1. خانه
  2. مقالات
  3. دورربین، اجزای داخلی دوربین را دقیق تر بشناسیم

دورربین، اجزای داخلی دوربین را دقیق تر بشناسیم

موضوع : ساختمان دوربین

منبع مقاله : راهنمای جدید عکاسی

مترجم : حشمت السادات نبوی

نویسنده  : John Hedgecoe

 

“دوربین های SLRحرفه ای”

معمولاَ زمانیکه برای خرید یک دوربینSLR سی و پنج میلی متری لوکس، هزینه ی بیشتری را نسبت به یک دوربین ساده پرداخت می کنید، دوربینی را خریداری کرده اید که دارای قابلیت های بیشتری است، مانند وسعت محدوده سرعت شاتر، امکانات اتوماتیکی بیشتر و بخشهای الکترونیکی پیشرفته تر.

ولی توجه داشته باشید که همیشه صرف هزینه ی بیشتر، دستیابی به نتیجه بهتر را تضمین نمی کند.

یکی از دلایل گران بودن بعضی مدلهای SLR، استفاده از مواد مقاوم تر درساخت آنها است، زیرا این دوربین ها طوری طراحی شده اند که در برابر استفاده ی روزمره ی عکاسان حرفه ای، دوام لازم را داشته باشند.

اگر زندگی شما وابسته به دوربین عکاسی نیست، دلیلی وجود ندارد که هزینه ی بالایی را برای خرید یک دوربین با چنین ساختمان محکمی پرداخت نمایید.

یکی از قابلیت های کلیدی این نوع دوربین ها، امکانات فوکوس(تنظیم فاصله) اتومات(خودکار) است.

دوربین با آنالیز کامپیوتری تصویر، فاصله ی موضوع تا فیلم یا حسگر را تعیین می کند. این سیستم کاملا بی خطا نیست، از این رو باید همیشه اطمینان بیابید که آیا سیستم اندازه یاب،  به طور دقیق بر روی موضوع  مورد نظر شما فوکوس کرده یا نه.

آشنایی با فوکوس اتومات می تواند تا حد زیادی به سهولت کاربرد دوربینهای SLR کمک نماید. زمانیکه به استفاده از فوکوس اتومات عادت کردید، متوجه می شوید که این فوکوس معمولاَ از فوکوس دستی دقیق تر است و همچنین می توانید به کمک آن بر روی موضوع هایی که با سرعت در حال حرکت و جابجایی اند فوکوس نمایید، چنانچه این کار بادست غیر ممکن است. این نوع فوکوس، بویژه برای افرادی مناسب است که دارای ضعف بینایی هستند.

بهتر است بدانید که تمام دوربینهای SLR دارای فوکوس اتومات را می توان در مواقع لزوم، برای مثال در شرایطی که نور کم هست (زمان عکاسی از آتش بازی) به طور دستی، فوکوس کرد.

حالتهای نوردهی به سطح حساس ( فیلم/ حسگر)
با وجود حالت های مختلف نوردهی می توانیم از دوربین به روشهای مختلفی استفاده کنیم تا به بهترین طرز کار آن دست یابیم و یا آن را با موضوع تطبیق دهیم . حالت های نوردهی به فیلم تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارند، برای مثال اینکه آیا بوسیله ی دوربین (به صورت اتوماتیک ) انتخاب شده، یعنی دوربین تنظیم  شاتر و دیافراگم را انتخاب کرده و یا  کاربر به طور دستی آنها را برگزیده و یا در مسئولیت انتخاب آنها سهیم شده (تقدم شاتر یا دیافراگم ).

جهت استفاده ی مؤثر از حالتهای نوردهی، دوربین باید دیافراگم و سرعت شاتر انتخاب شده را نمایش دهد تا بتوان تنظیم ها را متناسب بر روی آنها اعمال کرد.

این اطلاعات باید در قسمت بیرونی دوربین (همانند صفحه ی LCD پایین ) و داخل منظره یاب قابل مشاهده باشد. اطلاعات نمایش داده شده بر روی صفحه ی LCD دوربین

۱- سرعت شاتر(مسدودکننده) ۲-روزنه دیافراگم ۳- جبران نوردهی ۴- حالت جلو رفتن فیلم ۵- شماره فریم ۶- تامین نیروی باطری ۷- محدوده فوکوس ۸-حالت نورسنجی ۹- حالت اتو فوکوس ۱۰- حالت نوردهی

دوربین اتوفوکوس SLR پیشرفته
مهمترین اجزا و تنظیماتی که می توان بر روی یک دوربین پیشرفته اتوفوکوس SLR دارای فرمت ۳۵ میلی متری یافت در تصویر زیر نشان داده شده است . قسمت های اصلی این دوربین مشابه یک دوربین SLR ساده است.

منتهی درمدل هم امکانات اتومکانیکی بیشتری وجود دارد و هم تنظیم های بیشتری برای کاربر ارائه شده است.

۱- نمایشگر اطلاعات ( Top data panel )
بر روی این صفحه، اطلاعاتی از قبیل سرعت عملکرد پرده ی شاتر و میزان گشادگی روزنه دیافراگم انتخاب شده و همینطور شماره ی فریم فیلم نمایش داده می شود.

۲-فلاش توکار (built-in flash)
برخلاف اکثر دوربین های جیبی که دارای فلاش داخلی هستند، عمده ی دوربینهایSLR فلاش داخلی ندارند. چون قدرت این نوع فلاش ها کم است و محل قرارگیری آنها ثابت بوده و دارای کاربد محدودی هستند. البته آنها هنگام شب مفید هستند و همینطور وقت هایی که فلاشهای جانبی در دسترس نباشند.

۳- پیچ جبران نوردهی (Exposure dial compensa)
این پیچ یکی از تنظیماتی است که اجازه می دهد بتوانید بدون توجه به سیستم نورسنج داخل دوربین، بر روی تصویر اصلاحاتی انجام نموده و یا اثر ویژه ای خلق نمایید.

۴- پیچ جبران فلاش (flash compensation dial)
این امکان تنظیم پیشرفته، اجازه اصلاح نور فلاش را بوجود می آورد و این فرایند کاملاَ مستقل از فرایند نوردهی است.

۵- محل اتصال  ( Pc terminal)
این پایه کشویی که مخصوص اتصال فلاش به دوربین است، در بیشتردوربین های پیشرفته وجود دارد و زمینه ی اتصال این دوربین ها را به بسیاری از سیستم های فلاش و وسایل نورپردازی در استودیو فراهم می سازد PC مخفف “POWER  CORD” به معنای سیم برق است.

۶- علامت گذاری (DX coding)
از طریق تماس این حس گرها با نوار فلزی که برروی کارتریج فیلم قرار دارد، حساسیت فیلم برای سیستم نورسنج دوربین مشخص می شود.

۷- سویچ حالت فوکوس (focus mode switch)
به کمک این سویچ می توان تنظیم فوکوس را ازحالت اتومات به حالت دستی تغییر داد و همچنین مطابق با موضوع، بهترین حالت اتوفوکوس را انتخاب کرد.

۸- موتور فیلم برگردان (Motorized film spooling)
پس از هر بار نوردهی فیلم به کمک موتورهایی به سمت جلو برده می شود و پرده شاتر نیز به طور اتوماتیک به جای خود برمی گردد.

این موتورها پس از آنکه رول فیلم تمام شد، فیلم را به دور حلقه برمی گردانند.

۹-مسیر نور (light path)
نور زرد، مسیرعبور نور منعکس شده از تصویر به داخل لنز سپس بر روی آینه، اطراف منشور پنج وجهی و در نهایت به منظره یاب را نمایش می دهد. زمانیکه آینه بالا می رود، نور به منشور می تابد.

۱۰- لنز زوم اتوفوکوس (Autofocus zoom lens)
در دوربین هایSLR اتوفوکوس، از لنزهایی استفاده می شود که دارای اتصالات الکتریکی و مکانیکی با بدنه ی اصلی دوربین هستند. از این رو اجزای لنز، برای فوکوس کردن تصویر می توانند از طریق موتورهایی تنظیم گردند.

۱۱- دکمه ی پیش نمایش عمق میدان (Depth of failed preview)
با استفاده از این تنظیم، کاربر می تواند دیافراگم را بر روی همان عددی که تنظیم شده، بسته نگه دارد و بدین ترتیب ارزیابی کند که چه مقدار از صحنه ی عکاسی در داخل تصویر روشن خواهد بود.

۱۲- سویچ حالت فلاش (Flash mode switch)
با استفاده از این سویچ می توان فلاشهای توکار دوربین و یا حتی فلاش های خارجی را که بر سر دوربین نصب می شوند، به حالتهای خاصی تنظیم کرد. برای مثال می توان آنها را طوری تنظیم کرد که حالت قرمزی چشم را از بین ببرند و یا برای خلق جلوه های خاصی با سرعت شاتر پایین، از حالت rear- curtain استفاده کنند.
(در این حالت فلاش قبل از بسته شدن پرده ی دوم شاتر به موضوع می تابد و نتیجه کار ایجاد تصویری شبیه به روح است.)

۱۳- حسگر گریپ (Grip sensor)
خود دوربین می تواند تشخیص دهد که در حال حاضر از آن استفاده می شود یا نه، از این رو می تواند نمایشگرها را خاموش یا روشن کند، البته این کار را متناسب با شارژ باطری و جهت حفظ آن انجام می دهد.

۱۴- پیچ تنظیم جلویی (Front control dial)
این پیچ به تنهایی و یا توأم با سایر دکمه ها برای تغییر تنظیم ها دوربین بکار می رود. هنگام استفاده از این پیچ می توانید به یکی از صفحه هایLCD نگاه کنید و تغییرات اعمال شده را مشاهده کنید.

۱۵- روشن کننده اتوفوکوس (AF illuminator)
این لامپ در شرایط تاریکی، نور قرمزی را بر موضوع می تاباند تا سیستم اتوفوکوس دوربین بتواند راحت ترعمل کند. برد تابش نور این لامپ محدود است.

۱۶-پیچ انتخاب حالت نوردهی (به فیلم/ حسگر) (Exposure made dial)
به کمک این پیچ می توان تعیین کرد که حالت نوردهی چگونه تنظیم شود. یعنی سرعت شاتر و دیافراگم به طور اتومکانیکی بیشتری وجود دارد و هم تنظیم هایی بیشتری برای کاربر ارائه گردیده است.
نمای پشت دوربین (Rear view of camera)
تعداد دکمه های تنظیمی که در قسمت پشت دوربینهای SLR قرار دارد، در انواع مدل های این دوربین، بسیار متفاوت است. وقتی که ازمنظره یاب دوربین استفاده می شود، کارکردن با برخی از این دکمه های تنظیم، دشوار می شود.

۱۷- صفحه ی کنترل (Navigation display)
از طریق این نمایشگرLCD می توان اطلاعات مربوط به نحوه ی نوردهی به فیلم را مشاهده کرد.

۱۸- سویچ (Eye start switch) 
این سویچ، زمانیکه از منظره یاب دوربین استفاده نمی شود، سیستم ذخیره شارژ باطری را فعال می کند.

۱۹- پیچ تنظیم پشتی (Rear control dial)
با این پیچ فرمان می توان در میان فهرست های نمایش داده شده بر رویLCD پشت دوربین، مسیریابی کرده و به انتخاب حالت مورد نظر پرداخت.
سیستم های نورسنجی (Exsposure metering system)
اکثر دوربین ها، جهت سنجش نور منعکس شده از صفحه، دارای سیستم نورسنج داخلی هستند. دوربین به کمک اطلاعات بدست آمده، دیافراگم و سرعت شاتر مناسب را انتخاب می کند. برخی از دوربین های SLR دارای سیستم های نورسنجی متفاوتی هستند ولی برخی از آنها طوری طراحی شده اند که در شرایط نوری خاص بتوانند بهتر از بقیه مدل ها عمل کنند.

۱- نورسنجی ماتریسی ۲-نورسنجی مرکزی ۳- نورسنجی نقطه ای

پیشین
دوربین، تشریح عملکرد اجزای داخلی دوربین عکاسیSLR
پسین
مفهوم اندازه سنسور در دوربین های دیجیتال

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست