1. خانه
  2. اخبار
  3. انتقاد محمد فرنود از آثار ارائه شده در یازدهمین دوسالانه عکس ایران

انتقاد محمد فرنود از آثار ارائه شده در یازدهمین دوسالانه عکس ایران

محمد فرنود عضو شورای سیاست‌گذاری یازدهمین دوسالانه عکس ایران،‌از آن چه در نمایشگاه این دوسالانه ارائه شد، انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، مراسم اختتامیه یازدهمین دوسالانه عکس ایران با حضور مسئولین و جمعی از عکاسان در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

*** تدوین آیین‌نامه دوسالانه عکس، دستاورد دوره یازدهم

محمود شالویی رییس اداره کل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران،‌ در این مراسم با اشاره به حضور گسترده عکاسان در یازدهمین دوسالانه عکس گفت: همدلی و تعامل دوستانه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دوسالانه بود،‌ اما اگر نتیجه کلی برگزاری این دوسالانه مورد توجه قرار نگرفته است، قصور آن به ما برنمی‌گردد، چرا که جشنواره‌ها نسبی هستند، برخی راضی و برخی ناراضی‌اند، اما می‌توان با نگاه به تجربیات این دوسالانه و دوره‌های قبلی و رفع نواقص آن، دوسالانه دوازدهم را برگزار کنیم.
شالویی تدوین آیین‌نامه برگزاری دوسالانه عکس را یکی از دستاوردهای این دوره از دوسالانه عنوان کرد و گفت: در این دوره از دوسالانه عکس، شورای سیاست‌گذاری تعیین شد و این شورا آیین‌نامه‌ای برای برگزاری دوسالانه عکس تدوین کردند که بعد از این تمامی دوسالانه‌های عکس بر اساس این آیین‌نامه برگزار خواهند شد.
وی افزود: برای تمامی دوسالانه‌های تجسمی دیگر نیز آیین‌نامه مشابهی تدوین خواهد شد که هر دوسالانه بر اساس آیین‌نامه خود برگزار خواهد شد.
سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در ادامه با اشاره به اهمیت بحث تمرکززدایی گفت: یازدهمین دوسالانه عکس ایران در راستای سیاست تمرکز زدایی، به صورت همزمان در تهران و یزد برگزار شد که البته مقوله عکس این امکان را می‌دهد که به طور همزمان در مکان‌های مختلفی به نمایش گذاشته شود.
وی افزود: به جای محدود کردن برگزاری جشنواره‌ها و دوسالانه‌ها به تهران، باید پایگاه آن را در تهران قرار دهیم و برنامه‌های نمایشگاهی آن را در سایر استان‌های کشور نیز داشته باشیم و به این منظور باید برنامه‌ریزی دوازدهمین دوسالانه عکس را به زودی آغاز کنیم و امکانات لازم را برای شهرهایی که آمادگی برپایی این نمایشگاه‌ها را دارند، فراهم کنیم.

***تمرکز زدایی اتفاقات خوبی را در استان‌ها رقم می‌زند

شالویی در ادامه، یکی از اتفاقات خوب فعالیت‌ در راستای بحث تمرکز زدایی را فراهم شدن امکانات در شهرستان‌ها عنوان کرد و گفت: در یازدهمین دوسالانه عکس ایران که به طور همزمان در یزد برگزار شد، گنجینه فرهنگ و هنر یزد به موزه تبدیل شد و اگر این سیاست همچنان ادامه یابد، شاهد اتفاقات مشابهی در دیگر شهرستان‌های کشور خواهیم بود.

***دبیر دوازدهمین دوسالانه عکس ۱۰ روز دیگر معرفی می‌شود

وی همچنین گفت: قرار بود، دبیر دوازدهمین دوسالانه عکس، اعضای شورای سیاست‌گذاری و دبیرخانه دائمی این دوسالانه را اعلام کنیم،‌اما با دقت نظر بیشتر طی ۱۰ روز آینده اعلام خواهیم کرد.
اسماعیل عباسی دبیر یازدهمین دوسالانه عکس ایران در ادامه این مراسم، به ارائه گزارشی ازچگونگی برگزاری یازدهمین دوره این دوسالانه پرداخت و گفت: شورای ۱۷ نفره سیاست‌گذاری طی جلسات بسیار، تصمیمات یازدهمین دوسالانه عکس ایران را تدوین کرد و بر اساس آن ۱۲۴۹۵ عکس از ۲۲۷۹ عکاس به دست ما رسید که از آن میان، ۱۳۳ تک عکس و ۳۲ مجموعه عکس به نمایشگاه راه یافت.
وی افزود: انتخاب موضوع آثار، غیررقابتی شدن، راه‌اندازی سایت و برگزاری همزمان دوسالانه در تهران و یزد از مهم‌ترین اتفاقات این دوره بود.
عباسی همچنین بر برنامه‌ریزی برای دوازدهمین دوره دوسالانه عکس، بلافاصله پس از اتمام یازدهمین دوره تأکید کرد.

***در برابر آن چه به نمایش درآمد باید خودمان را محکوم کنیم

محمد فرنود عضو شورای سیاست‌گذاری این دوسالانه، سخنران بعدی این مراسم بود که پشت تریبون قرار گرفت.
فرنود گفت: امروز در این مراسم از همه چیز صحبت شد به جز نواقص یازدهمین دوسالانه عکس.
وی افزود: در طول یک سالی که از فعالیت شورای سیاست‌گذاری این دوسالانه می‌گذرد، مباحث فراوانی در جلسات مطرح شد اما با نصب آثار این دوره روی دیوار تنها افسوس خوردم چرا که آثار راه یافته به نمایشگاه ماحصل گفت و گوهای ما در این شورا نبود.
فرنود تصریح کرد: مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد همکاری خوبی را با ما داشت، اما آن
‌چه در یازدهمین دوسالانه عکس ایران ارائه شده، همه ظرفیت عکاسی ما نیست.
وی افزود: ما به تعریف مشخصی رسیده بودیم که با موضوع خلاق، تمامی ژانرهای مختلف عکاسی را تعریف کنیم، اما ماحصل کار چیزی غیر از این بود.
فرنود در ادامه گفت: در جلسات هیئت داوری به صراحت اعلام کردیم که عکس‌هایی انتخاب شود که جامعیت عکاسی ایران را نشان دهد، اما عکس‌های ارائه شده در این نمایشگاه، تنها بخشی از عکس‌های جامعه ما را نشان می‌دهد.
این عکاس پیشکسوت با ابراز تأسف از صرف بودجه، امکانات و زحمات فراوان در راستای برگزاری این نمایشگاه گفت: نمایشگاه یازدهمین دوسالانه عکس ایران چیز قابل دفاعی نداشت.
محمد فرنود با اشاره به آثار ارائه شده در نمایشگاه گفت: عکاسی که نمی‌تواند با جامعه خود برخورد کند و حرف خودش را بزند، نمی‌تواند عکاس خوبی باشد و متأسفانه عکس‌های این نمایشگاه این گونه بود.
وی به دهمین دوسالانه عکس ایران اشاره کرد و گفت: دهمین دوسالانه عکس ایران از این جهت که در ژانرهای مختلف عکس ایران برگزار شد بسیار موفق بود، اما متأسفیم که کتاب این دوسالانه چاپ و منتشر نشد و از آقای شالویی می‌خواهیم که امکانی را برای انتشار این کتاب فراهم کنند.
محمد فرنود عکاس خبری و عضو شورای سیاست‌گذاری یازدهمین دوسالانه عکس ایران در خاتمه تأکید کرد: در برابر آن چیزی که در یازدهمین دوسالانه عکس ایران ارائه شده است، باید خودمان را محکوم کنیم، چرا که قرار بود نگاه خلاق را در تمام ژانرهای عکاسی ایران داشته باشیم که این گونه نبود و درنهایت قابل دفاع نبود.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر دوازدهمین دوسالانه عکس ایران کار خود را آغاز کند و از دفتر تجسمی وزارت ارشاد خواست تا مجوز لازم را برای عکاسان بگیرد تا عکاسان بتوانند با فراغ بال عکاسی کنند.

***بدون حب و بغض و با رفع نواقص دوسالانه بهتری را برگزار کنیم

محمود شالویی رییس دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیز در پاسخ به سخنان محمد فرنود گفت: هر کسی که ما را تحسین کند، دوست ما نیست و هر کسی که ما را نقد کند، دشمن ما نیست، اما هیچ کاری بدون عیب انجام نمی‌شود و نباید با حب و بغض به آن نگاه کرد. بلکه باید عیب‌ها را مطرح کنیم تا بتوانیم با رفع آن نواقص دوسالانه بهتری را برگزار کنیم.
در ادامه این مراسم تندیس دوسالانه به صورت نمادین به «رومین محتشم» عکاسی از ارومیه اهدا شد و به همه عکاسانی که آثارشان به نمایشگاه راه یافته بود گفته شد که برای دریافت حق‌التصویر آثارشان اقدام کنند.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست