1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. یادداشت: پذیرش و جبران خطا، مصداق اخلاق حرفه ای است

یادداشت: پذیرش و جبران خطا، مصداق اخلاق حرفه ای است

در روند روزمره زندگی بشر وسعت کار و تمرکز بر هر رفتاری در حال جریان است و عامل انسانی با خطایی گاه می تواند به اصطلاح دست از پا خطا کند! و مگر خطا جز جدایی ناپذیر عنصر تلاش و پیشرفت نیست؟
حال اگر در این ورطه گرفتار شد و خطایی را مرتکب شد، بایستی چه کند؟
چندی پیش یکی از روزنامه های کشور با درج عکسی از مدیر عامل شرکت ملی نفت ، به رسم متداول نام عکاس را در حاشیه عکس نوشت: « حجت سپهوند » . اما نام ثبت شده در حاشیه عکس مربوط می شد به دبیر سرویس عکس روزنامه و نه عکاس !
اما چطور و چگونه این خطا پیش آمده است ؟ و واکنش عکاس و مدیر صفحه و دبیر سرویس عکس و خبرنگار در مسیر جبران این خطا چگونه بایستی باشد؟
این خطا مربوط به روز سه شنبه ۱۵ تیر ماه بود که به واسطه یک اشتباه سهوی روی داد . متن مرتبط با مدیر عامل شرکت ملی نفت آماده انتشار بود و عکسی از ایشان در کار نبود! به رسم معمول اغلب رسانه های نوشتاری ، شخص صفحه بند با یک جستجوی ساده در شبکه به پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران (nioc.ir) می رسد و با یافتن تصویری از مهندس علی کاردُر تصویر ایشان مطابق با نمونه تصویر برای متن روزنامه انتخاب می شود.
روزنامه تعادل مجتبی محسنی
در این میان نشان پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران بود که در پای عکس درج شده بود و قطع و برشی بود که در عکس ایجاد شد تا نشان شرکت هم حذف شود که با این کار بخش مهمی از ترکیب عکس نیز حذف می شود و در ادامه به عنوان نام عکاس آن می شود که روایت شد.
این اتفاق به تعطیلات پایان ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر برخورد می کند تا روز شنبه که روزنامه تعادل در ستون سمت چپ و نیم صفحه پایین صفحه نخست عبارت « اصلاحیه » را با چنین متنی می آورد:
photo_2016-50« عکس صفحه اول روز سه شنبه گذشته متعلق به آقای مجتبی محسنی از شانا بود که به اشتباه نام حجت سپهوند درج شده بود. »
این رویداد حاوی نکاتی صحیح از به کار گیری « اخلاق حرفه ای » در کار مطبوعات و رسانه است و از این حیث لازم به مرور می باشد:
۱- اشتباه و خطای غیرعمدی امری اجتناب ناپذیر است. رفتار عکاس صبورانه و متین بود و پیگیری انجام شده توسط ایشان از دفتر روزنامه به نرمی انجام گرفت.
۲- این اتفاق همان روز – سه شنبه – به دفتر انجمن عکاسان صنفی مطبوعات ایران اطلاع داده می شود که دفتر انجمن بر حسب وظیفه صنفی ، درخواست ارسال اطلاعات مکتوب می نماید تا روند بررسی و نتیجه را دست دست بگیرد.
۳- عوامل روزنامه به جز بحث اصلاح کادر عکس که امری دقیقا خطا است بسیار متین و دقیق عمل می کنند و مطابق با وعده در شماره یکشنبه ۲۰ تیر ماه ، با درج اصلاحیه نام عکاس عکس را اصلاح می کنند. البته همانطور که اعلام شد مجتبی محسنی عکاس پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران است و ارتباطی با شانا -شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی- ندارد.
۴- در تمامی طرفین درگیر با این خطای غیرعامدانه اخلاق حرفه ای رعایت شده است . نهایت این اتفاق گفت وگوی صمیمانه مان دبیر سرویس عکس روزنامه بوده که با عکاس عکس انجام شده است.
۵- « اخلاق حرفه ای » در هنر و دانش عکاسی فتوژورنالیسم یا عکاسی مطبوعاتی از جایگاهی بسیار حساس تر در سایر شاخه ها برخوردار است . موارد بسیاری در ذهن عکاسان مطبوعات از عدم رعایت این گزینه وجود دارد که مثال زدن آنها خارج از حوصله اعداد و مرور است ولی ماجرای این رویداد تا نتیجه ای که به دست آمد می تواند الگویی مناسب باشد در رعایت اخلاق حرفه ای در حل و فصل یک خطای ساده! و غیرعامدانه. رفع مشکلات اینگونه با صرف صبوری و حُسن نیت و متانت در اعلام و برخورد و پیگیری و اطلاع رسانی بدون تردید به سرانجامی رضایت بخش می تواند منجر شود.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه عکس « چهار گوشه » در فرهنگسرای نیاوران
پسین
کارگاه عکاسی مستند در همدان

به تازگي منتشر شده

۳ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • جواد میرزاپور
    ۲۴ تیر ۱۳۹۵ ۱۲:۵۳

    خداروشکر که کم کم این مسوولیت پذیری ها را داره نمود پیدا میکنه.
    انشاءالله که بقیه هم الگوپذیر باشن

    پاسخ
  • امیدوارم همه ما و مطبوعات ما به یک “تعادل” اینچنینی برسند

    پاسخ
  • آقای محسنی از عکاسان بنام صنعت نفته و اسمش برندی برای عکسهای نفت و گاز به حساب میاد. حالا باز جای شکرش باقیه که روزنامه در برخورد با این قضیه و جبران مافات، اخلاقی عمل کرده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست