عنوان نمایشگاه:

نخستین جشنواره ملی عکس نگاران

نوع نمایشگاه : گروهی
تعداد قطعه : 81
در قالب عکس های: رنگی و سیاه وسفید

نخستین جشنواره ملی عکس نگاران

قاب نخست :

 

بیانیه هیات داواران
و داوری در هر حوزه ای، قیاس آثار رسیده نسبت به یکدیگر، و سپس قیاس آن با زیبایی شناسی کلی و مطلق است که چون به دست انسان صورت می گیرد، همواره با نسبیت و خطا همراه است.
اما عیار قضاوت وقتی از یک داور به سه تا پنج داور، به عنوان هیات داوران توسعه می یابد، خطای انسانی به طرز فزاینده ای کم می شود، سلیقه کنار می رود، نگاه شخصی جای خود را به تفسیر و درک عمومی می دهد و فعلی معنا می باید که از آن به نام اجماع یاد می کنیم.
هم رأیی، اتفاق آراء، وحدت نظر در انتخاب و خلاصه کلام اتفاق نظر پنج نفر بر روی عکس ها،خصیصه ای است که در ترکیب داوری جشنواره ها اتفاق می افتد تا خطاهای انسانی را -که در همه شاخه های قضاوت می تواند وجود داشته باشد- به حداقل خود برساند.
به این ترتیب داوری ماراتنی است که عکس ها باید در کوتاه ترین زمان، اجماع یک ترکیب چند نفره را دریافت کنند و تفسیرهای گوناگون و آنی را برانگیزانند.

اما جشنواره نگاران و شهر
هر،امروزه واژه پیچیده ای است و تعریف سنتی خود را بر نمی تابد.
امروزه با توسعه علوم مختلف معنای شهر نیز وجوه متکثری یافته،شهر بر اساس نیازها،فعالیت ها و رفتار ساکنین آن شکل می گیرد.این پوسته ظاهری شهر است،پشت این پوسته،فرهنگ است.فرهنگِ برخاسته از معماری،فرهنگِ برخاسته از فضای شهری،فرهنگِ برخاسته از داد و ستد و رفتار.
به این طریق مولفه هایی چون ادراک محیط،تمایلات و انگیزه های شهرنشینی،ارزش های فرهنگی و مهم تر از همه باورهای حاصل از زندگی شهری را باید به عنوان رمزگان این ژانر هکاسی تلقی کرد.
و جالب است که واژه «جامعه شناس» درست دو سال قبل از پیدایش عکاسی، ابداع شد و از زمان ابداع این کلمه توسط آگوست کنت تا نظریات والتر بنیامین که اساسا کلان شهر را جایگاه اصلی مدرنیته می داند، جامعه شناسی پیوند ناگسستنی با عکاسی شهری داشته است.
کلان شهرها بازتاب تحولات عصر جدیدند.عکس های ما تا چه اندازه می تواند معادل های معتبری برای نوع و روش زیستن امروز بنا کند؟
ما چقدر به خاطره جمعی آدم ها در شهر توانسته ایم نزدیک شویم؟
اجتماعی شدن و دوری از ملال انزوا، دوری از لمیدن در خود و بی خبری از همسایه و رفیق و شهر،سرخوشی و تب واره گی حاصل از کالا و تورم و اشیاء در زندگی شهری امروز، در چند درصد از عکس های ما قبل رؤیت و بازشناسی است؟
عکس هاس تولید شده در نخستین جشنواره ملی عکس «نگاران » شواهدی بر وضعیت اجتماعی زیستگاهی بزرگ و مدرن اند که از دل پوست اندازی شهرهای استان سیستان و بلوچستان؛ حرکتی رو به جلو داشته اند .
در این راستا عکس هایی که دلبستگی مکانی را به صورت ارتباط نمادین فرد با فضا،محیط پیرامون و اقلیم خود را نمایش داده بودند، از توفیق بیشاری برخوردار بودند.
نکته دیگر مواجهه با تغییرات فرهنگی است،یعنی عکس هایی که سطح بالای مسؤلیت پذیری و علاقه به ریشه و خاک زادگاه را در قالب پرتره محیطی،یا حضور موکد انسان در محل کار یا زندگی اش نمایش می دهد.این سادگی راگانیک در ایجاد پیوند میان شهروند و شهر از اهداف ثانویه ای است که در مطالعات بصری شهر مورد توجه است.

درحوزه عکاسی طبیعت
مقدم بودن کاربرد استنادی منظره بر کاربرد زیبایی شناختی اش، چه با حضور انسان، چه بی حضور انسان، فارغ از مرزبندی های واضح «عکاسی طبیعت» و «عکاسی منظره»، در این جشنواره مورد نظر بوده است.
طبیعت دست نخورده، رام نشده و یا مناظر آباد در حومه شهر و همچنین خلق تصاویر ذهنی از هم زیستی گیاه و خاک و حیوان از عناصر مهم این عکاسی اند و طبعا در این حوزه فرصت تجلی نگاه های شاعرانه، نماهای بسته و جزئیات مدرنیستی، بیش از پیش فراهم است.
اما با این همه ، ما در روزگاری به سر می بریم که نه یک انسل آدامز،نه یک فرانکو فونتانا، نه یک هنری کارتیر برسون که ده ها آدامز و فونتانا و برسون در میان نسل امروز عکاسی داریم که به همان غنا و همان تسلط تکنیکی مشغول عکاسی اند.
هیأت داوران در پایان نکاتی را گوشزد می کند:
انتخاب نامناسب عکس برای ارائه به دبیرخانه یکی از معظلات است که این نقصان می تواند با مشورت کردن با اهل فن مرتفع گردد.
ویرایش های اغراق آمیز و کاهنده وجه استنادی عکس و یا همراه با ایجاد عوارض متعدد در بافت عکس در آثار بخش طبیعت از دیگر مسایلی بود که در عکس ها دیده می شود.
عدم اهتمام کافی برای پیشبرد یک استوری در قالب مجموعه عکس و ایجاد تدوام و جذابیت در آثار بخش مجموعه عکس از دیگر نکات قابل تأمل است.
ذکر این نکته نیز واجب است که حدود 20 عکس منتخب داوران،به دلایلی چون عدم مطابقت فایل خام،عدم برخورداری از فایل خام،عدم مطابقت با بازه ی زمانی و تاریخ عکاسی با قوانین مندرج در فراخوان، از بخش مسابقه حذف شد که با توجه به کیفیت آن آثار،مراتب افسوس داوران را برجا گذاشت.
در پایان ضمن قدردانی از مردم سیستان و بلوچستان که آینه تمام نمای «مهربانی بی دریغ»اند از دبیر محترم جشنواره آقای حسین مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دبیر اجرایی کوشای جشنواره آقای صادق سوری کمال سپاس و تشکر را داریم و از همه عکاسان عزیز شرکت کننده که موجب ماندگاری اسناد تصویری این استان عزیز شدند،سپاسگزاریم.

بخش اول: چشم انداز شهری

مجید شقاقی، مقام اول
اسحاق آقایی، مقام دوم
زبیر موحد، مقام سوم

حامد غلامی، تقدیرشده توسط هیات داوران

بخش دوم: طبیعت سیستان و بلوچستان

محمد همتی، مقام اول
بردیا سعادت، مقام دوم
سروش جوادیان، مقام سوم

سعید عرب زاده تقدیرشده توسط هیات داوران

جشنواره ملی عکس من و شهر، زشت و زیبا
جشنواره عکس گردشگری قزوین
مطالب مرتبط با این نگارخانه

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست