1. خانه
  2. مقالات
  3. عکاسی مستند: رویکرد عکاس در مواجهه تا ثبت

عکاسی مستند: رویکرد عکاس در مواجهه تا ثبت

عکاسان حرفه ای زیادی در حوزه عکاسی مستند به تناسب حضور در دیگر شاخه های عکاسی کار نمی کنند . دلیل آن هم بسیار واضح و آشکار است چون که این گرایش از عکاسی برخلاف آنچه در مواجهه ی نخست نشان می دهد، آسان نیست و به مجموعه مهارت های ظریف و ویژه ای در طول زمان و در حین کار نیاز دارد.
عکاسی مستند انجام تنها یک چیلیک ساده نیست، یکی از رضایت بخش ترین پروژه هاست که یک عکاس می تواند جست و جو کند.

اول از همه اجازه دهید که عکاسی مستند را کم و کوتاه تعریف کنیم . حوزه عملکردی عکاسی مستند در کجاست؟ عکاسی مستند درباره چیست؟ چه ویژگی هایی آن را در عکاسی و جامعه و حوزه ارتباطات ، متمایز و رضایت بخش می سازد؟

عکاسی مستند چیست؟ عکاسی مستند در ساده ترین بیان، درباره بازگو نمودن داستان های با اهمیت است مانند: حوادث تاریخی. یکی از اهداف عکاسی مستند ثبت وقایع اجتماعی و تاریخی با هدف خبر رسانی به مردم می باشد. علاوه بر این عکاسی مستند، به ثبت وقایعی می پردازد که برای برانگیختن و تشویق کردن به یک رفتار و تغییرات اجتماعی نیازمند توجه مخاطب است. وظیفه اصلی عکاسان مستند این است که به عنوان شاهد عینی به آنچه در جامعه اتفاق می افتد واکنش نشان دهند.

به طریقی، عکاس مستند و عکاسی خبری به یکدیگر مرتبط اند. هر دو به عنوان شکلی از عکاسی چالشی طبقه بندی می شوند. همچنین، هر دو شکل عکاسی، عکاس را درمانده می کند چون هیچ کنترلی بر روی شرایط موضوع منظور ندارند. این شکل از عکاسی شبیه عکاسی آتلیه ای یا مدلینگ نیست که در آن بتوان حالت ها و وضع قرار گرفتن را طراحی و تنظیم کرد. در عکاسی مستند، درست در لحظه انجام یک عمل و یا وقوع یک حادثه عکس می گیرید. این یکی از دلایل سخت بودن این شکل از عکاسی است . اگر شما مصمّم هستید که یک عکاس مستند موفق و خوب شوید، نکته ها و ترفند هایی که می توانید یاد بگیرید را دنبال کنید.

عکس از: Kelly short

نکته ها و ترفند های عکاسی مستند:
برای شروع ماجراجویی عکاسی مستند به شیوه ای صحیح ، تعاریف، نکته ها و ترفندهایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.

قبل از هر چیز تحقیق کنید!
از شبکه سراسری اینترنت یا کتابخانه برای جمع آوری اطلاعات درباره موضوع مورد نظرتان استفاده کنید. قبل از رفتن به عکاسی با موضوعی که قرار است با آن ارتباط بر قرار کنید، آشنا شوید. تحقیقاتی که فهم خوبی از موضوع به شما می دهد را انجام دهید تا در طراحی ایده هایی برای چگونه عکاسی کردن و یا اینکه چگونه عکس هایی بگیرید، کمک کند.

عکس از: Tony Hall

ایجاد ارتباط با موضوع :
برای دست یافتن به نگاهی که می خواهید، بایستی با موضوع خود ارتباط برقرار کنید نه اینکه با آنها بنشیند و مصاحبه انجام دهید. بایستی به آنها نزدیک شوید و شروع به گفتگو کنید. ارتباط برقرار کنید و گزارش تهیه کنید. این کار می تواند در لحظه انجام شود قبل از شروع عکاسی، همان زمان که برای عکاسی کردن آماده می شوید. این کار به آنها کمک می کند که با شما و گروه شما احساس راحتی کنند.

علاوه بر آن، چند روز را می توانید در محل و موقعیت عکاسی تان بگذرانید. غرق شدن در موقعیت زندگی و فرهنگی موضوع، به شما کمک می کند درک بهتری از موضوع داشته باشید. عکاسی مستند، داستان ها را از درون واقعیت ها و احساسات بیان می کند . برای گرفتن بعضی نماهای نزدیک بعلاوه نماهای باز که محیط موضوع را نشان می دهد آماده باشید. صورت موضوع، به ویژه چشم ها را که داستان های زیادی بیان می کند به نمایش بگذارید. این به مخاطب شما اطلاعات زیادی می دهد که می تواند درباره آن صحبت کند، که این خود یکی از اهداف عکاسی مستند است. قبل از گرفتن عکسِ نمای نزدیک از سوژه های تان، حتما از آنها اجازه بگیرید. فراموش نکنید : شما تنها یک عکاس نیستید. بکه یک داستان گو نیز هستید.

عکاسی مستند داستانهای جذابی که نیاز به حرکت و یا تصمیم دارد بیان می کند. بنابراین، بهترین راه برای جلب توجه مخاطب این است که یک قصه گو باشید. بایستی یاد بگیرید که چگونه داستان سوژه تان را بی طرفانه (بدون قضاوت) روایت کنید. می توانید بعضی سبک ها را اضافه کنید اما نبایستی از حقایق یا جزئیات صرفنظر کنید. حقیقت را همانطور که هست بیان کنید. از قدرت دوربین عکاسی و ویژگی های لنز دوربین تان به غایت مهندسی شده و دقیق استفاده کنید.

 

عکس از: Freedom II Andres

لطفا! صبور باشید؛ حتی صبورتر :
همانطور که قبلا اشاره شد، عکاسی مستند بسیار چالش برانگیز است، زیرا شما کنترلی بر روی شرایط، محل وقوع و یا موضوع ندارید. بنابراین نباید انتظار داشته باشید به محض رسیدن به شرایط و موقعیت همه چیز برای شما آشکار و فاش شود. بایستی صبور باشید و منتظر لحظه قطعی یا حوادث جذابی که اتفاق می افتد باشید . گاهی اوقات قبل از اینکه بتوانید آنچه را که می خواهید عکاسی کنید، باید ساعتها و یا روز ها منتظر بمانید.

دقت داشته باشید که تنوع هدفمند، راز هنر است :
تا آنجا که می توانید در عکاسی خلاق باشید، به عکاسی با نمای باز اکتفا نکنید زیرا که عکس های نمای باز، تنها نما و شرایط کلی را به شما می دهد، از کلیشه خارج شوید و نماهای بسته و حتی نماهای هوایی را که زاویه های مختلفی از موضوع و داستان نمایش می دهد عکاسی کنید. اگر از نزدیک روی سوژه فوکوس کنید به عکس های شما احساس شخص تری می دهد و این همان حسّی است که قرار است رسانه عکس از اندیشه شما به باور مخاطب منتقل نماید.

تمرین :
و سرانجام، فراموش نکنید که مداوم و مستمر با ذهن و نگاه و دوربین و هر موقعیتی تمرین کنید. حتما لازم نیست برای تمرین کردن به موقعیت عکاسی تان بروید. این تمرین را هر جا که می خواهید می توانید انجام دهید. تمرین باعث بهتر شدن انجام کار می شود، داشتن ذهن و نگاه تربیت شده به ویژه در زمینه ای همچون عکاسی مستند یکی از قدرت های تجهیزاتی برای یک عکاس به شمار می رود.

عکاسی مستند لذت بخش است زیرا آنچه که انجام می دهد دارای ماهیت و مفهوم است. همچنین عکس های شما تنها یک داستان صرف را روایت نمی کنند بلکه آنها هر جا و هر زمان لازم باشد ، تشویق و دعوت به عمل و تغییر می کنند .
برگرفته از: Contrastly
نویسنده: مایکل گیبریل
مترجم: اعظم حشمتی
منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
عکاسی مستند چیست؟
پسین
پلکان موفقیت در سفرگردی و عکاسی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست