1. خانه
  2. اخبار
  3. گزارش تصویری
  4. خانه استیو در کاشان گالری دائمی استیو مک کوری شد

خانه استیو در کاشان گالری دائمی استیو مک کوری شد

خانه استیو کاشان نام مجموعه‌ای فرهنگی در قلبِ شهرِ تاریخی کاشان و چسبیده به قدیمی‌ترین بنای شهر، مسجد جامع کاشان است. خانه‌ای گودال باغچه، در متراژِ حدود ۲۰۰متر، در دو طبقه با قدمتِ قاجاریه که پس از مرمت تبدیل به موزه‌ی دائمیِ عکس‌های استیو مک کوری عکاس مطرح آمریکایی، خالقِ پرتره‌ی مشهورِ « شربت گل » دخترِ افغان شده‌ است.
در طراحی و تعریف کاربری نوین این خانه‌ی زیبا علاوه بر ۴ اتاق و یک حوض‌خانه که به نمایش عکس اختصاص یافته، یک اتاق مدیا و یک کتابخانه نیز در نظر گرفته شده‌است. در این مجموعه تعدادِ ۲۴۰ قطعه عکس از ۵ قاره‌ی جهان، در ۴ اندازه‌ی مختلف به نمایش گذاشته شده‌ و تمامی عکس‌ها در خارج از کشور و با کیفیت عالی به چاپ رسیده و به نمایش گذاشته شده اند.
این بنا به همتِ حسین فرمانی، گالریست و مجموعه‌دارِ مطرح ایرانی با همراهی حسن روشن بخت و حسین روشن بخت بنا نهاده شد. حسین فرمانی بنیانگذار جوایز متعدد عکاسی از قبیل: جایزه‌ی لوسی، IPA, MIFA, BIFA, TIFA و … می‌باشد. جایزه‌ی لوسی بعنوان اسکارِ عکاسی شناخته شده و سالانه از عکاسانِ شناخته‌شده تقدیر به عمل می‌آورد. هنری کارتیه‌برسون، جیمز نچوی، نن گولدین، استفن شور و استیو مک کوری تعدادی از  عکاسانی هستند که موفق به کسبِ جایزه‌ی لوسی گردیده‌اند.
 فعالیت‌های حرفه‌ای حسین فرمانی باعث دوستی دیرینه‌ی ایشان با بزرگانِ دنیایِ عکاسی از جمله آقایِ استیو مک‌کوری شده‌است.
به گفته‌ی آقای فرمانی هدف از ایجاد خانه استیو کمک به جامعه عکاسی ایران می‌باشد. بدین منظور بازدید از این مجموعه کاملا رایگان می‌باشد.
عملیات مرمتِ خانه‌ استیو را که مدتِ ده ماه به‌طول انجامید برادرانِ روشن‌بخت عهده‌دار بودند. دوقلوهای روشن‌بخت که هر دو دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می‌باشند، در حالِ حاضر مدیریت مجموعه مذکور را به عهده داشته و در این رابطه می‌گویند: اصلِ کلی در مرمتِ خانه استیو رعایتِ سادگی‌ست. به همین‌ دلیل بر پیکره‌ی ساختمان تزئین خاص و ویژه‌ای دیده نمی‌شود و سپیدیِ محض در دید مخاطب غالب است. همچنین سعی شده تا با ترکیبِ معماری سنتی ایران و استفاده از نمادها و نشانه‌های مدرن، فضایی مناسب، جهت نمایش عکس آماده شود. بدین‌منظور اصالت بنا حفظ و از شیشه و آهن استفاده شد.
خانه‌استیو در ۲۳خردادماهِ سال ۱۳۹۸ در میانِ استقبال عکاسان و هنر دوستانِ ایرانی افتتاح شد. فضای مذکور همه روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ میزبان گردشگران ایرانی و خارجی و علاقمندان به هنر و آثار عکاسی شخص استیو مک کوری می‌باشد.
سعیده رضازاده مسئول کنونی خانه استیو هم به عنوان راهنما و پذیرای حاضرین با ارایه نکات و شرح حال بنا و آثار و اهداف این سازه فرهنگی، مواجهه گردشگران داخلی و خارجی را بسیار جذاب و مثبت ارزیابی کرده و معتقد است: «کاشان شهری سنتی است که با وجود این ایده عکس محور فضایی مدرن را برای علاقمندان به هنر به ویژه عکاسی با عکس ها و آثار استیو ایجاد کرده است».
خانه استیو در استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان باباافضل، خیابان شهیدان دقیقی،‌ کوچه شهید بانی دوم (انتهای پارکینگ و کنار مسجد جامع) واقع شده است.

عکس از: خانه استیو

عکس از: خانه استیو

عکس از: خانه استیو

عکس از: خانه استیو

عکاس: صبرا رئیسی

عکاس: مریم خداوردی

عکاس: مریم خداوردی

عکاس: اعظم حشمتی

عکاس: اعظم حشمتی

عکاس: عارفه حجارمنش

عکاس: مهدی سروری

عکاس: مهدی سروری

عکاس: مهدی سروری

عکاس: مهدی سروری

عکاس: مهدی سروری

عکاس: مهدی سروری

عکاس: مهدی سروری

عکاس: مهدی سروری

عکاس: مهدی سروری

عکاس: مهدی سروری

پیشین
جلسه داوری چهارمین دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی
پسین
به پاسداشت آنان که ورود آزادگان به وطن را مستند کردند

به تازگي منتشر شده

۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • در میانِ تلاشِ عکاسانِ همسفر با تور عکاسی چیلیک برای رسیدن به عکاسی معماری و گاه عکاسی مستندو ثبت هایی خلاقانه از معماریِ سنتی و بازار کاشان، دیدار از خانه استیو که به همت مدیر گروه انجام شد، نگاهی به مرمت و سبکی مینیمال گونه در روند بازسازیِ این بنای قاجاریه را نصیب عکاسان کرد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست