1. خانه
  2. مقالات
  3. اصول عکاسی، جنس و دمای رنگی نورها را بشناسیم

اصول عکاسی، جنس و دمای رنگی نورها را بشناسیم

موضوع : نورشناسی
مترجم : حشمت السادات نبوی

دمای رنگ

چشم انسان از توانایی حیرت آوری برخوردار بوده که او را قادر می سازد در هر شرایطی نوری، اشیا را به رنگ واقعی خود ببینید. اما در حقیقت هر نوری، رنگ متفاوتی دارد که دمای رنگ نامیده شده و با مقیاس کلوین (Kelvin ) سنجیده می شود.

در حالیکه مغز انسان توان تطبیق خود را با این تفاوت ها دارد، اما فیلم عکاسی قادر به این کار نمی باشد. عکاسانی که از فیلم اسلاید استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که موضوع آنها با توجه به نوع  و جنس نوری که دریافت می کنند، به رنگ های مختلفی ظاهر خواهند شد. یکی از راههای تطابق با دماهای مختلف رنگ، تغییر نوع فیلم مورد استفاده است. ساختمان فیلم های اسلاید نور روز طوری طراحی شده است که برای عکاسی با نور خورشید مناسب اند، اما طراحی فیلم های اسلاید تنگستن به صورتی است که می توانند با منبع نور گرم بویژه لامپ های فتوفلاید، عکس های طبیعی تری را ارائه دهند.

مقیاس کلوین

در عکاسی، ترکیب طول موج در انواع مختلف نور بر حسب دمای رنگ توصیف می شود. دمای رنگ بر اساس مقیاس کلوین محاسبه می شود. این مقیاس دما که بوسیله دانشمندان به کار می رود، بر مبنای مقدار نور ساطع شده از فلزات در هنگام حرارت است. به طوری که اگر یک قطعه فلز تا دمای k 1000 ، حرارت دهیم  به اندازه نور یک شمع از آن نور خارج می شود. در دمای k 3000، درخشش قطعه بیشتر شده و شدت نور آن مشابه لامپ خانگی می شود و در دمای k6000 نور ساطع شده از قطعه فلز، رنگ سفید یافته و نوری مشابه فلاش الکترونیکی به وجود می آورد.

چهره ای مانند شبح

برای خلق جلوه های خاص می توان منابع نورپردازی را به عمد با یکدیگر تلفیق کرد.

در این عکس، به دلیل استفاده از فیلم تنگستن همراه با ابزار نورپردازی آتلیه که آن نیز تنگستن است، طرف راست چهره شخص، حالت عادی به خود گرفته، اما استفاده از نور فلاش ملایم باعث دادن ته رنگ آبی به تصویر شده است.

 

 

ترکیب رنگ ها

نورهای مصنوعی که در زندگی روزمره از آنها استفاده می کنیم، رنگ های متفاوتی را بوجود می آورند که در این نما از شهر که در شب گرفته شده، به خوبی هستند. ته مایه سبز رنگ ساختمان های اداری حاکی از لامپهای فلورسنت به کار رفته در آنها است.

 

 

 

 

 

استفاده از نور فلاش

با استفاده از نور روز، ساختمان موجود در پس زمینه عکس، به هنگام غروب خورشید، رنگ طبیعی به خود را پیدا کرده، اما صورت موضوع که به طور جداگانه با نور فلاش دستی روشن شده، یک نور غیر عادی به رنگ گرم به خود گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

طلوع آبی

تصویر فوق از مجسمه ای که به نام آزادی می شناسند، عکاسی شده و به دلیل شرایط جوی غبار آلود، یک ته رنگ کاملاً آبی پیدا کرده است. دلیل آن، در صد بالای نور آسمان است که به دلیل روشنایی ضعیف صبح هنگام در نیویورک به وجود آمده است.

 


جنس نور آسمان چیست؟

نور آسمان از دو منبع متفاوت تشکیل شده است: نور خورشید و نور آسمان.

نور آسمان نوری است که از آسمان منعکس شده است. به دلیل تنوع در شدت نسبی نور آسمان و نور خورشید، دماهای رنگی مختلفی به وجود می آید. رنگ نور آسمان آبی است، بنابراین هر چقدر نور آسمان بیشتر باشد، تصویر آبی تر می شود. فیلم های نور روز برای عکاسی در شرایطی که ترکیب نور آسمان و نور خورشید به طور متوسط و دارای دمای رنگ حدود k ۵۵۰۰ درجه کلوین باشد، طراحی شده اند. در روزهای آفتابی، نور آسمان شدید بوده، اما نور خورشید از آن شدید تر است، به همین خاطر رنگ آبی حاصل از نور آسمان را تنها در سایه ها ( که فقط اندکی از نور آسمان را دریافت کرده اند) می توان دید.

نور خورشید می تواند به وسیله ابر و غبار محدود شود، بنابراین در روزهای ابری، ترکیب نور خورشید و آسمان بیشتر شده و یک ته رنگ آبی سرتاسر عکس را در بر می گیرد.

آسمان آبی در برابر خورشید، نور را به طرف پایین منعکس می کند و مناطق واقع در سایه را اندکی روشن می سازد.

 

نکته هایی تخصصی

  • هنگام انتخاب فیلم این نکته را به خاطر داشته باشید که رنگ نور خورشید در طول روز تغییر می کند. در وسط روز نمایش رنگ، خنثی است، طرف غروب و تا اندکی پس از طلوع، نور رنگ مایه ی گرم دارد و هر چقدر میزان ابر و غبار در آسمان بیشتر باشد، نور آبی تر خواهد شد.
  • بر خلاف فیلم اسلاید، نوع فیلم های نگاتیو رنگی مخصوص به نور روز و یا تنگستن کمتر ساخته می شوند، چرا که در حین چاپ می توان ته رنگ های حاصل از منابع نور را اصلاح و یا حتی حذف کرد.
  • هنگام برخورد با نورپردازی های مختلف می توان از برنامه خودکار تعادل نور سفید ( white balance ) در دوربین های دیجیتال استفاده کرد.
پیشین
اصول عکاسی، جنس زمان تابش نور را بشناسیم
پسین
عکاسی با نور طبیعی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست