1. خانه
  2. بانک اطلاعات عکاسان خارجی
  3. نیک اوت

نیک

اوت

1951/03/29

نیک اوت / Nick Ut، عکاس مشهور خبری، متولد 29 مارس 1951 در ویتنام است. نام واقعی اش Huynh Cong Ut است. شهروند مقیم آمریکا است و با همسر و دو فرزندش در Monterey Park کالیفرنیا زندگی می کنند. او از عکاسان معروف خبرگزاری آسوشیتدپرس است.

برخی از نمونه آثار

در ۱۴ سالگی (۱۹۶۵) مادرش او را برای کار به آسوشیتدپرس معرفی کرد. چند هفته بعد برادرش Huynh Thanh My که او نیز برای آسوشیتدپرس کار می کرد، هنگام عکاسی از یک صحنه نبرد در جنگ ویتنام کشته شد.
نیک اوت در ژانویه 1966 بعد از یک دوره شش هفته ای آموزش در تاریک خانه، توسط Horst Fass، استخدام شد. با وجود اینکه هیچ دوره آموزش عکاسی را نگذرانده بود، اما در سال 1967 یک فوتوژورنالیست ماهر شد. عکس هایش به مهارت و جسارت او در عکاسی از صحنه های نبرد عملیات نظامی کمونیست های ویت کینگ و آمریکا در حمله به ویتنام جنوبی گواه می دادند.
نیک در سال 1977 به عنوان پناهنده به لس آنجلس آمد ولی همچنان به همکاری عکاسانه اش با آسوشیتدپرس ادامه می داد. در سال 1989 به ویتنام برگشت تا داستان جستجوی آمریکایی هایی که در عملیات های نظامی مفقود شده بودند را پوشش دهد. در سال 1993 او همراه دوست قدیم اش George Esper یک دفتر جدید خبرگزاری آسوشیتدپرس در هانوی تاسیس کرد. 
 زمانی که خشونت واقعی جنگ ویتنام را به تصویر می کشید، سه بار مجروح شد.
نیک اوت عکس مشهورش که برنده جایزه پولیتزر شد را در 8 ژوئن 1972 در دهکده Trang Bang ویتنام گرفت. این عکس که « وحشت جنگ » یا « دختر ناپالم » نام گرفت، صحنه ای را نشان می دهد که در آن دختر 9 ساله عریانی بخاطر بمباران ناپالم آتش گرفته است و از درد فریاد می زند و فرار می کند. نیک اوت بعد از گرفتن این عکس و قبل از تحویل دادن فیلم ها به خبرگزاری، آن دختر را به بیمارستانی در سایاگون می برد.
انتشار این عکس به دلیل قوانین پیشگیری از نمایش عریان بدن با تعویق انجام شد، ادیتور عکس خبرگزاری آن را مخالف قوانین انتشار( در سال 1972) می دانست. Horst با دفتر مرکزی تماس گرفت و آنها را قانع کرد که بدون نشان دادن کلوز آپ از بدن دختر این یک مورد استثنائا منتشر شود و ادیتور نیویورک پذیرفت که ارزش خبری عکس به ملاحظه کاری درباره برهنگی دختر ارجحیت دارد.
این عکس علاوه بر این جایزه، جایزه ورلد پرس فوتو را نیز در سال 1972 برای او به ارمغان آورد.
آن دختر نه ساله Kim Phuc ، بعد از انتشار این عکس مورد توجه قرار گرفت.او بیش از یکسال بستری شد و تحت 17 عمل جراحی قرار گرفت.
بعدها Kim Phuc سفیر نیک خواهی سازمان ملل شد. عکس وحشت جنگ نه تنها زندگی این دختر را تغییر داد بلکه باعث شد که نیک اوت به عنوان یک فوتوژورنالیست قابل احترام و ستودنی که صحنه های وحشتناک جنگ ویتنام را پوشش می داد شناخته شود. البته نه تنها بخاطر توانایی های حرفه ای اش، بلکه حس بشردوستی اش نیز مورد توجه و احترام واقع شد.

در چهلمین سالگرد عکس های برنده جایزه پولیتزر، در سپتامبر 2012 نیک اوت به عنوان سومین نفر برگزیده توسط Hall of Fame بخاطر نقش بسزا و همکاری شایسته او در عکاسی خبری انتخاب و معرفی شد.

نیک عکس های مشهور دیگری نیز ثبت کرد که از جمله آن می توان به عکس گربه پاریس هیلتون، در صندلی پشتی ماشین L.A. County sheriff هنگامی که از منزلش به دادگاه منتقل می شد، اشاره کرد که در ۹ ژولای ۲۰۰۷ آن را ثبت نمود، و در همه دنیا منتشر شد.

مترجم: اعظم حشمتی

عکاسان ایرانی

عکاسان بین المللی

فهرست