1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه عکس مفهومی «چکه» در سبزوار

نمایشگاه عکس مفهومی «چکه» در سبزوار

نخستین نمایشگاه انفرادی عکس مفهومی میتراسادات امینی با عنوان «چکه» از روز شنبه ۸ اردی‌بهشت ماه جاری در سبزوار گشایش می‌یاید.

به گزارش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک در این نمایشگاه آثاری مفهومی از سعی نگاه و اندیشه بانو میترا امینی در قالب نخستین ارایه انفرادی به نمایش گذاشته خواهد شد.
میترا امینی متولد فروردین ماه سال ۱۳۶۲ و دانش آموخته کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی می باشد که با نمایشگاه عکس مفهومی «چکه» نخستین ارایه آثار را به شکل انفرادی تجربه می کند.

پوستر نمایشگاه عکس مفهومی معصومه امینی با عنوان «چکه» در سبزوار
در بخشی از متن قاب نخست نمایشگاه عکس مفهومی «چکه» به قلم عکاس آمده است: «در نظر من عکاسی در سبک مفهومی شاهراهی متمایز وطریقتی روشن برای بیان درونیات واندیشه ی فردی است و اینکه وجهی از رسالت هنر ابراز آن بخشی از جهان درونی هنرمند میباشد که چه به واسطه حضور ایده در ناخوداگاه که سبب عدم دسترسی آنی و لحظه ای به آن  ایده میشود و چه به موجب دشواری در بیان کلمات و گاها استیصال و عجز لغت در انعکاس مفهوم، یاریگری توانا خواهد بود.
از منظری دیگر، در عکاسی مفهومی ساده ترین عناصر بصری میتوانند در ذهن عکاس دارای مفاهیم عمیقی باشند، مفاهیمی بسیار ژرف و تامل برانگیز..در توضیح این جمله به جهت بسط معنا میتوانم اینطور بیان کنم که اتفاق افتاده که یک پروانه ی مرده شناور بر روی آب توی حوض خانه ی پدری ام در یک ظهر فرسوده ی تابستان برایم روح سیال انسان در انتقال به جهان پس از مرگ را تداعی کرده و مرا وا داشت تا عکسی را به ثبت برسانم که امروز پیش روی نگاه عزیز مخاطبان محترم قرار گرفته است.
در سبک مفهومی جستجو کردن معنایی ندارد بلکه آنچه مورد توجه است دریافتهایی است که یا از گذشته در ذهن هنرمند نشسته و امروز پیش چشمش قرار گرفته یا الهاماتی در لحظه ی حال و ثبت آنچه که به واسطه ی هنر از اعماق روح هنرمند منعکس میشود خالص ترین نمود احساسات و دغدغه ها و دل مشغولی های  فرد است و گاه پیش می آید که این دستاورد به قدری در لایه های ناشناخته و غیر قابل دسترس فرد پنهان بوده که به درک و استنباط مراد ومقصد دست یافتن در لحظه میسر نیست و نیاز به گذشت زمان خواهد بود.»

عکاس در ادامه با اشاره به تعریفی زیستی‌شناسانه از نقش اجتماعی انسان تاکید می‌کند: «در مجموعه‌ای که گردهم آورده ام آثاری را مشاهده می‌کنید که جز به جز متفاوت است، کثرت در عین وحدت است و اما در انحصار کلیتی واحد هستند و آن کلیت واحد چیزی نیست جز ” انسان”…
انسانی که در نفس خویش محترم و ارجمند است تا زمانی  که خود نشانه‌هایی از شکست این قطعیت ازلی را بروز ندهد.
موضوع انسان و مجموعه ی وجودش فارغ از جغرافیا و کیش و آیین و غیره به همراه تمامی احساسات ضد و نقیض و متضادی که در خود حمل می‌کند و تا واپسین روز دست به گریبان در نبرد است، گوناگونی اندیشه و راه و رسم زندگی اش همواره مورد توجه من بوده و ریشه‌ی این توجه به مطالعات بسیار من از دوران کودکی تاکنون می‌باشد. همچنین چه دوست بداریم چه نه حضور و وجود انسان در این جهان است که حتی به قوانین کاینات معنا و مفهومی اجرایی می‌بخشد.»

نمایشگاه مفهومی عکس چکه ساعت ۱۷:۳۰ روز شنبه ۸ اردی‌بهشت ماه ۱۴۰۳ در گالری شیخ محمد سبزواری گشایش یافته و تا ساعت ۲۰ ادامه خواهد داشت. سایر علاقمندان می توانند تا پایان روز سه شنبه ۱۱ اردی بهشت ماه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ از این عکس ها دیدن کنند.
نگارخانه شیخ محمد سبزواری در استان خراسان رضوی، شهرستان سبزوار، میدان لاله، ساختمان ارشاد واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
مریم زندی عکاس و نمایشگاه عکس «این آشغال نیست»
پسین
نمایشگاه گروهی عکس «ترابر» از نگاه عکاسان

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست