1. خانه
  2. مقالات
  3. عکاسی از دود

عکاسی از دود

موضوع : عمومی
مترجم : نازیلا توکلی نیا

زمانیکه شما به عکسهایی که از دود گرفته شده اند نگاه میکنید, ممکن است فکر کنید که چنین عکس هایی غیر ممکن است, اما حقیقتا چنین نیست. فقط کافی است که که صبور باشید, چرا که نسبت عکسهای خوب به بد بسیار پایین است.


عکس از: Issa

شما به وسایل مناسب جهت عکاسی از دود احتیاج دارید. از آنجایی که این فرم از عکاسی در فضای بسته انجام میشود, بنابراین راه خوبی است برای گذران وقت در داخل فضای بسته. البته این تنها وقت کشی نیست, بلکه توما نوعی احساس رضایت نیزدر شما ایجاد میکند. نگران تهیه وسایل نباشید, زیرا شما تنها به وسایل ارزان داخل منزل احتیاج دارید. تنها وسایل گران قیمت مورد نیاز دوربین و فلش است. در این مقاله اموزشی ما سعی خواهیم کرد تا عکاسی از دود را برای شما ساده کنیم.

نمی توان گفت که راه صحیح یا غلط در عکاسی از دود وجود دارد. به بیان دیگر روش درست یا غلط برای عکاسی از یک رشته دود وجود ندارد. شما شخصا سعی میکنید تا این را درعکس خود تجربه کنید. همانطور که در بیشتر مقاله ها گفته شده, بهترین چیز در عکاسی, تجربه است. تنها تجربه بهترین عکس را با بهترین زاویه و نور در اختیار شما قرار خواهد داد.

بیایید تا در ابتدا مراحل ساده زیر را امتحان کنیم.

تجهیزات مورد نیاز:

• دور بین: شما به دوربینی احتیاج دارید که اجازه میدهد تا کنترل حالتهای مختلف را در دست گیرید. نیاز است تا شما بر روی سرعت شاتر, اپرچر و زوم کنترل داشته باشید. بیشتر دوربین های DSLR به شما اجازه کنترل این پارامتر ها را میدهد.
• فلش: به یک فلش جداگانه بی سیم یا با کابل احتیاج دارید.
• تولید کننده دود: همچنین به یک منبع تولید دود احتیاج است.
• پس زمینه: شما به یک پس زمینه تیره, ترجیحا مشکی احتیاج دارید.
• باز تابنده: توصیه میشود تا از بازتابنده ای استفاده شود که از تمامی جهات نور یکسانی به دنباله دود میدهد.
• فندک: برای روشن کردن منبع دود به فندک یا کبریت احتیاج داریم.
• سه پایه دوربین: به یک سه پایه دوربین جهت نگه داشتن دوربین در یکجا احتیاج است, چرا که ما نمیخواهیم در هر بار کانون را تغییر دهیم.
• اتاقی با تهویه مناسب: برای حفظ کیفیت تصویر نیاز است تا دود اضافه بوسیله جریان هوا و یا تهویه از اتاق خارج شود.
• صبر و حوصله: همانطور که ذکر شد صبر و حوصله مهمترین ابزاردر این بخش است.

تنظیمات:

در ابتدا باید مطمئن شد که هیچ نوری در پس زمینه خود نمایی نمی کند. بخاطر داشته باشیم که تمرکز بر روی دود و محدود شدن توجه به پس زمینه است. همچنین باید مراقب بود تا هیچ نور اضافه ای به لنز برخورد نکند, چرا که این نورها در عکس خود را نشان خواهند داد.

در ذیل برخی از تکنیک های تنظیمات آمده است:

پس زمینه خود را در پشت صحنه آویزان کنید.
منبع دود را با فاصله یک تا یک مترو نیم از پس زمینه قرار دهید.
فلش را در فاصله نیم تا یک متر از منبع دود بگذارید.
بازتابنده را در جهت مخالف فلش قرار دهید.
سه پایه و دوربین را در فاصله نیم تا یک متری از منبع نور بگذارید.

بخاطر داشته باشید که اتاقها و تنظیمات با یکدیگر متفاوت هستند و نمیتوان گفت تنها یک موقعیت عالی برای فلش, بازتابنده, دوربین و یا پس زمینه وجود دارد. هدف ما حذف نورهای اضافه و قراردادن فلش در زوایای مختلف برای بهترین تنظیمات است. عکسها را بررسی کنید تا در صورت مشاهده درخشندگی زیاد زاویه خود را تغییر دهید.

دوربین و تنضیمات فلش:
احتیاج است تا برخی از فاکتورهای مهم را درباره عکاسی از دود بدانیم. دانستن این تنظیمات به شما کمک میکند تا در کل عکاس بهتری شوید, بنابراین از صرف زمان برای یادگیری دریغ نکنید.

سرعت شاتر:
از آنجایی که دود به طور پیاپی در حال حرکت است, بنابراین ما به سرعت شاتر بالا احتیاج داریم تا ازهر گونه حرکت دست و تار شدن عکس جلوگیری شود.

روزنه:
ما عمق زیاد فیلد را نیاز داریم تا تمامی جزئییات را در حرکت دود شکار کنیم. توصیه میشود تا از یک اپرچر کوچک استفاده شود.

ISO:
از آنجایی که نور بسیار پایین است, بنابراین دود بصورت رگه رگه و شلوغ نمایش داده خواهد شد و تنها بالا به آن اضافه خواهد شد. استفاده از یک ISO پایین برای اینگونه عکسها توصیه میشود.ISO

نور:
از حداکثر توانایی فلش استفاده کنید, زیرا که با پایین سرعت شاتر زیاد و اپرچر کوچک, ما نیاز به نوری قوی داریم تا بتواند به درستی صحنه را افشا کند.


Morph “دود بنفش”

برای اینکه زندگی را برای شما ساده تر کنیم, تنضیمات آخرین عکس از دود را برای شما در زیر آورده ایم.

Camera: Canon 7D
Lens: Standard 28-135 mm IS
Mode: Manual
Shutter Speed: 1/250 seconds
Aperture: f/8 – f/16
ISO: 100
Focus: Manual
White Balance: Auto
Flash output: Almost at full power

خود را فقط به تنضیمات بالا محدود نکنید. این تنضیمات تنها برای ایده دادن به شما آورده شده است. هرچند هر دوربین در نوع خود با دیگری متفاوت است, بنابراین تغییر تنضیمات بستگی به نوع دوربین شما دارد.

حال بییایید تا عکس بگیریم

حالا که تنضیمات کامل است, بیایید تا دوربین را برداشته و عکس بگیریم. همه درب و پنجره ها را ببندید, تا هیچ وزش بادی در داخل اتاق نداشته باشیم. زیرا که باد باعث ایجاد صحنه های بی ثبات شده و عکاسی را مشکل میکند. سعی کنید تا همه چیز را در حد امکان ساده نگه دارید.

منبع دود را نور دهی کنید. اگر رشته های نوری کلفت را به نازک ترجیح می دهید, میتوانید از دو منبع دود استفاده کنید.

ما مجبوریم تا در حالت دستی فوکوس کار کنیم, بنابراین حالت اتوماتیک را خاموش و کنترل را به دستان خود بسپارید. توصیه این است تا فوکوس حدود ۳ تا ۴ سانتی بالای منبع نور باشد.


Peter Emmett  “اژدها”

با تنضیمات انجام شده روی دوربین, روشن یا خاموش بودن چراغ زیاد مهم نیست. هر چند توصیه این است تا چراغ اتاق را جهت جلوگیری از هر گونه تداخل نور خاموش نگه دارید.

شروع کنید! چند عکس آزمایشی بگیرید! هدف در اینجا محو کردن پس زمینه و جلوه دادن دود است. سعی کنید تا از پس زمینه تیره و تاریک تا حد امکان استفاده کنید. بلافاصله بعد از رسیدن به صحنه مورد نیاز میتوانید عکسهایی عالی بگیرید. سعی کنید زوایای مختلف و پیچ و خمهای متفاوت یک رشته دود را شکار کنید. شما حتی میتوانید تا دوربین را از سه پایه جدا و با دور و نزدیک شدن به دود صحنه های متفاوتی را شکار کنید. سعی کنید تا با قرار دادن موانع مختلف بر سر راه دود صحنه های جالبی بوجود آورید. قاشق اغلب در جذب دود استفاده شده و صحنه را بسیار جالب میکند. شما حتی میتوانید کمی در دود بدمید تا جریان هوا جهت دود را عوض کند.

پیشین
ده راه برای اینکه در عکاسی کنجکاوتر باشیم
پسین
معماری (۱)

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست