1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. یک آلبوم عکس قدیمی دلیل نامگذاری خیابانی بنام خراسان در ایتالیا شد

یک آلبوم عکس قدیمی دلیل نامگذاری خیابانی بنام خراسان در ایتالیا شد

یک آلبوم عکس قدیمی از یک عکاس ایتالیایی دلیل نامگذاری خیابانی به نام خراسان /khorasan در ایالت ماترا در کشور ایتالیا شد.
آلبوم عکس قدیمیطرحی که حرکت اولیه آن، حدود صد و هفتاد سال پیش، توسط “آنتونیو جانوتزی” نظامی ماترایی، در مشهد آغاز شد؛ پس از سال ها پژوهش در ایران؛ و چند سالی پژوهش در “ماترا”، با پیگیری آقای قولی رایزن فرهنگی ج. ا. ایران در رم و همکاران ایشان، یازدهم اکتبر ۲۰۱۹ م. منجر به نامگذاری خیابانی در شهر “ماترا” ایتالیا به نام خراسان شد.

این اتفاق نادری است؛ که نیاز به بذل توجه بیشتر افراد؛ نهادها؛ و سازمان های ذی ربط دارد؛ و بی توجهی به مؤلفه ها؛ و دست اندرکاران؛ و روند پیشبرد آن در ایران و ایتالیا، نادرست به نظر می رسد.

پیش از آن که، نمایندگان دو شهرداری مشهد و “ماترا” در نشست مطبوعاتی این رخداد حاضر شوند؛ و تشریفات این مراسم را به جا آورند؛ مدت زمانی مدید، تحقیقات؛ رایزنی ها؛ و تلاش های بسیاری در جریان بوده؛ که بی توجهی به آن، مروج آن گونه بی مهری‌هایی است؛ که جز به بی انگیزگی برای اهتمام به این گونه فعالیت های موثر و ماندگار در دیپلماسی فرهنگی نخواهد انجامید.

آلبوم عکس قدیمی“پاسکواله دوریا”؛ روزنامه نگار ایتالیایی اهل “ماترا”؛ در جریان پژوهش های این طرح، یک بار به دعوت دکتر جعفری مذهب؛ ایرانشناس متوفی؛ و بار دوم به دعوت نسرین ترابی؛ پژوهشگر تاریخ عکاسی، به ج.ا.ایران سفر کرد؛ که در جریان سفر دوم؛ به همراه نسرین ترابی؛ با همکاری غیر انتفاعی رضا جعفرزاده، یک فیلم مستند چهل و پنج دقیقه ای در خصوص “آنتونیو جانوتزی” تهیه نمودند.

 

نسرین ترابی این طرح را، اسفندماه ۱۳۹۷ به حمید بیات؛ سفیر ج.ا.ایران در ایتالیا و اکبر قولی رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا معرفی نمود؛ که با پشتکار و تلاش این مجموعه، سلسله برنامه های فرهنگی “از مشهد تا ماترا” شکل گرفت.

این طرح، که برپایی نمایشگاه عکس های قدیم و جدید مشهد مقدس از آثار “آنتونیو جانوتزی” و محمد خوشرور، و برگزاری همایشی با حضور “پاسکواله دوریا” و نسرین ترابی در خصوص آن را در بر می گرفت؛ تحقق هدف بزرگی در دیپلماسی فرهنگی ج.ا.ایران در ایتالیا را در دستور کار داشت: نامگذاری خیابانی به نام یکی از مهم ترین استان های ایران؛ و مراکز تشیع در جهان؛ یعنی خراسان، در پایتخت فرهنگی اروپا.

آلبوم عکس قدیمیچنین نامگذاری ای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، هرگز در ایتالیا رخ نداده بود؛ و اینک در اوج اسلام هراسی و ایران هراسی در این کشور؛ با خواهر خواندگی پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۹ م. و توس؛ شهری در استان خراسان؛ که خود پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ م. بوده؛ و نصب سردیس حکیم ابولقاسم فردوسی در مجاورت خیابان خراسان شهر “ماترا” نیز همراه گردیده بود.

این به معنای تحقق کلیه اهداف این طرح ؛ با توان هم افزایانه مشارکینی بود؛ که هر یک به سهم خود در توفیق آن نقش داشته؛ و اینک شاهد چیده شدن میوه آن با بازوی دیپلماسی فرهنگی رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در ایتالیا از شاخه بودند؛ که با مصوبه شهرداری و شورای شهر مشهد؛ و حضور نمایندگان آن ها برای به جا آوردن تشریفات نامگذاری، بر سفره منافع ملی نهاده می شد.

اما در ادامه؛ به طور ناباورانه ای، گزارش هایی از سوی نمایندگان شهرداری و شورای شهر مشهد به اصحاب رسانه داده شد؛ که نیاز به بازنگری دارد:
به گزارش ایسنا، حمیدرضا موحدی‌زاده؛ نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد در هفتاد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر مشهد در صحن علنی شورای اسلامی این شهر اظهار داشته است:
” مشهد در سال ۲۰۱۷ پایتخت کشورهای اسلامی شناخته شده بود. این موضوع به ذهن شهردار ماترا رسید؛ و با رایزنی سفارت ایران، دعوتی از مدیریت شهری مشهد انجام داده بودند؛ که من در آن مراسم شرکت کرده؛ و تلاش کردم؛ نام و آوازه شهر مشهد از امام رضا(ع) تا ابوالقاسم فردوسی را در آن شهر و پایتخت ایتالیا، یعنی رم، در فرصت‌هایی با رسانه و کنفرانس‌ها معرفی کنم”.
ایشان همچنین گفته اند:
آلبوم عکس قدیمی” من از بزرگ‌ترین پارک رم بازدید کردم؛ که مجسمه فردوسی در میدان مرکزی آن نصب شده بود… چند قدم آن طرف‌تر مجسمه نظامی را نصب کرده بودند؛ که نوشته بود؛ متعلق به کشور آذربایجان است. از سفارت ایران سوال کردم؛ که چرا از این موضوع دفاع نکردیم؛ و گفتند: سفارت آن‌ها زودتر اقدام کرده است. بنابراین من از سفیر خواستم؛ در این موارد دفاع بهتری داشته باشند. مجسمه فردوسی مهجور شده بود؛ که گفتیم بیشتر در این زمینه کار کنند”.

وظیفه دارم؛ به عنوان یک مطلع اعلام نمایم: این دو ادعا ، کذب محض است.
کذب بودن ادعای اول، با نظری اجمالی به شرح سابق الذکر روند شکل گیری و اجرای این طرح مشخص می گردد؛ و کذب بودن ادعای دوم نیز، با مراجعه به مستندات موجود؛ و تکذیب گفته های ایشان توسط سفیر ج.ا.ایران در ایتالیا آشکار می شود.

مطابق مستنداتی که حتی در فضای مجازی نیز قابل دسترسی است؛ زمانی که در سال ۲۰۱۲ م. مجسمه نظامی به عنوان شاعر آذربایجایی در شهر رم نصب شد؛ سفارت ج.ا. ایران و رایزنی فرهنگی طی ملاقات و مکاتبه با شهردار رم و مسؤلین وزارت امور خارجه ایتالیا، برخوردهای لازم را انجام داده؛ و حتی نشستی در این خصوص، در محل کتابخانه ملی شهر رم؛ با حضور سفیر آذربایجان ترتیب داده اند.

نسرین ترابی

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
یادداشت : ادعّای عکاس کاخ سفید بر یک رویداد و حواشی آن
پسین
نگاهی بر مجموعه عکس «لورن کراسرز» با عنوان «نقاب بر چهره معترض ها»

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست