1. خانه
  2. بانک اطلاعات عکاسان خارجی
  3. بیل برانت

بیل

برانت

۱۹۸۳/۱۲/۲۰
۱۹۰۴/۰۵/۰۲

بدیهی است که بیل برانت یکی از برجسته ترین نمایندگان عکاسی قرن بیستم بوده است . آثار او اگر چه بسیار متنوعند و تمامی عرصه های عکاسی را در بر می گیرند ، با این همه از لحاظ فنی و از حیث ترکیب بندی ، همواره ویژگی های بارزی دارند.
بیل برانت در 1904 در لندن زاده شد. بخشی از دوره ی جوانی خود را در آلمان و سویس سپری کرد و در حدود بیست سالگی ، به عکاسی علاقمند شد .

برخی از نمونه آثار

گرایش زیادی به مکتب نوین عکاسی فرانسه ، که در همان اوان مورد قبول نهضت سوررئالیسم قرار گرفته بود، پیدا کرد و از این رو به پاریس رفت تا در این شهر اقامت گزیند . در پاریس ، مدت کوتاهی در حدود 1929 به کار آموزی در عکاسخانه می ری پرداخت .
برانت در 1931 به لندن بازگشت و تا زمان شروع جنگ دوم جهانی ، به تحقیق درباره قشرهای مختلف اجتماعی که نظام طبقاتی انگلستان را می ساختند ، پرداخت.
برانت در طول دوران عکاسی خود، مجموعه ی بزرگی از تکچهره های شاعران، نویسندگان و هنرمندان معاصر خود را گردآورد . همواره می کوشید مدل های خود را در محیطی قرار دهد که تداعی کننده ی آثار ، ساخته ها یا سبک زندگیشان باشد.علاوه بر شیوه های چاپ برانت که تضادهای آشکاری به رنگمایه های تصاویر او می بخشید ، عامل دیگری که در محزون نمودن تکچهره های وی نقش داشت این بود که به ندرت از مدل های خود در حال لبخند زدن یا خندیدن عکس می گرفت و ترجیح می داد ذهن آنها را برروی جنبه های جدی تر زندگیشان متمرکز سازد. برای حالات مدل های خود قواعد ثابتی نداشت. مثلا در تکچهره هایی که از برک یا بیکن گرفت ، اینان را در گوشه ی عکس قرار داد و در نتیجه به جزئیات پس زمینه برجستگی بخشید و در تصاویر نوعی عمق و ژرف نمایی ایجاد کرد. برانت با استفاده زا دوربین رولی فلکس یا هاسلبلاد ، پیاپی 12 عکس می گرفت و به مدل خود فرصت آن را نمی داد که حالتی خشک به خود بگیرد و بدین سان همواره اعتقاد خود را مبنی بر آن که ” ترکیب بندی نباید هیچگاه یک مشغله ی فکری شود” به مرحله ی اجرا در می آورد.
برانت با الهام از فیلم همشهری کین ساخته اورسون ولز و استفاه غیر عادی این کارگردان از دکورهای داخلی ، شیفته ی فضاهای داخلی شد ودر پاره این از مجموعه عکسهای بدن لخت خود، از این فصاها به عنوان زمینه تصویر استفاده کرد. برانت دوربین خود را به نحوی کاملا غیر عادی و نامتداول در برابر موضوع قرار می داد و بدن مدل هایش را برروی این عکس ها به صورتی خشن تغییر شکل می داد.
برانت در گزارش ها، عکس های مناظر ، بدن های لخت و تکچهره های خود ، درک دقیق و عمیقی از محیط و موضوعات خویش داشت و این عامل کلیدی موفقیتش بود.

عکاسان ایرانی

عکاسان بین المللی

فهرست