1. خانه
  2. مقالات
  3. ثبت عکسهایی زیبا در قطع مربع

ثبت عکسهایی زیبا در قطع مربع

موضوع : ترکیب بندی

منبع مقاله:  نشریه فتو پلاس

دوربین های قطع متوسط و کوچک مانند Holga و Diana و نیز برنامه های گوشی های هوشمند مانند Instagr.am، بیش از هر زمان دیگری، باعث محبوبیت عکس های قطع مربع شده اند.
در عصر دیجیتال، عکاسی در قطع مربع برخلاف عکاسی فیلمی (آنالوگ)، هنوز مورد علاقه ی عکاسان است.

 


تاریخچه ای کوتاه

دوربین های قطع مربع از زمان های خیلی قدیم وجود داشته اند.
نخستین نوع این دوربین ها در سال ۱۹۲۹ توسط Rollei عرضه شد.
دلیل استفاده از قطع مربع در آن زمان به طور احتمال کار با دوربین های دو لنزی بوده است. در آن زمان برای ثبت عکس باید از درون یک ذره بین متمرکز روی یک صفحه نمایش که در بالای دوربین تعبیه شده بود نگاه می کردید. این دوربین فقط می توانست در حالت عمودی مورد استفاده قرار گیرد که این شکل استفاده عکاس را محدود می کرد و به طبع بسیار آزار دهنده بود.
عکاسانی مانند: ریچارد اودون(Richard Avedon)، اروینگ پن(Irving Penn)، روبرت دونیو(Robert Doisneau) از این دوربین استفاده می کردند. دایان آربوس(Diane Arbus) از یک دوربین انعکاسی دولنزی مامیا استفاده می کرد. همه ی این عکاسان در قطع مربع موضوع خود را نگاه می کردند و عکس می گرفتند.

 

هاسلبلاد در سال ۱۹۸۴ دوربین ۱۶۰۰F که یک دوربین قطع مربع متوسط بود را تولید کرد و تا سال ۲۰۰۲ که دوربین های دیجیتال H-System را عرضه کرد، ‌همچنان به ساخت دوربین های فیلمی در قطع مربع ادامه داد. دوربین های آنالوگ هاسلبلاد خیلی باکیفیت بودند و تا چند دهه ی پیش، اکثر عکاسان حرفه ای آتلیه از این دوربین استفاده می کردند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این دوربین ها، به جز کیفیت، قطع مربع آنها بود. با این دوربین قادر بودید به طور مثال یک پرتره بگیرید و کمی فضای خالی در اطراف موضوع باقی بگذارید تا بعد از عکاسی با برش فضای اضافی، کادر عکس را به طور دلخواه ایجاد کنید.


حداکثر استفاده از لنز

لنز دوربین یک دایره ی نوری به نام دایره ی تصویر را روی حسگر(سنسور) یا سطح حساس (نگاتیو) ایجاد می کند. سنسور یا نگاتیو قطع مستطیل قادر نیست به طور کامل از دایره ی تصویر استفاده کند و همیشه بخشی از فضا بلااستفاده می ماند اما قطع مربع از این دایره ی تصویر خیلی بهتر استفاده می کند.
یک سنسور یا نگاتیو دایره ای می تواند به بهترین نحو از دایره ی تصویر استفاده کند اما تاکنون چنین سنسور یا نگاتیوی خلق نشده است.

 


استفاده از قطع مربع

برای ایجاد عکسی در قطع مربع چهار راه اصلی وجود دارد:
۱- از یک دوربین قطع متوسط مانند Rolleiflex, Mamiya یا Hasselblad استفاده کنید.
می توانید نگاتیو را در تاریک خانه ظهور و چاپ کنید یا توسط یک اسکنر مسطح با کیفیت آنها را اسکن کنید تا در نرم افزار فتوشاپ از آنها استفاده کنید. اکثر عکاسانی که خودشان عکس هایشان را ظاهر و یا چاپ می کنند، از فیلم سیاه و سفید استفاده می کنند زیرا چاپ آن از فیلم رنگی خیلی آسانتر است.
۲- از دوربین های آنالوگ قطع کوچک مانند Holga یا Diana استفاده کنید. در اینجا هم می توانید عکس هایتان را چاپ یا اسکن کنید. برخی دوربین های قدیمی تری نیز وجود دارند که از قطع مربع استفاده می کنند، مانند دوربین های Robot Star که روی فیلم ۳۵ میلیمتری، تصویر نگاتیو ۲۴ در ۲۴ ایجاد می کند.
۳- از تلفن های دوربین دار استفاده کنید و با استفاده از برنامه هایی مانند: Hipstamatic یا Instagr.am، قطع عکس هایتان را مربع کنید.
۴- با استفاده از یک دوربین دیجیتال جیبی، حرفه ای یا متوسط، عکس بگیرید و سپس در نرم افزار ویرایشگر فتوشاپ قطع آن را تبدیل به مربع کنید. برخی از دوربین های دیجیتال در حالت Live View عکس هایی در قطع مربع ثبت می کنند.
اگر دوربین تان فقط در قطع مستطیل عکس می گیرد، می توانید با اصلاح کادر(کراپ کردن) عکس ها در نرم افزار فتوشاپ، آنها را مربع کنید. دو روش برای این کار وجود دارد. اول اینکه عکس تان را از همان ابتدا با این هدف بگیرید که می دانید قرار است در محیط نرم افزاری ویرایشگر آن را کادره(کراپ) کنید.
دوم اینکه به بایگانی عکس های خود سری بزنید، شاید عکس هایی باشند که با اصلاح کادر(کراپ کردن)، زیباتر شوند. من این کار را انجام دادم و خیلی از عکس هایم زیباتر از آنچه بودند، شدند. این کار از نظر من نوعی ساده کردن است. وقتی یک فیلم ۳۵ میلی متری را به قطع مربع تبدیل می کنید، در واقع یک سوم عکس را حذف می کنید. دو سوم اصلی عکس باقی می ماند و در نتیجه عکس بهتری ایجاد می شود.

 

عکس بالا مثالی از این فرآیند است.
یکی از مزایای کار با دوربین دیجیتال ۳۵ میلی متری، قابلیت تبدیل عکس های آن به قطع مربع است و در عین حال قطع ۳۵ میلی متر را نیز از دست نمی دهید. پس در اینجا، هم می توانم از قطع مستطیل استفاده کنم و هم از قطع مربع، تا ببینم کدام یک، عکس های من را زیباتر می کنند.


ترکیب بندی

امروزه با وجود تکنولوژی دیجیتال در انتخاب اندازه مورد نظر محدودیتی وجود ندارد (با استفاده از دوربین دیجیتال، اندازه عکس تان به هر اندازه ای که بخواهید در می آید)، پس چرا کسی باید از قطع مربع استفاده کند؟

 

یکی از جذابیت های اصلی قطع مربع، ترکیب بندی آن است. عکس های مربع، زیبایی ویژه ای دارند که عکس های مستطیل فاقد آن هستند. نگاه بیننده در عکس مربع، به جای اینکه از سمتی به سمت دیگر (یا از بالا و پایین) حرکت کند، در دایره ای حول موضوع می چرخد. فضای خالی کمتری اطراف موضوع وجود دارد. فقط کافی است موضوع را در مرکز عکس قرار دهید تا به زیبایی دیده شود.
به نظر می رسد قطع مربع برای عکس های پرتره، ‌منظره، اجسام بی جان، معماری، جزئیات و انتزاعی خیلی مناسب است.
تمام این موضوع ها، ‌هنری هستند و به همین دلیل قطع مربع برای عکاسان هنرهای زیبا خیلی جذاب است.
من مطمئن هستم اغلب عکاسان حرفه ای و خوش ذوق، عکس های قطع مربع را می پسندند. ثبت عکس های زیبا در قطع مربع را فرا بگیرید و هنگام عکاسی در قطع مستطیل، از نکات مربوط به ترکیب بندی قطع مربع استفاده کنید.


مشکلات قطع ۳۵ میلی متر

یکی از مشکلات ابعاد ۳در۲ در دوربین های ۳۵ میلیمتری دیجیتال، طول مستطیل آن است.
برای درک این موضوع، هنگام عکاسی از یک منظره، دوربین تان را کمی بچرخانید تا عکسی عمودی ثبت کنید.

 

مشاهده می کنید که بالا و پایین کادرتان خالی می ماند و در این شرایط پر کردن کادر کار دشواری است.
به همین دلیل عکاسان از دوربین های قطع متوسط یا بزرگ استفاده می کنند. پر کردن مستطیل کوتاهتر، آسان تر است. هنگامی که به طور کامل مستطیل را برش دهید، به قطع مربع دست پیدا می کنید.
کادر مربع یعنی همان اصل ساده کردن و زیباتر کردن عکس.
به طور مثال این عکس را ببینید که در اندازه مربع زیباتر جلوه می کند. هنگام ثبت این عکس، نمی دانستم که با این همه فضای خالی اطراف مجسمه چه کار بایستی بکنم! ابتدا فکر کردم که از فضای خالی به عنوان کادری برای موضوع استفاده کنم اما حالا احساس می کنم که این فضای خالی خیلی زیاد است و اگر با کراپ، به قطع مربع تبدیل شود بهتر است. در این حالت، مجسمه فضای بیشتری از کادر را به خود اختصاص داده و چشم به جای اینکه در محیط اضافی اطراف سرگردان شود، جزئیات مجسمه را بهتر می بیند (اطراف مجسمه هیچ عنصر بصری جذابی وجود ندارد).
مطمئن هستم افرادی هستند که اندازه ی اصلی عکس را به عکس کراپ شده ترجیح می دهند. این بخشی از لذت عکاسی است. هیچ قانون ثابتی وجود ندارد، به طور معمول بیش از یک راه برای ثبت موضوع می توان یافت و عقاید ما برای انتخاب تکنیک مؤثر در عکاسی، متفاوت است.

 


شکل

 

چه تعداد شکل در این عکس ها می بینید؟
استفاده از اشکال هندسی مانند: دایره، ‌مربع، مستطیل یا مثلث در عکس های قطع مربع، یک ترکیب بندی قوی به وجود می آورد.
این نوع ترکیب بندی در قطع مربع از هرگونه قطع مستطیل زیباتر است. اشکال در حالت سیاه و سفید خیلی بهتر دیده می شوند زیرا رنگ وجود ندارد که نگاه را منحرف کند.
همچنین اشکال هندسی، ساده هستند. به سادگی موجود در طراحی این عکس ها توجه کنید.


طراحی و تعادل

عکس های قطع مربع، برخلاف مستطیل، نوعی تعادل ذاتی دارند. مربع یک شکل به شکل کامل استوار است و در مقایسه با یک مستطیل عمودی، واژگون نمی شود.

 

احتمال می دهم که نمی دانید که در قطع مربع نیز باید از قانون یک سوم در ترکیب بندی استفاده کنید یا خیر.
من پیشنهاد می کنم که استفاده نکنید.
بهتر است قانون یک سوم را در عکس های قطع مربع به شکل کامل فراموش کنید. قانون یک سوم تنها یک راهکار است که به آن نسبت طلایی نیز می گویند و در مستطیلی با نسبت ابعاد ۱.۶۱۸:۱ ( شبیه به نسبت ۳به۲ در قطع ۳۵ میلی متر) کاربرد دارد.
به عبارت دیگر این قانون برای فیلم ۳۵ میلی متر طراحی شده است و لزومی ندارد در قطع های دیگر مورد استفاده قرار گیرد زیرا در این صورت کادرتان به نوعی اجباری یا فرمولی به نظر می رسد به جای استفاده از قانون یک سوم، روی تعادل عکس تان تمرکز کنید.
آیا عناصر بصری موجود در عکس در کنار یکدیگر و در کنار فضای خالی، به خوبی قرار گرفته اند؟ عکس بالا و دیگر عکس هایی که من انتخاب کرده ام نشان می دهند که قرار دادن موضوع در وسط کادر قطع مربع، نتیجه ی خوبی درپی دارد.
یکی از مزایای قطع مربع این است که به آسانی می توان از فضای موجود در کادر استفاده کرد. آزمایش کنید، موضوع را در موقعیت های مختلفی درون کادر قرار دهید تا بهترین حالت را پیدا کنید. به ویژه اگر قصد دارید یک فیلم ۳۵ میلی متری را در نرم افزار ویرایشگر فتوشاپ یا لایت روم کراپ کنید، می توانید موضوع را در موقعیت های گوناگون قرار داده و بهترین مکان را برایش انتخاب کنید.


نتیجه گیری از این مقاله

قبل از ورود دوربین های عکاسی دیجیتال به بازار مصرف، اگر به عکس سیاه و سفید علاقمند بودید باید با دقت روی تاریکخانه و تجهیزات مناسب برای ظهور یک فیلم و چاپ یک عکس با کیفیت سرمایه گذاری می کردید اما عکاسی دیجیتال به سادگی عکس سیاه و سفید را در اختیار تمام کسانی قرار داد که به این نوع عکاسی علاقه داشتند.
عکس قطع مربع نیز به همین ترتیب است.
شما می توانید به سادگی عکس هایتان را در نرم افزارهای ویرایشگر تصویر کراپ کنید و دیگر نیازی نیست که دوربین های قطع متوسط یا مربع تهیه کنید.
همه می توانند عکاسی با این قطع را تجربه کنند. فقط از این کار لذت ببرید و عکس هایی ثبت کنید که دیگران نیز از آنها لذت ببرند.


گالری

برخی از عکس های قطع مربع مورد علاقه ام را برای نشان دادن به شما در اینجا آورده ام. تمام این عکس ها در ابتدا مستطیل بوده اند و من خودم آنها را – یک به یک – در نرم افزارهایی که پیش از این نام بردم به قطع مربع تبدیل کرده ام.
من از دیدن آنها لذت می برم امیدوارم شما هم از این سادگی و از این قطع لذت ببرید.

 

 

 

 

پیشین
ده راهکار برای درک و به کارگیری بافت در عکس
پسین
دوربین، آشنایی با ساختار دوربین عکاسی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست