1. خانه
  2. اخبار
  3. « چیدمان مفهومی پرتره » در نگارخانه لاله

« چیدمان مفهومی پرتره » در نگارخانه لاله

نمایشگاهی از آثار عکاسی مرتضی تیموری با عنوان " چیدمان مفهومی پرتره " عصر امروز در نگارخانه لاله گشایش می یابد.

تیموری در این نمایشگاه ۲۰ قطعه عکس سیاه و سفید در اندازه های: ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر و ۱۰۰ در ۷۰ سانتیمتر از عکس هایی را که در ضمن سالیان اخیر با راهنمایی اساتید خود در دانشگاه آقایان: حمید سوری و فرهاد سلیمانی دنبال کرده و در قالب رساله دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد عکاسی به نتیجه رسانده، ارایه نموده است.

« چیدمان مفهومی پرتره » در نگارخانه لاله

مرتضی تیموری متولد سال ۱۳۶۲ و دانش آموخته کارشناسی ارشد عکاسی است و در قاب اول این نمایشگاه آورده است:

چهره همواره به عنوان عامل شناخت انسانی در نظر گرفته می شود. یعنی شناخت از دیگری همیشه بر اساس «چهره» صورت می پذیرد، پوشاندن چهره، احراز هویت را ناممکن می کند. این در نقاب قرار گرفتن روایتی رمزآلود و رازی نهفته دارد که بر معلق ماندن تصاویر در ذهن بیننده ی آن اصرار دارند.
روایتی که آغاز و پایان یکه ندارد.امروزه بیشتر آثار هنری به صورت متون تعبیر می شوند، و برخورد مؤلف یک اثر در تأویل پذیر بودن آن نقش اساسی دارد.
مؤلف همواره در تلاش است تا روایتی گشوده ارائه دهد ومخاطب را به خوانش و تأویل اثر خود دعوت نماید. یعنی در ساخته شدن افق های معنایی اثر نقش مستقیم دارد، لذا این عکس ها متنی گشوده به شمار می آیند که ساختار ذهنی مخاطب را در جهت باز کردن پرانتزهای گوناگون و تازه هدایت می کنند.

این آثار به جای دلالت گر بودن دلالت پذیرند. یعنی مفاهیم و تأویل های متفاوتی را پیش می کشند و به جای معنایی واحد و یکه، تکثیر معنایی ایجاد می کنند.
این جا است که مخاطب فعال شکل می گیرد. مخاطب اثر را می سازد و اثر مخاطب را، همان دور هرمونتیکی هایدگر که به زیبایی شناسی دریافت مخاطب می انجامد. به جای آنکه به دنبال این باشیم که هنرمند چه می گوید، دریافت مخاطب از اثر هنری مورد اهمیت قرار می گیرد.

لازم به ذکر است چندی پیش تعدادی از آثار این عکاس در نگارخانه چیلیک  با عنوان " چیدمان مفهومی پرتره " در قالب طرح حمایت و نمایش پروژه های دانشجویی به نمایش درآمد.

علاقمندان می توانند تا پایان روز ۲۹ مهرماه جاری همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۹ از این نمایشگاه دیدن کنند. نگارخانه لاله در تهران، خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، جنب هتل لاله واقع شده است.

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست