1. خانه
  2. مقالات
  3. مقاله عکاسی : مدیریت فرم و اشکال بوکه ها در عکاسی

مقاله عکاسی : مدیریت فرم و اشکال بوکه ها در عکاسی

گروه مقاله : آموزشی
موضوع مقاله : عکاسی ، فیزیک نور / ابزار شناسی در عکاسی
نویسنده : کارن
منبع :  diaries globetrotter
مترجم : مریم خداوردی
ویراستار : مائده موحد

image001

وقتی به تجهیزات عکس سازی چون گوشی های تلفن همراه و عکس پردازی چون محیط های اینستاگرام مشغول می شویم از دوربین عکاسی و عکاسی کردن با این ابزار غفلت می کنیم.
این اواخر پس از مطالعه مقاله عکاسی با موضوع های گوناگون ، در میان انبوهی از برنامه ها و امور، بهانه ای پیداکردم تا DSLR را بیرون بیاورم و دست بگیرم . وقتی این فیلتر ساده ی DIY را دیدم ، از فرصت استفاده کرده تا کمی با آن کنجکاوانه به بررسی بپردازم و با سرگرم شدن به این وسیله بتوانم برای بروز نمادهایی عاشقانه و عاطفی از ان نتایج قابل قبول تصویری به دست آورم .

شما حتما نباید یک عکاس حرفه ای باشید تا بتوانید بوکه هایی به شکل قلب تولید کنید.
« بوکه » یک اصطلاح عکاسی است که از یک تراشه خاطی نور در تصویر دیده می شود البته این خطا می تواند در خدمت مفهوم و منظور ذهنی عکاس درآید اگر به واسطه شناخت و دانش و متکی بر تجربه بدانیم چه می خواهیم و برای آنچه خواسته این بایستی چه کنیم ؟ “بوکه” یک اصطلاح عکاسی است که در اصل به معنای مه آلود و محو می باشد. در عکاسی ، مخصوصا عکاسی مواد غذایی ، این تار بودن ، کیفیت زیبایی را خلق می کند که در حالیکه زمینه محو می باشد باعث برجستگی موضوع  می شود .
ما در این مقاله عکاسی سعی داریم به شکل و روش ایجاد و تاثیرگذاری این تکنیک ساده اما نافذ بپردازیم .

در شب، نورهایی که تمرکز فوکوس روی آنها نیست ، دایره هایی از رنگ تولید می شود که به عکس ، احساسی جادویی و لطیف می دهد که دوست دارم . این دایره ها توسط نوری که به سطح عدسی های لنز می خورد تولید می شود و شکل روزنه دیافراگم را منعکس می کند . دستکاری کردن این شکل در اصل باعث بوجود آمدن دیافراگمی جدید (و کمی کوچکتر) با شکل دلخواه می شود ، مانند قلب ، یا هر شکلی که تمایل به پراکندگی و تکثیر آن دارید و به ان علاقه مندید .

image002

پس برای خلق کردن این جلوه به چه چیزی نیاز دارید؟
اول شما به یک پرایم لنز با دیافراگم باز مثلا ۱.۸ یا ۲.۰ نیاز دارید.
بهترین لنز برای شروع  یک لنز معمولی ۵۰ میلیمتری نرمال است . متاسفانه فکر نمی کنم این ترفند و تکنیک با دوربین های اتوماتیک خانگی درست عمل کند.
به نظرم اندازه روزنه به شکل قلب و یا هر شمایل دیگری باید خیلی کوچک باشد . ضمنا من این کار را روی لنز زوم خودم انجام دادم ولی موفقیت آمیز نبود .
اگر شما در منظره یاب نگاه می کنید تا فقط تصویرهای قلبی شکل را ببینید ، یک جای کار ایراد دارد . من دیده ام بعضی گفته اند که روی لنز زوم آنها کار کرده است ، ولی مطمئن نیستم چطور قادر به انجام این کار شده اند . پس اگر احیانا این مطلب را می دانید روش انجام و اجرا و نتیجه گیری از آن را به اشتراک بگذارید تا بقیه هم بتوانند از ان استفاده کنند که هر که بیاموزاند بدون تردید بیشتر از قبل یاد خواهد گرفت!

دوم : شما به یک کاغذ یا مقوای ضخیم مشکی نیاز دارید. من از کاغذ مشکی استفاده کردم چون راحتتر بود، ولی اگر شما می خواهید از این فیلتر زیاد استفاده کنید، روی مقوا سرمایه گذاری کنید.
سوم : کمی محاسبات ریاضی نیاز خواهید داشت یا بهتر بگویم ماشین حساب . برای اینکه اندازه سوراخ قلبی شکل شما درون دیافراگم جای بگیرد، باید بدانید که قطر آن در بازترین قسمت به میلی متر چقدر است. (فراموش نکنید، در تولید جلوه ی بوکه ، تنظیمات دیافراگم باید بر روی بازترین حالت آن باشد). F یعنی عدد اندازه دیافراگم مثل f/1.8  یا f/2.0 مساوی است با نسبت فاصله کانونی با شعاع دیافراگم. در نتیجه برای به دست آوردن شعاع  دیافراگم کافی ست فاصله کانونی (مثلا ۵۰mm ) تقسیم بر عدد دیافراگم (مثلا ۲.۰) کنیم، که این بدان معناست که دیافراگم ۲.۰ با فاصله کانونی ۵۰mm، قطر آن ۲۵mm می باشد.

در نتیجه منفذ شکل و شمایل قلب باید کمی کوچکتر از این شعاع باشد که بدین صورت دوربین ، شکل قلب را به جای دایره می گیرد . پس برای لنز ۵۵ میلیمتری ، اندازه شکل قلب من باید کمی از ۲۵ میلیمتر کمتر باشد .
اندازه ها حتما نباید خیلی دقیق باشند ولی سعی کنید تا جایی که می توانید به عدد بدست آمده نزدیک باشد . من این تصاویر را با یک دستگاه لنز ۵۰mm  و ۱۰۰mm بوجود آوردم و با هر دو لنز جلوه های شگفت انگیزی خلق شد .

راحت باشید و با هر لنزی که دم دستتان هست امتحان کنید ، ولی اگاه باشید که با لنز ۵۰mm از همه بهتر می توانید به این نتیجه دست پیدا کنید . نه تنها برای این پروژه بلکه کلا لنز به درد بخوری در همه موارد می باشد .

البته که پرداخت مغز به این محاسبات کمی خستگی اور است ولی از نشاط به دست آوردن نتیجه غفلت نکنید . پس بهتره وارد عمل بشویم.

مواد لازم:

  • کاغذ یا مقوای مشکی و ضخیم
  • قیچی و یا کاتراگر از مقوا استفاده می کنید
  • یک دستگاه لنز دوربین عکاسی با دیافراگم باز (۵۰mm f/1.8 در اینجا از همه بهتر است)
  • یک قطعه خط کش با اندازه معمولی و در دسترس

image003

با استفاده از لبه داخلی لنز و یا محافظ  لنز ، یک دایره روی کاغذ یا مقوای مشکی بکشید. دایره را برش بزنید. اندازه این دایره باید به صورتی باشد که کاملا در مقابل لنز شما قرار گیرد و آنرا بپوشاند . وسط دایره را بدست آورید ، به اینصورت که آنرا از وسط تا کنید. باز کنید و دوباره تا کنید به صورتی که خطوط تا یکدیگر را در وسط دایره قطع  کنند.

اندازه  مربعی را که روزنه شما باید باشد را بر اساس محاسبه بالا  بدست آورید. پس برای لنز ۵۵ میلیمتری ، روزنه باید یک مربع ۲۵mm x25mm در وسط  دایره می بود.

داخل این مربع شکل یک قلب را رسم کنید و با استفاده از قیچی یا کاتر آنرا برش زده و روزنه ای به شکل قلب در وسط دایره خواهید داشت. کاغذ را روی لنز خود قرارداده و محافظ را ببندید. همین!

image004

نکاتی در مورد عکاسی در شب:

  • دیافراگم خود را بر روی باز ترین حالت آن تنظیم کنید ۱.۸، ۲.۰، ۲.۸ …
  • با توجه به نور موجود قدرت ایزوی (ISO) دوربین عکاسی تان را بالا ببرید.
  • برای کمک به تثبیت عکس های خود از سه پایه استفاده کنید.
  • فوکوس اتوماتیک را خاموش کرده و با دست فوکوس را تعیین و تنظیم کنید. با نگاه کردن داخل منظره یاب می بینید که قلب ها جلوی چشمانتان ظاهر می شوند.
  • بیرون بزنید! من با دوربین ام شروع  به پرسه زدن در خیابانها کردم  و با بازی با این صافی (فیلتر) جزئیات جالب جدید زیادی را در این شهر پیدا کردم.

امیدوارم موفق باشید و از این مقاله عکاسی تا می توانید ، لذت ببرید!

image005

 

image007

 

image009

 

image011

image012

منتشر شده در بخش مقالات پایگاه عکس چیلیک

پیشین
رد ستارگان
پسین
رسانه عکس و هنر حفاظت محیط زیست

به تازگي منتشر شده

۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • فاطمه میرالی
    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ۱۹:۲۲

    با تشکر از خانم ها خداوردی و موحد.
    امید دارم دوستان، ما را از توانایی هایشان در مسیر آموزش و یادگیری عکاسی اینچنین بهره مند سازند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست