1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. ۲۰ هزار فریم عکس از جبهه‌ها گرفتم/ با عکس‌هایم زندگی می‌کنم

۲۰ هزار فریم عکس از جبهه‌ها گرفتم/ با عکس‌هایم زندگی می‌کنم

منبع: خبرگزاری مهر –
علی فریدونی عکاس دوران دفاع مقدس با حضور در ویژه برنامه تلویزیونی «شابک» گفت که بیش از ۲۰ هزار فریم عکس نگاتیو از جبهه گرفته است.

علی فریدونی

به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته برنامه «شابک» میزبان علی فریدونی، عکاس دوران دفاع مقدس بود. برنامه ای که ویژه سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر از شبکه سوم سیما پخش شد.

این عکاس با حضور در این برنامه به تشریح دوران حضورش به عنوان عکاس در جبهه های جنگ پرداخت و گفت: از سال ۱۳۴۸ عکاسی را به صورت تجربی از عکاسخانه شروع کردم. با شروع جنگ تحمیلی عکاسی را به صورت تجربی شروع کردم. از سال ۱۳۶۱ آقای دکتر خرازی دوربین های جدید را برای ما از ژاپن خرید ولی ما همچنان به دوربین های قدیمی عادت داشتیم. برای همین علت نیز باید در صحنه ها خیلی به سوژه ها نزدیک می شدیم که این موضوع حس های بسیار قوی را در ما عکاسان ایجاد می کرد.

این عکاس دوران دفاع مقدس ادامه داد: نخستین عملیاتی که آن را تجربه کردم عملیات شکست حصر آبادان بود. من ۴۵ روز در شهر آبادان بودم و عکس های زیادی گرفتم که برایم یک درس بزرگ زندگی و حرفه ای بود.

فریدونی گفت: من در دوران دفاع مقدس در حدود ۲۲ الی ۲۳ عملیات کوچک و بزرگ حضور داشتم. بیش از ۲۰ هزار فریم عکس نگاتیو از دوران و جبهه های جنگ گرفتم و چون فرد دل رحمی بودم سعی می کردم که از صحنه های دلخراش عکس نگیرم.

وی با اشاره به تحریم های دوران دفاع مقدس ادامه داد: در آن دوران ما هم تحریم بودیم و هم اینکه عکس های ما در مجلات و روزنامه ها کار نمی شد. حتی در مسابقات عکس هایمان را راه نمی دادند اما یادم هست یکی از عکس های ما آنقدر قوی بود که یونسکو مجبور شد تا آن عکس را بپذیرد و به آن دیپلم افتخار و جایزه بدهد.

این عکاس دوران دفاع مقدس در پایان گفت: بیشتر زمان مطالعه من صرف دیدن عکس هایی که گرفته ام می شود. در حقیقت من با عکس های خودم زندگی می کنم. من مطالعه تصویری دارم و با عکس هایی که در طول این سال‌ها گرفتم زندگی می کنم و این عکس ها همانند فرزندان من هستند.

پیشین
روایت محمود کلاری از «یک شاهد عینی»
پسین
نمایشگاه عکس‌هایی از پرتره مجسمه‌سازان

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست