1. خانه
  2. بانک اطلاعات عکاسان خارجی
  3. جری اولسمن

جری

اولسمن

1934/11/06

جری اولسمن در 11 ژوئن در شهر دیترویت، میشیگان متولد شد. او پسر دوم یک فروشنده خواربار بود و در نوجوانی و سالهای مدرسه شاگرد زرنگی نبود. در طول دوران تحصیل در دبیرستان به عکاسی علاقمند شد.
جری اولسمن معتقد بود که با استفاده از دوربین می تواند در محیط بیرون از کالبدش زندگی کند.

برخی از نمونه آثار

با اینکه از نظر درسی رتبه خوبی نداشت اما توانست به زودی چند پروژه عکاسی برای خود دست و پا کند. سرانجام توانست در سال 1953 به موسسه فن آوری راچستر راه یابد و مدرک BFA را از این موسسه و مدرک MFA را از دانشگاه ایندیانا به دست آورد. بزرگ ترین و تاثیرگذارترین راهنمایی ها از سوی مینور وایت و رالف هاترسلی به او ارائه شدند که در بروز خلاقیت های او نقش بسزایی داشتند.
همانطور که اولسمن می گوید بزرگترین درسی که از وایت آموخت این بود که دوربین او نه تنها قابلیت ثبت تصاویر را دارد بلکه می تواند از سوژه اصلی فراتر رفته و مفهومی را در بر داشته باشد. وایت به عنوان آموزگار بیشتر از اینکه به آموزش تکنیکهای استفاده از دوربین و لنز اهمیت دهد، به این مساله توجه داشت که چگونه آنچه دیده می شود ، ارائه گردد.
او در سال 1961 برای تدریس به دانشگاه فلوریدا رفت و در سال 1962 به کمک او انجمن آموزش عکاسان راه اندازی شد و او در اولین کنفرانس مقاله ای را تحت عنوان ” ارتباط درونی تصویر و تکنیک” ارائه کرد.
اولسمن استاد خلق تصاویر ترکیبی با استفاده از چند نگاتیو است. او با استفاده از چند دستگاه بزرگ کننده، تصاویر نهایی خود را به وجود می آورد. وی معتقد است که تصویر نهایی حتما نباید از یک نگاتیو باشد. امروزه، با ظهور دوربین های دیجیتال و فتوشاپ، عکاسان می توانند تصاویری شبیه به عکس های اولسمن خلق کنند. با این تفاوت که اولسمن از ابزارهای جادویی آنولوگ استفاده می کرد. او غالباً در تاریکخانه کار میکرد، و گاهی اوقات از سه تا ده بزرگ کننده استفاده می کرد تا تاثیر دلخواه خود را بگذارد. بطور کلی عکس وسیله ای برای ثبت لحظات تلقی میشود ولی اولسمن جزء اولین کسانی است که این تصور محبوب در جامعه را از بین برد.
در سال 1985 اولسمن با انتشار کتاب خود ” فرایند و درک ” فریم به فریم نشان داد که چگونه نگاتیو ها را با هم ترکیب می کرد تا تصویر نهایی ایجاد گردد او غالباً بدون ترکیب بندی خاصی در ذهن، تصاویر خود را می گرفت و مجموعه گسترده ای از نگاتیو در اختیار داشت .
اولسمن آثار خود را در بیش از 100 نمایشگاه فردی در ایالت متحده و سایر کشورها به نمایش گذاشته است. عکس های او در مجموعه دائمی موزه کشورهای ایالات متحده ، ژاپن ، سوئد، فرانسه و استرالیا قرار دارد. آثار او را به سادگی می توان توصیف کرد اما خلاقیت در عکس های او حالتی را دارد که حتی توجه واقع گرا ترین مخاطب را به خود جلب می کند.
او خود تصاویرش را فرا زبانی می داند و معتقد است عکس هایش مانند موسیقی می توانند تجارب زیبایی شناختی را به هم متصل کند . در سال 1981 طی رتبه بندی که از سوی عکاسان آمریکایی انجام شد او جزء ده عکاس برگزیده بود . کوچکترین آثار او در حال حاضر بین 1000 تا 2500 دلار فروخته میشوند.

گردآوری : ایلیا فاضل اشرفی
مترجم : فرانه ساروق فراهانی

عکاسان ایرانی

عکاسان بین المللی

فهرست