راه یافته نکاتی را برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره و برپایی نمایشگاهی در خور شان عنوان و جایگاه عکاسی ایران و نمایش آثار در حوزه بین المللی بیان می کنم.
با وجود این که حامی اصلی جشنواره یک رسانه خبری است، با توجه به شواهد و بررسی رسانه های مختلف به نظر می آید برگزارکنندگان -با وجود زمان اندکی که در اختیار داشتند- نتوانسته اند آن طور که شایسته چنین جشنواره ای است، پوشش رسانه ای داشته باشند.
برگزار کنندگان نخستین جشنواره عکس خبری تقریب، جا داشت که سنگ بنای این اولین را با قدرت و همّت بیشتری می گذاشتند.
با توجه با این که سی یکمین دوره کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران در حال برگزاری است، بانیان این جشنواره با این توانایی بالا می توانستند با برنامه ریزی مناسب تر و پیش نگری ها و پیش بینی های غیرعجولانه، استفاده های بسیار بهتری از پوشش خبری بخش نمایشگاه عکس این جشنواره عکس داشته باشند.

فشردگی و حجم کاری در برنامه هایی که برگزار کنندگان آن درگیر هدف بزرگتری(کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی) هستند بر کسی پوشیده نیست؛ اما این امکان وجود داشت که با ایجاد نظام اجرایی، تقسیم کار و برنامه ریزی بهتر این جشنواره عکس نقش قدرت مند تری در زمینه تقریب ایفا کند.

نمایشگاه عکس این جشنواره عکس در نگارخانه خانه عکاسان حوزه هنری برپاست، با پیشنه داوران و نگاه منصفانه جز در برخی سوژه ها در مکان های خاص که عکاس با محدودیت هایی مانند منع حمل دوربین رو برو بوده اند، نمی توان ایرادی به عکس های انتخابی گرفت و این نشانه از دقّت خوب داوران را در مسیر ارزیابی حکایت می کند؛ اما جا داشت نمایش عکس های راه یافته، چیدمان آثار، دسته بندی عکس ها در محور های اصلی جشنواره مطابق با متن فراخوان صورت می گرفت.

بایستی قبول کنیم که نمایش آثار در زیر سایه عنوان وزین یک کنفرانس بین المللی در حوزه ادیان، گزاره های در خور این عنوان را طلب می کند و به حق هیچ یک از فاکتورهای ارایه، حامل شایستگی این عنوان وزین نبوده است.

مناسک اسلامی، اقوام و مذاهب اسلامی و مقاومت اسلامی (مبارزه با تکفیر و صهیونیسم) محور های اعلام شده در متن فراخوان جشنواره عکس تقریب است.
نمی توان منکر تنوع عکس های منتخب در این حوزه ها شد؛ اما در مواردی انتخاب داوران (شاید به دلیل نبود تنوع در عکس های رسیده) گرایش بیشتری به مناسک شیعی داشته است.
در بدو موقعیت ورودی نمایشگاه عکس، قاب بزرگی (چندین برابر دیگر قابهای موجود) قرار گرفته و بیشتر از هر چیز تاکید بر مناسک شیعه را تایید می کند. مجموعه عکسی برای نمایش همبستگی مردم کشور های مختلف با پرچم کشورهایشان در پیاده روی اربعین حسینی.

عنایت معصومین(علیهماالسلام) در این سالها در حفظ اسلام و وحدت اسلامی بر کسی پوشیده نیست، اما کم رنگ تر نشان دادن برخی مناسک و تاکید بر برخی دیگر در این گونه جشنواره های فرهنگی-هنری و کنفرانس هایی که داعیه تقریب مذاهب و همدلی ادیان و همبستگی میان اهل کتاب دارند، در رسیدن به هدف والای وحدت اثر منفی خواهد داشت.

قسمت قابل توجهی از نمایشگاه عکس به نمایش آثار جبهه مقاومت در کشورهای: عراق و سوریه و همچنین عکس های مسلمانان آواره میانماری پرداخته است. نمی توان کتمان کرد که نمایش اینگونه آثار به علت خاص بودن سوژه و دسترسی محدود عکاسان ایرانی (حتی در خبرگزاری ها) توجه بیشتری را نسبت یه دیگر آثار جلب می کند.
نخست اینکه ارزش خبری این گونه عکسها با دیگر آثار نمایش داده شده به هیچ عنوان قابل قیاس نیست به گونه ای به راحتی می توان ادعا کرد بیشتر آثار نمایش داده شده در زیر سایه این آثار محو می شوند.
دوم اینکه رسول الله(ص)، پیامبر رحمت و امنیّت، مهربانی و خوشرویی شناخته می شود؛ معروف ترین صفاتی هم که ذات اقدس باریتعالی را می شناسیم رحمانیّت و رحیمیّت ایشان است.
آیا بهتر نبود زیر پرچم وحدت اسلامی ، بیشتر بُعدِ ” رُحَمآءُ بَینَهُم” را نمایش می دادیم تا ” اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ”؟
در نظر داشته باشیم که قسمت اصلی مقاومت اسلامی با همبستگی مسلمانان شکل می گیرد.
با توجه به اینکه مسئولان اجرایی و فکری این جشنواره به خوبی نقش تاثیر گذار هنر به خصوص عکس و عکاسی را در گسترش وحدت اسلامی می دانند، این جشنواره عکس می توانست و می تواند محفلی ارزشمند برای گسترش همبستگی اسلامی و گسترش تاثیر گذاری آن با استفاده از هنر و عکاسی باشد.
در آیین افتتاحیه هیچ عکاس یا صاحب نظری در این حوزه حضور جدّی نداشت و در بین سخنرانان این مراسم ، ابراز نظری کوتاه نیز نکرد. این در حالی است که شناخت جامعه عکاسان خبری و مطبوعاتی از شخص دبیر جشنواره ، شناختی مثبت و نگاهی کاملا قابل اعتناست که در کمترین زمان ممکن به دعوت و درخواست ایشان پاسخ دادند.
البته که جای خالی کارگاهی برای نقد و بررسی عکس های حاضر و حتی بررسی چگونی ثبت آثار توسط عکاسان در مرکزی معتبر و مکانی مناسب، بسیار حسّ می شود.

مسئولان اجرایی این جشنواره در دیگر جشنواره ها ثابت کرده اند که می توانند برنامه ریزی ای در خور و در شان جشنواره های اصولی و حرفه ای داشته باشند؛ ای کاش از سوی برگزارکننده جشنواره عکس خبری تقریب هم توانِ تشخیص این مهم وجود داشت که ایده و انتخاب سلامت ایشان، نیازمند برنامه ریزی و اجرایی غیرمخدوش و حرفه ای است تا بواسطه ی حمایت متمرکز در این راه و این حرکت، گروه های مخاطب متنوع و وسیعی را در راستای هدف والا و درک عنوان «تقریب» به خود جذب می کرد.
حسین عصاری آرانی
عکس ها: خبرگزاری تقریب

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه عکس جشنواره عکس تقریب برگزار می شود
پسین
نمایشگاه عکس اربعین در دانشکده خبرگزاری فارس

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست