1. خانه
  2. بانک اطلاعات عکاسان خارجی
  3. استفان شور
استفان شر عکاس خارجی │ پایگاه عکس چیلیک www.chiilick.com

استفان

شور

۱۹۴۷/۱۰/۰۸

استفان شر متولد سال 1947 شهر نیویورک ، یکی از عکاسان آمریکایی است که توانست با تصاویر سرد و بی روح خود از مناظر و اشیاء معمولی در ایالات متحده و همین طور به دلیل کاربرد پیش تازانه رنگ در عکاسی هنری به شهرت دست یابد.
او از دوران کودکی به عکاسی علاقمند بود و این هنر را خود به طور شخصی فرا گرفت . زمانیکه 6 سال بیشتر نداشت عموی آینده نگرش به او یک کیت تاریکخانه هدیه داد. سه سال بعد یعنی در سن 9 سالگی با استفاده از یک دوربین 35 میلی متری شروع به گرفتن اولین عکس های رنگی خود نمود .
او با حرکتی زود هنگام در سن 14 سالگی با ارائه عکس هایش به ادوارد استیچن، متصدی عکاسی موزه ی هنرهای مدرن وارد عرصه ی عکاسی حرفه ای گردید. استیچن پی به استعداد استفان برد و سه عدد از آثار او را خریداری کرد. در سن 17 سالگی استفان با اندی وارول ملاقات کرد و مرتبا به کارخانه او مراجعه می کرد و از او و افراد خلاقی که در کنار او کار می کردند، عکاسی می کرد. سال ها بعد عکس های سیاه و سفید او از محیط کار وارول در کتابی تحت عنوان ” سالهای مخملی، کارخانه ی وارول ” به چاپ رسید.

برخی از نمونه آثار

استفان اولین نمایشگاه انفرادی مطرح خود را در سال 1971 در سن 24 سالگی در موزه هنر متروپولیتن نیویورک برگزار نمود.
پس از آن اقدام به یک سری سفرهای خارجی نمود و از مناظر آمریکا و کانادا عکس هایی در طی مسیر خود تهیه نمود. در سال 1972 طی سفری از منهتن به آماریلو و تگزاس ، علاقه اش به عکاسی رنگی برانگیخته شد. هنگام مشاهده ی خیابان ها و شهر ها در طول مسیر خود، به این فکر افتاد که از آنها عکس رنگی بگیرد . در ابتدا با دوربین 35 میلی متری، سپس با دوربین دارای دید 4.5 اینچ و نهایتا با دوربین قطع 8.10 عکاسی را تجربه نمود. او تمرکز خود را بر روی عکاسی رنگی معطوف نمود و در سال 1976 برای اولین بار مجموعه ای از آثار رنگی خود را در موزه هنرهای مدرن نیویورک در معرض نمایش گذاشت.
استفان شر به عنوان یک چهره ی کلیدی در عرصه ی هنر عکاسی رنگی شناخته می شود. پیکره ی آثار شر شامل تصاویر عادی از موضوعات روزمره مانند دیوار سیاه محوطه ی پارکینگ، خطوط زرد ترافیکی، چیدمان رومیزی یک رستوران در لابه لای فضاهای شلوغ می باشد. وی با انتخاب این تصاویر می خواهد نگاه ظاهری توام با توازن و آرامش خود را به بیننده منتقل کند. یکی از کتاب های او تحت عنوان اماکن نا متعارف که در سال 1982 به چاپ رسید، به عنوان راهنمایی برای علاقه مندان به عکاسی رنگی جدید تلقی می شد زیرا این کتاب اثبات می کرد که عکس رنگی همانند یک اثر نقاشی و یا حتی یک عکس سیاه و سفید می تواند به عنوان یک اثر هنری پذیرفته شود. بسیاری از هنرمندان موید تاثیر مثبت استفان شر در آثار خود می باشند.
استفان شر در باره ی ماهیت عکس می گوید : ” یکی از عوامل تغییر دهنده در عکس ، کادر است . عکس دارای لبه هایی است در حالیکه در دنیا این لبه ها وجود ندارد. لبه ها باعث جدا شدن محتوای داخل تصویر از دنیای خارج می گردد. کادر تمام محتوای عکس را به یکباره محاصره می کند. اشیاء، مردم، وقایع یا اشکالی که در صف مقدم توجه عکاس قرار می گیرند، درست در لحظه ای که تصمیمات مربوط به کادر بندی گرفته می شود مجبور به پذیرش چارچوب کادر می گردند. کادر سایه خود را به محتویات تصویر می اندازد اما در عوض توجه بیننده را به آنها معطوف می کند. درست همان طور که هنگام عکاسی ، نگاه از زاویه دید تک عدسی باعث ایجاد تقابل های میان خطوط و اشکال در درون تصویر می گردد، لبه ها نیز منجر به ایجاد روابطی میان این خطوط و اشکال با کادر می گردند. ارتباطاتی که لبه ها بوجود می آورند علاوه بر جنبه ی بصری بر محتوای تصویر نیز اثر گذار است. ”
هینز لیس براگ در مورد استفان شر می گوید : ” برداشت و درکی که استفان از رنگ دارد بخشی از ویژگی خاص و منحصر به فرد موجود در تصاویر او به شمار می آید . در نظر او رنگ، جایگاه تزئینی نداشته و یک ویژگی طبیعی به حساب می آید که در تجارب روزمره ی ما موجود است.

عکاسان ایرانی

عکاسان بین المللی

فهرست