1. خانه
  2. مقالات
  3. عکاسی با نور طبیعی

عکاسی با نور طبیعی

موضوع : نورشناسی

منبع مقاله : نشریه فتوپلاس

عکاسی با نور طبیعی
در این مقاله روش کار با نور طبیعی موجود را در عکاسی مورد بررسی قرار می دهیم.
با بررسی این نوع عکاسی سعی بر این است تا بتوانیم این نور را بهتر بشناسیم و از نور طبیعی اطراف، به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم. تمام سعی بر این است نسبت به دیگر عناصر، زاویه، رنگ نور و نیز شیوه ی عکاسی در روزهای ابری را مورد بررسی قرار می دهیم.

نور در دسترس چیست ؟

نور در دسترس، همان نور طبیعی موجود برای عکاسی است. نور چراغ، فلاش یا سیستم های دیگر نورپردازی، نور طبیعی نیستند بلکه نور مصنوعی نامیده می شوند. نور طبیعی در زمان ها و مکان های مختلف و نیز در فصلها و شرایط آب و هوایی متفاوت، تغییر می کند. این تغییرات در کیفیت نور طبیعی با ایجاد احساس گرم و سرد و یا با ایجاد سایه های نرم و شدید، حالت عکس را تحت تاثیر قرار می دهند.
به طور کلی نور سه ویژگی عمده دارد: روشنی، رنگ و جهت. یا به گفته ی برخی، کیفیت، کمیت و رنگ.

 


جهت نور

نور طبیعی از زوایای گوناگونی به موضوع می تابد. اگر خورشید در ارتفاع پایین قرار داشته باشد، مثلا صبح زود یا نزدیک غروب، سوژه از مقابل، پشت یا کنار، روشن می شود. در یک روز ابری، نور از میان ابرها در آسمان منتشر می شود و نور اواسط روز ، به صورت عمودی بر سوژه می تابد.
به طور کلی بهترین زمان برای عکاسی، صبح زود،‌ کمی پس از طلوع و بعد از ظهر، کمی پیش از غروب است. تا آنجا که می شود از عکاسی در اواسط روز خودداری کنید زیرا نور عمودی سایه های شدیدی ایجاد می کند که باعث حذف ویژگی ها و جزئیات سوژه می شود.

 

هنگامی که زاویه تابش نور خورشید در پشت شما به عنوان عکاس و روبروی موضوع مورد نظرتان قرار دارد، جلوی موضوع روشن شده و در اکثر مواقع موضوع به طور یک دست روشن می شود.
به همین دلیل به عقیده ی اغلب عکاسان، از نظر نورسنجی، این نوع نورپردازی ساده ترین روش برای عکاسی است. بهترین زمان برای عکاسی با این نور از نظر کیفیت و رنگ، در ساعت های نخستین پس از زمان طلوع و ساعت های پایانی روز است.
اگر خورشید در روبروی شما و پشت موضوع قرار داشته باشد، پشت موضوع روشن می شود و به شکل معمول نتایج جالبی در پی دارد زیرا موضوع در عکس تان به طور کامل تاریک می شود و ضدنور (سیلوئت) های فوق العاده جذابی را می تواند به وجود بیآورد.

 

اما اگر می خواهید در چنین شرایط نوری، بدون اینکه موضوع ضدنور (سیلوئت) شود، عکاسی کنید باید به موضوع نزدیک شده و نور سنجی کنید سپس، بدون تغییر تنظیم های انجام گرفته در دوربین، عقب تر رفته و کادر مطلوب نظرتان را انتخاب کنید و سپس عکس بگیرید.
هنگامی که خورشید در سمت چپ یا راست شما و موضوع قرار داشته باشد، نور جانبی ایجاد می شود. برخی معتقدند این نوع نور، زیباترین و جذاب ترین نور موجود است زیرا با ایجاد سایه های زیبا به منظره حجم و عمق می دهد و بافت و جزئیات را برجسته تر می کندو این می تواند در نگاه مخاطب خوش ذوق، بسیار ظریف و دلنشین جلوه کند.
اما به گفته ی بعضی از عکاسان، این نور خیلی چالش برانگیز است زیرا ترکیبی از نور و سایه ایجاد می کند. سایه ها در یک عکس کم نور، بیش از حد تیره می شوند و نمایی سه بعدی به عکس می دهند. پس هنگام عکاسی با نور جانبی، پس از یک نورسنجی دقیق، عکس را با یک گام (استپ) نور پایین تر ثبت کنید زیرا این کار به طور معمول نتایج مثبت و خوبی در پی دارد.

 

 


آشنایی با رنگ نورها

رنگ نورها با توجه به زمان و شرایط آب و هوایی متغیر است. نور در زمان میانی روز، شدید و بی رنگ است. نور عمودی و بی رنگ در این زمان از روز، عکس هایی بی روح و نامطلوب خلق می کند، به همین دلیل اکثر عکاسان با تجربه ترجیح می دهند صبح زود و یا اواخر روز عکاسی کنند.
نور پیش از طلوع کامل در آب و هوایی مناسب، به رنگ آبی سرد و ته رنگ قرمز، یا صورتی گلگون و قرمز شفاف است. درست هنگام طلوع، این رنگ به نارنجی گرم تبدیل می شود که مناظر و موضوع ها را با رنگ های زیبایی از نارنجی و طلایی پوشش می دهد. در حدود یک ساعت پیش از زمان غروب تا هنگام غروب کامل این تغییر رنگ به طور معکوس رخ می دهد. یعنی رنگ از نارنجی طلایی گرم به قرمز آبی، صورتی گلگون و قرمز شفاف تغییر می کند.

 

از آنچه گفته شد سعی کنید چند تجربه کسب کنید. در هر نقطه ای که هستید شرایطی را ایجاد کنید تا با رعایت اصول و نکات ایمنی پیرامون حساسیت سطوح حساس و یا شدت تابش منبع نور عکس هایی را به شکل ذکر شده تهیه کنید. این تمرین ها تجربه هایی ماندگار را در ذهن شما به جای می گذارد تا با رنگ هایی که در اثر زمان تابش به دست می آورید در موقعیت هایی فوق العاده بتوانید عکس هایی با نور طبیعی و در دسترس و همچنین سرشار از جلوه های طبیعی خلق کنید.
به یاد داشته باشید کسب تجربه با مهارت های آموزش دیده شده کلاس خوبی است تا بتوانید آنچه شنیدید را به آنچه می شود دید تبدیل کنید. تلاش کنید تا با رنگ نور آشنا شوید زیرا همانطور که قبلا گفتم ،صبح زود و هنگام غروب، رنگ نور نارنجی طلایی گرم است، اما اگر به طور منظم رنگ نور را بررسی کنید متوجه می شوید رنگ نور در صبح زود، از نور نارنجی طلایی گرم غروب، سردتر است.
بعلاوه ، برف و مه، تک رنگ هستند و سوژه در این شرایط بیشتر جلب توجه می کند مانند فردی با یک چتر رنگی در مه. رنگ نور را همچنین با تغییرات فصلی نیز می توان بررسی کرد. مثلا نور شدید و عمودی در ظهر تابستان خیلی با نور مایل زمستان متفاوت است. نور روشن موجود در روزهای بهاری و پاییزی رنگ های زیبا و دلنشینی خلق می کند.
رنگ نور به شدت تحت تاثیر دما است و با مقیاس کلوین سنجیده می شود. این مقیاس، رنگ هر دما و منبع نوری که چنین رنگی ایجاد می کند را نشان می دهد.
دمای بالای رنگ، یعنی از ۵۰۰۰ کلوین به بالا، معمولا رنگ های سرد نامیده می شوند و ته مایه های آبی سفید دارند. دماهای پایین تر رنگ ، بین ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین، رنگ های گرم خوانده می شوند و ته مایه های زرد سفید و قرمز دارند.
در اینجا برخی از دمای رنگ های معمول همراه با منابعشان و نمونه ای از رنگ مربوط به هر دما را آورده ایم.


نور روزهای ابری

همانطور که پیش از این هم گفتیم، جنس و زاویه نور تابیده شده در زمان میانی روز در اغلب موقعیت ها نور خوبی برای عکاسی به شمار نمی آید اما در یک روز ابری که آسمان پر از ابر است، می توانید با دوربین تان عکس های بی نظیری ثبت کنید. نور نرمی که از میان ابرها در آسمان پخش می شود رنگ ها را غلیظ تر و کنتراست را نمایان تر می کند و عکس های زیباتری را برای ثبت و ارایه به وجود می آورد.
جنس نور تابیده شده در روزهای بارانی برای عکاسی از مردم خیلی مناسب است زیرا دیگر سایه های شدید در زیر چشم پدید نمی آیند اما در روزهای بارانی و ابری از مناظر و جنگل ها عکاسی نکنید زیرا آسمان خاکستری در کنار درختان و گیاهانی که به رنگ سبز روشن و شفاف هستند، در قریب به اتفاق تجربه های عکاسی اسباب تولید عکس زیبایی نشده است.

 


نتیجه گیری از این مقاله

در عکاسی، هر نوری که توسط عکاس ایجاد نشده باشد نور طبیعی در دسترس است که شامل منابع نوری چون: خورشید، روشنایی ماه و غیره می شود. استفاده از نور طبیعی موجود برای عکاسان چالش برانگیز است زیرا به شکل مستقیم قابل تغییر و دستکاری نیست. این نور به شدت تحت تاثیر زمان، مکان و حتی موقعیت عکاسی قرار دارد و همچنین در عکس های رنگی، تنوعی از رنگ را می تواند پدید آورد.
با وجود این چالش ها، اگر با نور طبیعی در دسترس، شرایط و ویژگی های این نور و روش کار با آن آشنا باشید، در ثبت عکس های خیره کننده، گامی مؤثر برداشته اید.
پس دقت کنید و برای ثبت عکس هایی طبیعی و جادویی، آماده باشید!

پیشین
اصول عکاسی، جنس و دمای رنگی نورها را بشناسیم
پسین
لنزهای متحرک

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست