1. خانه
  2. مقالات
  3. عکاسی پرتره (۱)

عکاسی پرتره (۱)

موضوع : عکاسی پایه

منبع مقاله : Black’s Is Photography

مترجم : فرانه فراهانی

عکاسی پرتره کار بیشتری از نشاندن فردی با صورت خندان جلوی دوربین است .
عکس پرتره روایت کننده یک داستان است و خصوصیات منحصر بفرد موضوع و اینکه چرا عکاس به او توجه کرده است را نشان می دهد.
آیا تا به حال پرتره غریبه ای را دیده اید که احساس کنید او را می شناسید ؟ بزرگ ترین عکاسان پرتره دنیا مثل یوسف کاش تبحر زیادی در استفاده از ابزار و اصول عکاسی نداشتند ، بلکه وقت زیادی را باموضوع در محل کار یا زندگی اش می گذراندند تا اورا به خوبی بشناسند. درنتیجه موضوع برای آنها غریبه نبود و عکسها پر از احساس و درک بودند.

قصه بگویید
شما هنگام گرفتن یک عکس پرتره مانند یک قصه گو هستید و هر قصه گوی خوبی در ابتدا چند سوال از خود می پرسد . سوژه مورد نظر چه معنایی برای تودارد ؟ چه اطلاعاتی از این فرد می خواهی دیگران بدانند ، چه خصوصیاتی می خواهی در عکست بارز باشند؟
آیا دختر شما تار می نوازد؟ می توانید پرتره ای از او و سازش بگیرید. آیا شوهر شما باغبان است ؟ شاید بهتر است از او در کنار گلهای رزش عکس بگیرید. آیا فکر می کنید همسر شما خنده مرموزی دارد ، خوب از آن در عکس پرتره استفاده کنید. آیا پدر شما هرروز در جنگل قدم می زند؟ می توانید از او در مسیر مورد علاقه اش عکاسی کنید.
پاسخ به این سوالات به شما کمک می کنند. داستانی را برای خلق یک پرتره عالی روایت کنید.

از تجربیات دیگران استفاده کنید
اگر تا به حال در یک استودیو عکاسی حرفه ای عکس پرتره شخصی یا خانوادگی گرفته اید ، حتما می دانید گرفتن پرتره چه کار پیچیده ای است. عکاسان حرفه ای از نورها ، فلکتور، پرده های پس زمینه مختلف برای خلق یک عکس بی نظیر استفاده می کنند . اما شما به این تجهیزات گران قیمت و یا حتی یک دوربین بسیار حرفه ای احتیاجی ندارید . با استفاده از چند آیتم معمولی و ساده می توانید همین تاثیرات را با دوربین خود ایجاد کنید.

دوربین خود را آماده کنید
دوربینهای دیجیتال قابلیتهای فراوانی دارند . اکثر آنها می توانند در حالت پرتره تنظیم شده و موضوع خود را به صورت کاملا شارپ داشته باشند . در صورتیکه بک گراند فوکوس نباشد . اما اگر حالت پرتره – لنداسکیپ را انتخاب کنید هم سوژه و هم پس زمینه فوکوس می شوند . اگر از یک پس زمینه خنثی استفاده می کنید و یانمی خواهید عناصر پس زمینه از قبیل درختها ، ساختمانها توجه را به خود جلب کنند از حالت پرتره استفاده کنید . اما اگر می خواهید نسبت به موضوع و محیط اطرافش تاکید یکسانی داشته باشید از حالت پرتره – لنداسکیپ- استفاده کنید . در حالت دوم توجه داشته باشید بک گراند موضوع را از بین نبرد . اگر دوربین شما حالت ترکیبی پرتره – لنداسکیپ – را ندارد برای فوکوس کردن همزمان بک گراند و موضوع از حالت لنداسکیپ یا حالت اتو استفاده کنید.

یک پس زمینه مناسب انتخاب کنید
اگر داخل فضای بسته عکاسی می کنید از یک دیوار خالی یا پرده برای ایجاد بک گراند خنثی استفاده کنید . یا حتی می توانید یک پارچه رنگی ساده را از دیوار آویزان کنید مثل آنهایی که در آتلیه های عکاسی استفاده می شوند. اما اگر در فضای خارج از خانه عکس می گیرید ، آسمان بهترین پس زمینه برای شما خواهد بود.

اگر تصمیم ندارید از پس زمینه خنثی استفاده کنید ، سعی کنید پس زمینه از نظر بصری جذاب باشد و چیزی برای گفتن در مورد سوژه عکس داشته باشد . می توانید عموی محبوب خود را برروی صندلی مورد علاقه اش عکاسی کنید و یا از بهترین دوست خود در حالیکه زیر درخت نشسته است عکس بگیرید . فقط به خاطر داشته باشید که پس زمینه نباید موضوع عکاسی را تحت تاثیر قرار دهد. وسایل متنوع و متفاوتی را می توانید همراه خود ببرید تا از آنها برای افزایش جذابیت بصری و رنگی پرتره خود استفاده کنید . مثل اسباب بازی ، آلات موسیقی ، دستکش بیس بال.

ژست مناسبی به سوژه بدهید
مجبور نیستید از سوژه بخواهید برای عکس پرتره ژست بگیرد اما اگر این کاررا می کنید به نکات زیر توجه کنید:

  • سوژه را طوری تنظیم کنید که نسبت به دوربین زاویه ۴۵ درجه داشته باشد و بدن و صورت در جهت مخالف هم قراربگیرند.
  • اگر سوژه مرد است سراو را به سوی شانه دورتر خم کنید و اگر سوژه زن است سر او را به طرف شانه نزدیک کج کنید .
  • دست سوژه باید به طرف پایین باشد یعنی کف دست مشخص نباشد و تمامی انگشتها خم شده باشند . هرگز از دستهایی که انگشتان در هم قلاب شده اند عکاسی نکنید.
  • هرگز از سوژه خود در حالی که سرش را به مشتش تکیه داده است عکاسی نکنید.
  • اگر سه سوژه به طرف بازوهایش خم شده است مطمئن شوید که جهت هرکدام مخالف دیگری باشد .
  • همچنین می توانید برای ایجاد تاثیر دراماتیک در عکس از نیم رخ سوژه عکاسی کنید.
پیشین
عکاسی از حیوانات خانگی
پسین
عکاسی پرتره (۲)

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست